سیگنال بودجه 1402 به بازار; تورم بیشتر، دلار گرانتر و جدول کوچکتر

سیگنال بودجه 1402 به بازار;  تورم بیشتر، دلار گرانتر و جدول کوچکتر

از سوی دیگر، مالیاتی که عمدتاً مردم و بخش خصوصی باید بپردازند به رقم باورنکردنی 838 هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی 59 درصد مالیات بیشتر در سال آینده، یعنی مردم به طور متوسط ​​باید 19 درصد مالیات بیشتری بپردازند. نسبت به پرداخت سطح تورم که انتقادات زیادی را به همراه داشته است. از سوی دیگر حقوق کارمندان تنها 20 درصد و یارانه ها نیز 0 درصد افزایش یافته است.

بودجه مهمترین سند مالی هر کشوری است. این روزها بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور مشغول بررسی لایحه بودجه 1402 در مجلس هستند. این سند مسیر تورم، تورم، نرخ کالاها، رشد اقتصادی، پایه پولی و بسیاری دیگر از شاخص های کلیدی اقتصادی را مشخص می کند.

به گزارش آفتاب نیوز؛ در لایحه پیشنهادی، دولت بسیاری از سطوح کمک های اجتماعی را حذف یا کاهش داد. به عنوان مثال بودجه قانون حفاظت از هوای پاک به نصف کاهش یافته و بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به طور کامل حذف شده است. در مقابل بودجه زندان 55 درصد، بودجه صدا و سیما 31 درصد، بودجه شورای عالی حوزه علمیه 61 درصد، سازمان تبلیغات اسلامی 55 درصد، بسیج سازندگی 375 درصد، ستاد عمرو به. مرمت معروف 34% و غیره

در مجموع بودجه شرکت های دولتی نزدیک به 40 درصد رشد داشته است که بیشتر آن مربوط به هزینه های جاری است و در دوره انتخابات دولت وعده داد که به جای افزایش هزینه ها، حجم این شرکت ها را کاهش داده و دولت را انعطاف پذیر کند. هزینه های دولت نیز 46 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، مالیاتی که عمدتاً مردم و بخش خصوصی باید بپردازند به رقم باورنکردنی 838 هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی 59 درصد مالیات بیشتر در سال آینده، یعنی مردم به طور متوسط ​​باید 19 درصد مالیات بیشتری بپردازند. نسبت به پرداخت سطح تورم که انتقادات زیادی را به همراه داشته است. از سوی دیگر حقوق کارمندان تنها 20 درصد و یارانه ها نیز 0 درصد افزایش یافته است.

آلبرت بگزیان کارشناس اقتصادی به آفتاب نیوز گفت: اصول اولیه بودجه نویسی ایجاب می کند که دولت در تدوین بودجه از مدل اقتصادی خاصی پیروی کند، در این مدل اقتصادی باید بر اساس الگوریتم های مشخص مشخص شود که بودجه عمومی چه تاثیری دارد. در مورد تورم ترک خواهد شد یا اینکه سایر شاخص های اقتصادی چگونه تحت تأثیر لایحه بودجه قرار می گیرند در حالی که چنین مدلی وجود ندارد، شرایط تحت تأثیر متغیرهای پیش بینی نشده قرار می گیرد، همه شواهد نشان می دهد که تدوین بودجه بر اساس مدل اقتصادی خاصی انجام نمی شود. در لایحه بودجه شرکت ها و سازمان هایی که درآمدی ندارند و زیان ده هستند و فقط باری بر دوش بیت المال هستند گران شده اند در واقع این موسسات از دولت می گیرند اما ارزش افزوده اقتصادی قابل اندازه گیری ایجاد نمی کنند و نمی کنند. هر چیزی را برگردانید معافیت های مالیاتی برخی موسسات و مراکز ذکر شده در بودجه مشخص نیست و در هاله ای از بلاتکلیفی قرار دارد. این در حالی است که دولت به جای کاهش هزینه ها، سطح مالیات را افزایش داده و از سوی دیگر، در صورت عدم تامین هزینه های خود در این مسیر، به اقداماتی مانند چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی متوسل می شود. روش های بسیار غیر اصولی

وی افزود: اینکه مسئولان تیم اقتصادی بگویند بحران بانکی را حل می کنند یا تورم را کنترل می کنند کافی نیست، بلکه باید در عمل نشانه هایی وجود داشته باشد که کارشناسان این وعده ها را باور کنند. نشانه هایی که متأسفانه اصلاً وجود ندارد، مثلاً اگر دولت تلاش کند برجام را احیا کند یا روابط بین الملل بهبود یابد یا شریک تجاری قدرتمند جدیدی پیدا کنند، می توان گفت فرصتی برای بهبود وضعیت وجود دارد. در سال 1402 که وضعیت گاز کشور به این صورت است و افقی برای صادرات و کسب ارز بیشتر از نفت و گاز وجود ندارد، طبیعی است که برنامه ریزان اقتصادی به این نتیجه برسند که در سال جدید نرخ ارز و تورم نیز به همین ترتیب افزایش خواهد یافت. .

امیرحسین محمودی، کارشناس بورس و بازار سرمایه نیز به آفتاب نیوز گفت: اگرچه بازار صادراتی مشخصی برای گاز کشور وجود ندارد و ایران دومین دارنده گاز در جهان است، اما بدون توجه به عواقب آن، قیمت مواد اولیه پتروشیمی 40 درصد بودجه دارد که به دلیل تأثیر زیاد خوراک بر قیمت محصول نهایی افزایش یافته است، بدون شک این افزایش به سرعت تأثیر خود را بر قیمت تمام شده نشان خواهد داد. با توجه به گستردگی پتروشیمی ها که جزو دسته کالاهای مادر هستند، این تصمیم انتظارات تورمی بالایی ایجاد کرده و معیشت مردم را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: منابع و مصارف در بودجه 1402 تقریباً 40 درصد نسبت به بودجه جاری، انتشار اوراق مالی نیز 30 درصد رشد داشته و کسری «بودجه جاری» بیش از 50 درصد است. معادن 30 درصد افزایش یافته است. فروش نفت نیز 1400 میلیون بشکه و با نرخ بالای 85 دلار است، اگرچه دولت نرخ دلار را 23 هزار تومان در نظر گرفته است، اما نتایج این اعداد نه تکانه های مثبتی به بازار سرمایه و نه به کل اقتصاد می دهد. بازیگران. عدم ارسال زیرا افزایش نرخ ارسال اثر خود را در روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی نشان داد. با توجه به شاخص های کلان اقتصادی، متأسفانه احتمال می رود نرخ واقعی ارز بالاتر از نرخ اسمی یا نرخ ارز پیش بینی شده در مصوبه بودجه 1402 باشد که این موضوع نیز تاثیر متفاوتی بر فضای اقتصادی کشور و بازار سرمایه خواهد گذاشت. اما به طور کلی اعداد و ارقام این بودجه بوی اعتمادسازی، فضای مثبت اقتصادی و کاهش تورم نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید