رئیسی: رویکرد دولت های غربی یکی از عوامل اصلی مشکلات زیست محیطی است. انتظار داریم مسئولیت بیشتری در این زمینه بر عهده بگیرند

رئیسی: رویکرد دولت های غربی یکی از عوامل اصلی مشکلات زیست محیطی است.  انتظار داریم مسئولیت بیشتری در این زمینه بر عهده بگیرند

روز جدید رئیس جمهور تاکید کرد: اگر محیط زیست برای مردم امن و آرام نباشد، توسعه در جای خود نخواهد بود و حتی به تهدیدی برای سلامت انسان تبدیل خواهد شد.

ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست منطقه ای وزرای محیط زیست کشورهای منطقه با تبریک قربان بایرام گفت: حفاظت از محیط زیست برای همه موجودات موضوع بسیار مهمی است که به همه کشورها و مردم بویژه کشورهای منطقه مربوط می شود. منطقه ای که این موضوع یک اولویت اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: همه توسعه را باید زیرمجموعه محیط زیست ببینیم. توسعه صنعتی یک ضرورت است، اما این توسعه تابع حفاظت از محیط زیست است. اگر محیط زیست برای مردم ایمن و آرام نباشد، توسعه به وجود نخواهد آمد و حتی به تهدیدی برای سلامت انسان تبدیل خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خوشحالم کشورهای منطقه به موضوع محیط زیست توجه دارند افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به محیط زیست توجه شده است.

وی افزود: از نظر اسلام انسان وظیفه حفظ محیط زیست را بر عهده دارد و بشریت در این زمینه مسئولیت دارد. رفتار انسان بر تعادل سیستم اکولوژیکی تأثیر می گذارد، بنابراین انسان نباید به دنبال بهره برداری از محیط زیست باشد. نگاه اسلام به محیط زیست با دیدگاه برخی که معتقدند باید از محیط زیست به هر نحوی استفاده کرد، متفاوت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دنیای کنونی با مشکلات زیست محیطی مواجه است، گفت: در غرب آسیا شاهد مشکلات زیست محیطی از جمله طوفان های گرد و غبار هستیم. کاهش امنیت بیولوژیکی و غذایی و استخراج بی رویه منابع منجر به کاهش رفاه عمومی شده و اثرات منفی بر سلامت و اقتصاد داشته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: زیاده خواهی های نظام استبدادی، تروریستی و محرومیت دولت ها و ملت های منطقه از دانش و فناوری باعث ایجاد چالش های زیست محیطی شده است. از سوی دیگر رویکرد دولت های غربی در قرون اخیر، تجاوز بی بند و بار به منابع طبیعی به ویژه در کشورهای استعمارگر و تولید آلاینده ها یکی از عوامل اصلی مشکلات زیست محیطی است، بنابراین این انتظار وجود دارد که آنها را متحمل شوند. مسئولیت بیشتر در این زمینه نه اینکه این موضوع مسیر جدیدی را برای استعمار از طریق تکنولوژی و استعمار نو ایجاد کند.

رئیس جمهور همچنین گفت: در آیات نورانی قرآن یکی از ویژگی های ظالمان، تخریب طبیعت به دست آنان است. یکی از موضوعاتی که سال گذشته در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل بر آن تاکید کردم این بود که باید به موضوع محیط زیست توجه شود و توجه کشورهای جهان را به این مهم معطوف کردم. بنابراین، نکته مهمی که امروز باید مورد توجه این نشست قرار گیرد، پرداختن به موضوع محیط زیست بدون تشریفات اداری و تشکیلاتی و دیپلماسی معمول است، مسائل دیپلماسی معمولاً سؤالات و بحث های قطعی است.

وی ادامه داد: از رئیس سازمان محیط زیست و کشورهای شرکت کننده و کارشناسان می خواهم به دور از نگاه های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک به این موضوع نگاه و رصد کنند زیرا تعارف های معمول مانع از رسیدن کار به نتیجه شایسته می شود.

رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تدوین قوانین مترقی مبتنی بر آموزه های دینی، با تاکید بر ارزش هایی مانند برابری، عدالت، رضایت و احترام به محیط زیست و عضویت در مجامع بین المللی محیط زیست، به موضوع حفاظت از محیط زیست پرداخته است. در جهت بهبود شرایط محیطی و تلاش در جهت بهره گیری از انرژی علمی و تخصصی صورت گرفت.

رئیسی ادامه داد: یکی از ابعاد اصلی سیاست خارجی ایران به ویژه در قبال همسایگان احترام به حق حسن همجواری است. البته وقتی از حق صحبت می کنیم، مسئولیت هم دارد، یعنی این دو با هم می روند. رعایت مسائل زیست محیطی یکی از حقوق محله است و در واقع رعایت حق محله نیازمند توجه به معضل زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی غرب آسیا از جمله ریزگردها یک موضوع فرامرزی است و نیازمند عزم کشورهای منطقه است، گفت: ایران از عزم کشورهای منطقه و همسایه برای حل این چالش استقبال می کند. برگزاری این نشست نیز نشان دهنده اراده ایران برای حل این مسائل است.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهادات خود برای حل مشکلات زیست محیطی غرب آسیا گفت: همکاری باید در راستای ایجاد چشم انداز و همکاری مشترک باشد. برای رسیدن به این چشم انداز مشترک نیازمند تقسیم کار بین کشورها هستیم. باید برنامه هایی برای مدیریت و بهره برداری از مدیریت آب، هوا، خاک و پسماند تدوین شود. ایران آمادگی دارد تجربیات و دانش خود را برای کاهش آلودگی در اختیار سایر کشورها و همسایگان قرار دهد. پیشنهاد من ایجاد اتحاد یا سازمانی برای همکاری های زیست محیطی کشورهای غرب آسیا برای سازماندهی این اقدامات است. همچنین ایجاد صندوق منطقه ای برای کمک های مالی یکی از اقداماتی است که برای دستیابی به اهداف قطعنامه های سازمان ملل در این زمینه ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید