سکینه سادات پاد مسئولیت پیگیری آزادی های اجتماعی در دولت رئیس جمهور بر عهده کیست؟

طی حکمی «با توجه به میزان تعهد، شایستگی و توانمندی‌های خانم سکینه سادات‌پاد»، ابراهیم رئیسی به عنوان مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی منصوب شد. این موضع پنج ماه پس از آغاز اعتراضات در کشور که پس از کشته شدن مهسا امینی در پاتک هدف گیری آغاز شد، شکل گرفت و ظاهراً بر اساس متن فرمان ریاست جمهوری باید بخشی از مطالبات را دنبال کند. در دستور کار این سمت جدید مشخص نشده است و حتی معلوم نیست این سمت زیر نظر معاون حقوقی رئیس جمهور است یا چیزی مانند دستیار یا مشاور ویژه رئیس جمهور.

در بخشی از تصمیم خانم سادات پد برخی از انتظارات رئیس جمهور از این سمت جدید که پیگیری حقوق مردم در قانون اساسی است، آمده است.
1) حق آزادی بیان،
۲) حق تشکیل مجامع،
3) حقوق مادی و معنوی زنان
4) حفاظت از زندگی خصوصی شهروندان
5) جستجوی مستمر و مجدانه این حقوق توسط افراد و نهادهای مسئول
6) حفظ حقوق و آزادی های اجتماعی مردم ایران – فارغ از مذهب، قومیت و جنسیت – در مجامع داخلی و خارجی از جمله مجامع بین المللی حقوق بشر.
7) ایجاد زیرساخت فنی و قانونی مناسب جهت پذیرش و پیگیری درخواست های شهروندان در صورت تضییع احتمالی حقوق آنان توسط دستگاه های اجرایی.
8) همکاری و تعامل مستمر با نهادهای مسئول در سه قوه به ویژه با شورای پیگیری قانون اساسی.
9) ارتباط شفاف و تشویق کننده نتایج افکار عمومی

از متن تصمیم مشخص می شود که ابراهیم رئیسی با ایجاد پستی جدید در تلاش است به مطالبات 5 ماهه مردم که در قالب اعتراضات سراسری ظاهر شد پاسخ دهد. حق آزادی بیان، حق تجمع، آزادی های اجتماعی به دور از تبعیض مذهبی، قومی و جنسی و حمایت از حقوق زنان از جمله عناوینی است که از آغاز اعتراضات پس از مرگ در خط مقدم مطالبات مردم قرار گرفته است. مهسا امینی. اما سوال اینجاست که این موقعیت جدید چگونه باید پاسخگوی خواسته های انباشته چهل ساله مردم باشد؟ چه کسی این مسئولیت را بر عهده دارد؟

سکینه سادات پاد کیست؟
«سکینه سادات پاد» اهل استان کهگیلویه و بویراحمد است. سادات پاد در دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد ابراهیم رئیسی کار می کرد و به گفته برخی رسانه های استانی دارای مدرک دکترای حقوق و حقوقدان ارشد است. جستجوی نام سادات پد در سامانه جستجوی وکیل نتیجه ای نداشته و هیچ فردی با نام خانوادگی «سادات پد»، «پاد» یا «سادات» به عنوان وکیل در این سامانه ثبت نام نکرده است. از آنجایی که این سامانه عموماً عاری از خطا است و مشخصات کلیه وکلای ایرانی در این سامانه ثبت شده است، به نظر می رسد وکالت وی (حداقل طبق نظر کانون وکلای دادگستری ایران) معتبر نیست، هرچند واقعه 24 حکایت از این احتمال دارد که سادات پد یکی از وکلای دادگستری یا با نام خانوادگی دیگری که در سامانه ثبت شده را رد نمی کند. البته سکینه سادات پاد با عنوان «فقیه اصلی قوه قضائیه» و معاون حقوقی مؤسسه صلح مسالمت آمیز در دوران ریاست رئیسی نامه ای درباره قوه قضائیه به وی نوشت و خواستار پیگیری جدی تری از نسخه ای شد. “حقوق بشر اسلامی”. .

سکینه سادات پاد همچنین به عنوان نماینده حقوقی موسسه ای به نام موسسه بین المللی حقوق بشر برای صلح صلح آمیز فعالیت می کند. این نهاد در واقع «کانون دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران» است. اطلاعات زیادی از این مرکز در دست نیست اما رسانه های فارس و تسنیم با محمد واحدی رئیس این مرکز گفت و گو کرده اند.

دیدگاه های فوق بنیادگرایانه سادات پد
«سادات پاد» در مهرماه ۱۳۹۸ در نامه‌ای به علی باقری، دبیر وقت دفتر قضایی حقوق بشر، بر لزوم «حمایت از حقوق عمومی در برابر خواسته‌های اقلیت‌ها، به دور از بافت جامعه» تاکید کرد. متن این نامه به وضوح رویکرد سادات پد به حقوق اجتماعی افراد جامعه را همانطور که مورد انتظار رئیسی است، «بدون تبعیض جنسیتی، مذهبی و قومیتی» روشن می کند.

سادات پاد در آن نامه گروهی از مردم را «اقلیتی دور از بافت جامعه» خوانده و خواسته های آنان را «ادعای نقض حقوق بشر در کشور و بخش های مختلف حکومت» خوانده است.

پاد این مطالبات را «ادعای نقض حقوق زنان و کودکان چه در روند رسیدگی و دادرسی و چه در ماهیت اتهامات و جرایم ادعایی» خواند که «برنامه ریزی و پمپاژ» این گونه مطالبات به افکار عمومی در حین رسیدگی کشور. با مشکلاتی مانند کرونا “حق سلامت روان و زندگی سالم و بی دغدغه را نقض می کند.”

سادات پاد در این نامه ظاهرا به گزارش های زندانی سیاسی نرگس محمدی از شکنجه یقه سفیدها در زندان، رنج زنان زندانی ایرانی و شرایط بد بهداشتی در زندان ها اشاره می کند. وی گزارش هایی از وضعیت زندان ها در نتیجه “خط فشار و تحریم های هماهنگ و آماده علیه ایران از داخل زندان با هماهنگی خارج از کشور” خواند و برای زندانیانی که از وضعیت زندان گلایه داشتند استدلال کرد. زندان ها

بررسی نامه‌های سادات پاد نشان می‌دهد که مردی که مسئولیت پیگرد آزادی بیان مردم را بر عهده داشت، که خود مخالف آزادی بیان برای زندانیان بود و معتقد بود که این افراد در حالی که «به عنوان مجرم در زندان هستند، از آزادی بیان جامعه برخوردارند. آنها به هم ریختند.

سادات پاد، فعال حوزه زنان و خانواده، یادداشتی به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان نوشت و در آن بالاترین نوع خشونت علیه زنان را «میل به برابری علیه زنان» خواند. مطالبات خلقت» و گفت: رویکرد اسلام مبتنی بر عدالت و حتی «تبعیض شرعی» در نهادهای آن است. حقوق مربوط به زنان است.

سادات پاد همچنین در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه فرودسی مشهد با موضوع «حقوق اقتصادی زنان» سخنرانی کرد و سخنان حسن روحانی درباره اشتغال زنان در جمهوری اسلامی را تفکری برای سال 1340 خواند. حسن روحانی رئیس جمهور در آن زمان گفته بود که زنان نباید. در آشپزخانه باشد، اما سادات پاد می‌گوید: «ما به شغل متفاوت از دنیا نگاه می‌کنیم، زیرا زن اجباری برای امرار معاش ندارد» و این عدم اجبار را «امتیاز و مکانی برای زنان» نامیده است. “. او همچنین معتقد است که حضور زنان در جامعه ایران با حضور زنان در جامعه غربی متفاوت است.

سادات پد در آبان 1400 مصاحبه ای با پایگاه خبری «شهرآرا نیوز» داشت که در آن از تدوین الگوی زن مسلمان به عنوان یکی از برنامه های قوانین جمهوری اسلامی صحبت کرد. به گفته وی، زن مسلمان «نه شرقی و نه غربی» است و بر این اساس باید «وجوب» برای زنان مشخص شود.

ایشان در جایی به بحث حجاب هم پرداختند و گفتند که یکی از مسائل مهم زنان در کشور است. نگرانی سادات پد در مورد حجاب، عدم حمایت کافی در قوانین از دختران ایرانی است که «کارفرمایانشان مجبور به پوشیدن انواع لباس ها هستند».

سادات پاد در گفتگویی دیگر به گزارش خبرنگار حقوق بشر سازمان ملل درباره موضوع «اجازه پدر برای ازدواج دختر» به عنوان یکی از موارد نقض حقوق زنان در ایران پاسخ داد و گفت: اینکه شما می گویید یک دختر نمی کنند، ظلم است. نباید از پدر اجازه بگیرد این دختر باکره ای است که هیچ تجربه ای از زندگی با جنس مخالف ندارد.

وی پدر را به مشاور حقوقی تشبیه کرد و گفت: وقتی مردم برای عقد قرارداد اجتماعی به وکیل مراجعه می کنند، «آیا در بحث ازدواج، پدر دختر نباید محل مشورت و اجازه باشد؟»! جالبتر اینکه او در ادامه می گوید که پدر می تواند «نتیجه گیری لازم را بگیرد و بهترین تصمیم را برای دخترش بگیرد».

او احساس می کند که با وجود این رویکردها در حوزه زنان، هر زمان که وارد بحث حقوق زنان در کشور می شود، برچسب «فمینیست چادر» و «فمینیست اسلامی» به او زده می شود. البته مسئول جدید پیگیری حقوق اجتماعی گاهی حقوق اجتماعی و اقتصادی زنان را به رسمیت می شناخت. وی همچنین معتقد به اصلاح قوانین اسلامی در حوزه حقوق اقتصادی زنان است و تغییر قوانین ارث و مهریه به نفع زنان را در راستای «فقه پویا شیعه» می‌داند. سادات پد معتقد است که «ارث بردن زن از فرزندانش بسیار بد است». او معتقد است که حق حضانت کودک باید مورد بازنگری قرار گیرد زیرا رویه فعلی نقض حقوق زنان و حقوق کودکان است.

پاد در تبیین «الگوی زنانه انقلاب» به بیانات رهبری در مورد نقش مادری و همسری زن و نقش «بیرون» او اشاره می کند و می گوید کلمه «بیرون» به این معناست که موضوع «فرعیت» نیاز به اصلاح دارد. در قانون پاد معتقد است «وقتی زن صبح می رود و شب می آید، مخالفت با تسلیم کجاست؟»

حقیقت این است که اصولگرایان در طراحی پست های جدید و انتصاب یاران خود راه درازی در پیش دارند و پیشینه نظرات سادات پد نشان می دهد که او یکی از آنهاست. اما اگر هدف، پیگیری آزادی های اجتماعی باشد، نیازی به ایجاد معاون و معاون نیست، بلکه کافی است همان قانون ساده کشور را اجرا کنیم یا از بی قانونی جلوگیری کنیم. از جمله اینکه هیچ بند قانونی وجود ندارد که زنان را از موتور سواری منع کند اما هیچکس چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید زنان اجازه ورود به ورزشگاه ها را ندارند، اما چهل سال است که چنین تبعیض هایی بدون قانون انجام می شود. هیچ قانونی اعلام نکرده است که برگزاری کنسرت ممنوع است، اما سال هاست که به دستور علم الهادی در مشهد ممنوع است. با این توصیف تنها می توان گفت که اگر رئیس جمهور به دنبال آزادی های اجتماعی باشد صدها مورد وجود دارد که سال ها پیگیری شده و به نتیجه نرسیده است. با اینها شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید