سپیدی روز یادآور روزهای زیبا و پر برکت + تصاویر

ساعت: 14:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783111

پس از روزها و ماه ها انتظار زاگرس نشینان، ابرهای باران زا به سرزمین دنا هجوم آوردند و برف و سوغات جوانان زاگرسی را با برف سفید پوشاندند.

به گزارش راه دانا به نقل از صبح زاگرس، در چند روز اخیر پس از انتظار ابرهای بارانی در پاییز زیبا و پاییز آخرین روزهای قرن، کهگیلویه و بویراحمد مهمان شد و از باران سوغاتی آورد و بر تن تشنه این خاک بارید و عروس بلند زاگرس از فش مستان تا پازن پیر و ساکل ساکل در پهنای زاگرس جهان پایدار را در سرزمین پهلوانان پوشاند.

این ابرهای سرسبز و حاصلخیز هر جا که می‌رفتند غرش می‌کردند و چون دم اسب‌ها از گرمسیری به سردسیر از بهمئی تا بویراحمد می‌بارید، بدون برکت باران راه به جایی نمی‌بردند و همه خاک مرده‌ای را که در این پاشیده شده بود، شستند. زمین با طراوت خاصی به بلوط های غمگین زمین زاگرس دادند.

d6a17274 7588 470e b1d8 e4d3a029797a خبر خاکستری

این میهمانان خجسته جامه سفید دنا، تن این کوه بلند و بلند، این نماد عزت و سربلندی را بر تن کردند و او را عروسی کردند یادآور آیینی که بزرگان گفته بودند (سپیدی دنا هدیه ایام مبارک است).

دنا همیشه در فصل پاییز این نمایش پاکی و صفای طبیعت را با لباس سفید به تن می کند و گاه تا پاییز سال آینده تکه ای از این لباس سفید را به یادگار نزد خود می گذارد، اما چهره اش همچنان در آخرالزمان غمگین است و بدون باران در سال جدید پس از ماه ها انتظار، ابرهای باران موسمی در آخرین روزهای آبان بر روی زاگرس و کوه دنا سفید شدند.

7baea8e1 e24b 4a01 adb1 5c3588fa55bb خبر خاکستری

بزرگان این سرزمین سپید، دنا را نشانه بهار و تابستان آب و سال پر برکتی می دانند که کشت کشاورزان، باغداران و دامداران افزایش می یابد.

اینک دنا دامن سفیدش را بر کوه ها و دامنه هایش پهن کرده است که چشمه ها می جوشند و رودخانه ها می جوشند، چشمه های هزار ساله آبساردو و میشی دوباره فوران می کنند و دشت های تشنه جنوب را آبیاری می کنند و لقمه ای نان می گذارند. سر سفره دیار آفتابی ها.

دنا «به طول 80 کیلومتر طولانی‌ترین قسمت رشته کوه زاگرس است که دارای 47 قله به ارتفاع بیش از چهار هزار متر است که هر کدام دل آسمان را شکافته و به زمین تا خورشید رسیده‌اند.

ee1bdab3 c18a 4717 9fd6 c76a0b9beb54 خبر خاکستری

«فاش مستان»، «حجل»، «بیژن دو و سه»، «قزل قله»، «برج آسمانی»، «حوض دل» پزان پیرو در نیمه تابستان جنوب زمین را خشک نکنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید