سپردن تحصیل به دست روحانیت بدعت بسیار خطرناکی است

سپردن تحصیل به دست روحانیت بدعت بسیار خطرناکی است

رحیم عبادی در گفت و گو با خبرنگار جماران در واکنش به اعلام خبر استخدام 25 هزار دانش آموز در آموزش و پرورش اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش در دیدار با مراجع عظام تقلید به دو نکته بسیار کلیدی اشاره کرد. که به نظر من قابل تأمل و تحقیق است. نکته اول کمبود معلم و راه های مقابله با این کمبود و نکته دوم اشتغال 25 هزار دانش آموز در وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ است.

معاون اسبق آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش گفت: در مورد اول همه می دانند که به خصوص امسال آموزش و پرورش با بحران تامین معلم مواجه بود. دلیل آن این است که پیش بینی های لازم برای تامین معلمان صورت نگرفته است و بر اساس اطلاعات موجود بسیاری از کلاس ها به صورت غیر مستقیم اداره می شوند و معلم دائمی در کلاس وجود ندارد.

وی یادآور شد: بر اساس آمار اعلام شده آموزش و پرورش امسال حدود 200 هزار معلم کسری دارد و تاکنون تلاش کرده این کسری ها را به نحو مناسبی جبران کند اما به نظر می رسد هنوز موفق نشده است. یکی از راه های تامین این 200 هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان است که هر ساله به طور متوسط ​​25 هزار معلم برای آموزش و پرورش ارائه می کند و بخشی از امسال نیز آزمون استخدامی معلم است و قرار بود حدود 70 هزار نفر در این دانشگاه تامین شود. به این ترتیب که بسیار دیر انجام شد و نتایج هم زمان با شروع سال تحصیلی اعلام شد، اما برای خوش بین بودن در مجموع 100000 نفر جذب شدند و حدود 100000 نفر کمبود معلم وجود داشت.

عبادی افزود: بر اساس اطلاعات موجود گفتند که بازنشستگی حدود 30 هزار نفری که امسال قصد بازنشستگی داشتند با یک سال تاخیر مواجه شد و از آنها به عنوان معلم استفاده شد. آمار دقیقی در دست نیست اما گزارش شده است که حدود 20 هزار معلم بازنشسته که توانسته اند دوباره تدریس کنند و حدود 20 هزار معلم شاغل از نوبت دوم استفاده می کنند. اگر این ارقام را کنار هم بگذاریم نشان می دهد که آموزش و پرورش همچنان با کمبود معلم مواجه است و متاسفانه در این سال ها اقدامات لازم برای تامین معلم انجام نشده است و این یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش است.

کاهش کیفیت آموزش در مدارس امسال به اوج خود می رسد

وی تاکید کرد: کلاس توسط معلم هدایت می شود و در غیاب معلم کیفیت یادگیری کاهش می یابد. به نظر می رسد با شرایطی که امسال پیش آمده، سابقه ای که از افت کیفیت آموزشی در مدارس داشته ایم امسال به اوج خود برسد و این نگرانی همچنان پابرجاست.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: به گفته وی مهمتر این است که این ماده اعلام کرد ۲۵ هزار دانشجو در آموزش و پرورش جذب کرده ایم. این نکته بسیار مبهم است; در شرایطی که آموزش و پرورش به شدت به معلم نیاز دارد، اولویت استخدام 25 هزار دانش آموز چیست؟! در این سال ها دفتر همکاری های میدانی و آموزش طرحی به نام آمین تدوین کرده و در حال اجرای آن است.

وی تصریح کرد: در این طرح آموزش و پرورش باید برای هر مدرسه یک روحانی استخدام کند. آنها تاکنون 25 هزار نفر را مشغول به کار کرده اند و همانطور که در برنامه های خود اعلام کرده اند قصد دارند این تعداد را به 100 هزار نفر برسانند. یعنی می خواهند این کار را در آموزش و پرورش با شعار «هر مدرسه ای یک روحانی دارد» گسترش دهند.

عبادی افزود: در آیین نامه اجرایی این طرح، متناسب با استقرار نظام تعلیم و تربیت اسلامی و با اجرای دو هدف «گسترش فعالیت های دینی و اجرای الگوی جامع تربیت دینی انقلابی در مدارس بر اساس مبانی …» نوشته اند. نظام تعلیم و تربیت اسلامی» و «تقویت و تعمیق باورها»، ارزش‌ها و رفتار دینی دانش‌آموزان، معلمان و اولیا در راستای ارتقای هویت دینی و انقلابی مدارس.

وی ادامه داد: روحانیون در مدرسه کلاس های آموزشی تحت عنوان «سبک زندگی اسلامی- ایرانی» را برای دانش آموزان و همچنین معلمان و کارکنان مدرسه تا پنج ساعت در هفته برگزار می کنند. از سوی دیگر بسته های فرهنگی مدارس را تهیه می کنند و برای ترویج آثار دینی از شورای اولیاء مربیان، شورای معلمان و شورای دانش آموزی بازدید می کنند. وظیفه آنها این نیست که مستقلاً تبلیغ کنند.

سپردن تحصیل به دست روحانیون و حوزه های علمیه بدعت بسیار خطرناکی است

معاون سابق آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش یک نهاد تخصصی و حرفه ای است، تصریح کرد: بیش از 400 شغل در آموزش و پرورش داریم و آموزش و پرورش موضوعی بسیار تخصصی، پیچیده و سخت است. . ما نمی توانیم کار تربیت کودکان را به افرادی بسپاریم که دانش و تجربه تخصصی در کار آموزشی ندارند. سپردن تحصیل به دست روحانیون و حوزه های علمیه بدعت بسیار خطرناکی است. این عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه بعد از این همه سال باید یاد بگیریم که هرکس در جای خود به وظیفه خود عمل کند، گفت: تبلیغ و رواج دین در جامعه بر عهده طلاب دینی است. محیط مدرسه خواسته هایی دارد که با حضور مستمر دانش آموز سازگار نیست. در شرایطی که آموزش و پرورش نیاز مبرمی به استخدام معلم دارد و کمبود اساسی وجود دارد، چرا باید 25 هزار روحانی در آموزش و پرورش گماشت؟! آیا وزارت آموزش و پرورش کارگزینی برای جذب دانشجو است؟!

متأسفانه مدتی است که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد عقیدتی مطرح شده است

عبادی ادامه داد: اگر هدف ما اشاعه و رواج دین است، چه لزومی دارد که در تعلیم و تربیت روحانیون نصب کنیم؟! متأسفانه مدتی است که رویکرد بسیار بدی در آموزش و پرورش اتخاذ شده و آموزش و پرورش را نهادی عقیدتی می دانند و آموزش و پرورش را جزء عقیدتی و سیاسی حکومت جمهوری اسلامی می دانند. اگر این تفکر اشتباه است، باید این نوع فضای آموزشی را که فضای نشاط، پژوهش، آموزش، نوآوری و شکوفایی دانشجویی است، به فضایی مسجد گونه تبدیل کنیم و سعی کنیم تجربه حوزه را به آنجا منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تجربه تلخی در تاریخ داشتیم، تصریح کرد: در قرون وسطی که مسیحیت بر اروپا حکومت می کرد، همین تجربه تلخ را انجام دادند و روحانیون را به عنوان مبلغ دینی در مدارس به کار گرفتند و بحث دین کردند و ملت آمدند که همه ما، برای که در تاریخ قرون وسطی خوانده می شود. تکرار یک تجربه تاریخی در ایران و تبدیل آموزش به کانون مشکلات ایدئولوژیک یک تصمیم قرون وسطایی است. در شرایطی که کار آموزش و پرورش کاملا متفاوت است. علاوه بر این، عمده ترین انتقادی که وجود دارد این است که اگر طلاب و حوزه های علمیه ما بخواهند دین را تبلیغ کنند، جامعه و مردم در اختیارشان هستند.

مردان می خواهند خاک انزجار و بیزاری از دین را در بین نوجوانان و جوانان ایجاد کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان افزود: فکر می کنم آقایان با شکست در جامعه و ارتباط با مردم، اکنون می خواهند این تجربه را به محیط مدرسه بیاورند و در مدرسه تجربه کنند. و با این تجربه تلخ و ناموفق بار دیگر زمینه انزجار و بیزاری از دین را در بین نوجوانان و جوانان فراهم می کنند. ما 40 سال است که در جمهوری اسلامی تجربیات تلخ و شیرین زیادی داشته ایم. از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین در جامعه موفق نبود و به ویژه در بین نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، بیزاری از دین بیشتر شد.

وی یادآور شد: رویکرد وزارت آموزش و پرورش این بود که به جای معلم، یک روحانی را به جای معلم و سپس به روحانیون در سطح مدرسه مأموریت تبلیغی و دینی به عنوان کارمند وزارت آموزش و پرورش اختصاص داد، در گذشته می گویم که من هستم. آگاهی کامل از حوزه ها و مدارس. هشدار می دهم که این کار به عنوان یک بدعت خطرناک باعث ارتداد دینی در بین جوانان جامعه می شود و از طرفی اعتماد، ارزش و منزلت روحانیت در مدارس از بین می رود.

با تصمیمات اشتباه، ناپخته و احساسی به نفرت و هرج و مرج در آموزش دامن نزنید

عبادی در پایان تاکید کرد: با اتخاذ تصمیمات نادرست، ناپخته و احساسی و اجرای چنین طرح هایی نباید نوعی کینه و سردرگمی را در آموزش و پرورش دامن زد و از سوی دیگر با انجام کار به حوزه های علمیه آسیب نرسانیم. وزارت به جای کار اصلی ما .انجام آموزش. واقعاً باید به حوزه های علمیه و دست اندرکاران تعلیم و تربیت هشدار داد که این تصمیم بسیار خطرناک بوده و عواقب بسیار سنگینی در امر آموزش و همچنین مسائل دینی و حوزوی خواهد داشت.