سیر با پیاز برای انجام بقیه بازنشستگان تسطیح

سیر با پیاز برای انجام بقیه بازنشستگان تسطیح

رحمت الله پورموسی در گفت وگو با ایسنا، درباره تصویب 650 هزار تومان حق مسکن کارگران اظهار کرد: کمک هزینه مسکن کارگران رقم بالایی نیست و 650 هزار تومانی که شورای عالی کار در نظر گرفته رقم کمی است. سبد معیشت کارگران اما آنچه مسلم است مصوبات شورای عالی قابل تجدیدنظر نیست و قطعی و لازم الاجرا است. می توان آن را پیشنهادی تلقی کرد، اما از آنجایی که تمامی شرکای اجتماعی و نمایندگان دولت، کارگران، کارفرمایان و وزرا حضور دارند و آن را تایید می کنند، لذا این مصوبه قانونی و لازم الاجرا است.

وی افزود: در سال های اخیر تاییدیه حق مسکن به صورت مستقیم و بدون قید و شرط از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است. حق مسکن تنها رکن دستمزد کارگران است که برای اجرا نیاز به تصویب هیأت وزیران دارد و این به این دلیل است که موضوع تأمین مسکن عموماً یکی از وظایف دولت ها محسوب می شود.

این کارشناس مشاغل در پاسخ به این سوال که اگر میزان حق مسکن در حد پیشنهاد باشد، آیا دولت می تواند آن را تغییر دهد؟ وی گفت: هرگونه تغییر یا کاهش و افزایش مصوبه باید دوباره از شورای عالی کار عبور کند. بنابراین در صورتی که دولت کاهش این مصوبه را ضروری بداند، باید برای بررسی به شورای عالی کار بازگردانده شود، اما معتقدم با توجه به ابلاغ مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان از سوی وزارت کار فعلی، در همچنین در روزهای آینده شاهد ابلاغ مصوبه 650 هزار تومانی حق مسکن کارگران خواهیم بود.

پرداخت معوقات مسکن از 1 فروردین 1401

پورموسی با بیان اینکه میزان سود مسکن باید از ابتدای سال محاسبه و معوقات به حساب کارگران واریز شود، اظهار داشت: تصویب میزان سود مسکن همواره در هیات وزیران در سال جاری انجام شده است. سال‌های اخیر اما معتقدم این امر به شورای عالی کار واگذار می‌شود و شورا در این باره تصمیم‌گیری می‌کند، با این تفاوت که حداقل دستمزد و کمک‌های غذایی و سایر مزایای جانبی مزد توسط شورای عالی کار تعیین و تصویب می‌شود.

وی گفت: در مورد مستمری بگیران تامین اجتماعی هرگونه افزایش دستمزد و مستمری و سایر سطوح مزدی به دنبال مصوبه شورای عالی کار است که در سال جاری لغو و در نهایت توسط دکتر زاهدی وفا – سرپرست وزارت کار – ابلاغ شد. همان افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان که از این برج محقق می شود.

این کارشناس کار ادامه داد: دولت می تواند در افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​نقش داشته باشد چرا که از بودجه دولت استفاده می کنند اما در مورد مستمری بگیران تامین اجتماعی ریالی از بودجه کشور و 14 میلیون از بیمه تعلق نمی گیرد. ودیعه حق بیمه کارگران و 4 میلیون مستمری بگیر حقوق می گیرند.

حداقل درآمد مستمری بگیران 5 میلیون و 580 هزار تومان است

پورموسی همچنین درباره حداقل درآمد مستمری بگیرانی که مشمول افزایش 57 درصدی حقوق شده اند، توضیح داد: بر اساس ماده 1397. 96 و هنر. در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی افزایش درآمد مستمری بیمه شدگان هر ساله به تصویب هیات وزیران می رسد به طوری که حداقل درآمد مستمری بگیران کمتر از حداقل حقوق مصوب همان سال نباشد. با توجه به اینکه حداقل دستمزد کارگران برای سال 1401 در شورای عالی کار به 5 میلیون و 580 هزار تومان رسید، هیأت وزیران نیز آستانه حقوق بازنشستگان را به همین میزان و بر این اساس مستمری بگیرانی که حقوق سال گذشته آنها را دریافت کرده اند، تصویب کرد. 2 میلیون و 655 هزار تومان بود امسال با افزایش 57 درصدی کمک هزینه مسکن و خوراک به 5580 هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه امسال هیچ مستمری بگیری نباید حداقل 5 میلیون و 580 هزار تومان حقوق دریافت کند، تاکید کرد: برای امسال تمامی مستمری بگیرانی که حداقل 5 میلیون و 580 هزار تومان حقوق دریافت می کنند مشمول 57 درصد افزایش حقوق و مزایا می شوند. از سایر سطوح ماه اقدامات و تصمیمات آنها صادر خواهد شد.

اجرای 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تا پایان سال

این کارشناس کارگری همچنین درباره 25 درصد باقی مانده از طرح یکسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: 75 درصد همسان سازی برای مستمری بگیران تأمین اجتماعی بر اساس بند «ب» ماده 12 قانون برنامه ششم انجام شده اما 25 درصد آن باقی مانده است. با توجه به اینکه امسال آخرین سال است، برنامه ششم توسعه است و قوانینی که وجود دارد باید در سال آخر برنامه ششم اجرا شود، امسال 25 درصد باقیمانده باید انجام شود.

وی با اشاره به قول دکتر هاشمی – مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی – برای تحقق این مهم در ماه های آینده، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده از سوی شورای عالی بازنشستگان و مکاتبات و مذاکرات انجام شده. با سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان مردم امسال 25 درصد بقیه همسان سازی حقوق حتما انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید