سیستم یارانه ایالتی یا کشوری چیست؟


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878878

این کارشناس اقتصادی گفت: نوع سیستم پرداخت یارانه در کشور باید به گونه ای باشد که منجر به تورم و افزایش نقدینگی نشود و معتقدم کالابرگ باعث افزایش نقدینگی نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین جوشگانی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز، نظام یارانه ای کشور را کاملا ناعادلانه توصیف کرد و گفت: این نظام به طور کلی مغایر با فلسفه عدالت است، زیرا هرکس توانمندتر باشد و دارایی بیشتری داشته باشد، منافع بیشتری دارد. «یارانه برای مزایا. به عنوان مثال فردی که صاحب چنین خودرویی است و از کالاهای لوکس استفاده می کند از یارانه سود بیشتری می برد و اهمیتی نمی دهد که دیگران چه رنجی می کشند، در حالی که در بسیاری از نقاط کشور سالی یک بار مردم به دلیل نداشتن درآمد محروم می شوند. و پول کافی سفر نمی کنند و حتی ماهی یک بار گوشت و مرغ نمی خرند، اما یک مرد ثروتمند به راحتی خرید می کند و لذت می برد زیرا همه کالاها یارانه ای دارند.

وی افزود: به نظر من نظام یارانه ها و ارز کشور باید اصلاح می شد و تا امروز که ادامه دارد این کار اشتباه و مضر است. ساختار نظام اجتماعی کشور باید به گونه ای باشد که بتواند فقرا را به درستی شناسایی کند و یارانه ای که باید صرف ثروتمندان و ثروتمندان شود باید صرف آموزش، پوشاک، غذا، مراقبت های اجتماعی و اشتغال فقرا شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارز ترجیحی شرایط بازار رقابتی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: با توجه به اینکه برخی واحدها و واردکنندگان ارز متعلق به 4200 حجم هستند، طبیعتاً بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان خصوصی و غیردولتی می توانند با هیچ کالای وارداتی رقابت کنند و مردم نیز به رقابت بپردازند. که 4200 تومان گرفت. حتی کالاهای 4200 تنی که مشابه آنها بود وارد کشور شد و اصلا نیازی به واردات این کالاها نبود اما متاسفانه به دلیل رانت ایجاد شده این کالاها وارد کشور شد.

جوشقانی گفت: در مجموع ارز 4200 تومانی مزیت های رقابتی آن را از بین برده است در حالی که محصولات کشور باید رقابتی باشد و همه بتوانند در شرایط مساوی و به دور از رانت با یکدیگر رقابت کنند.

وی در بخشی دیگر از این گفتگو به پدیده قاچاق اشاره کرد و در این خصوص خاطرنشان کرد: قاچاق پدیده ای است که واقعاً به اقتصاد و نظام تولید و توزیع کشور لطمه وارد کرده است و به نظر من یکی از دلایل مهم و تأثیرگذار بر این امر است. تصمیم اصلاحی دولت در نظام یارانه و ارز در کشور، مقابله با پدیده قاچاق کالا و ارز است و یقیناً این راهکارها به شرط دقت و داشتن کارشناسی می تواند با پدیده قاچاق مقابله کند. کار

این کارشناس اقتصادی در پایان در خصوص نوع نظام پرداخت یارانه در کشور گفت: نوع نظام پرداخت یارانه در کشور باید به گونه ای باشد که منجر به تورم و افزایش نقدینگی نشود و معتقدم کاربرگ افزایش نمی یابد. نقدینگی.”

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید