شاهد ازدواج دختران مدرسه ای 9 و 10 ساله هستیم. این دختران با پسران 16 و 17 ساله ازدواج می کنند. بسیاری از آنها بعد از 4-5 سال از بین می روند

شاهد ازدواج دختران مدرسه ای 9 و 10 ساله هستیم.  این دختران با پسران 16 و 17 ساله ازدواج می کنند.  بسیاری از آنها بعد از 4-5 سال از بین می روند

روز جدید حجت الاسلام حسین محمدزاده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در یکی از مناطق ازدواج 9 ساله و 10 ساله داریم. دخترانی که با پسرهای 16-17 ساله ازدواج می کنند و بعد از 4-5 سال بسیاری از آنها از هم می پاشند و زندگی آنها از هم می پاشد. وی گفت: فکر می‌کردم در این منطقه به دلیل فقر و نیاز با این دختران ازدواج می‌کنند، اما دیدم خانواده‌ها بسیار ثروتمند و ثروتمند هستند، اما فرزند داشتن یکی از اعتقادات و اعتقادات آنها شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین درباره ازدواج های زودهنگام در این استان و بازمانده از تحصیل گفت: در یکی از مناطق فرزندان 9 و 10 ساله داریم که در حال ازدواج هستند. دخترانی که با پسرهای 16-17 ساله ازدواج می کنند و بعد از 4-5 سال بسیاری از آنها از هم می پاشند و زندگی آنها از هم می پاشد.

حجت الاسلام والمسلمین «حسین محمدزاده» معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین درباره برنامه های تابستانی استان برای دانش آموزان به خبرنگار ایلنا گفت: سه اداره کل تحت عنوان «قرآن، عترت، نماز»، فرهنگ هنر و «امور تربیتی، مشاوره و مراقبت» که همه در طول سال ماموریت دارند و در تابستان و اوقات فراغت مأموریت های ویژه را به عنوان وظایف ویژه در طول سال معرفی می کنیم. همچنین در زیرمجموعه ای که به عنوان 14 منطقه آموزشی در قزوین داریم، معاونت های آموزشی مناطق و نواحی تمامی موارد و نسخه هایی را که در اداره کل و وزارتخانه تصویب و به آنها ارائه می شود اجرا می کنند.

محمدزاده با اشاره به اینکه امسال برنامه های ویژه ای در حوزه قرآن، عترت و نماز دارند، گفت: 16 دارالقرآن داریم که برخی از آنها در سال های اخیر و به دلیل گستردگی فعال نبوده اند. ویروس کرونا، در سال تحصیلی امسال که شرایط تدریس در مدارس چهره به چهره شد. این 16 مدیر دارالقرآن را آنلاین قرار دادیم و چندین ساعت با آنها جلساتی برگزار کردیم و زیرساخت ها، نیازها، اعتبارات و هزینه های کردها را که برای فعالیت در تابستان لازم بود، هم از نظر ویرایش کردیم. نیروی انسانی و اعتباری و امسال برای اولین بار هر 16 دارالقرآن فعال بوده و عضویت دانشجو می پذیرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ماموریت های ما در حوزه عترت، قرآن و نماز این است که در خصوص عید غدیر و ماه محرم برنامه هایی در این زمینه خواهیم داشت. در ایام محرم تشریفات هیئت ما بسیار فعال است و تلاش می کنیم تا آغاز محرم مقدمات را فراهم کنیم و بتوانیم با محوریت دستگاه های تبلیغاتی اسلامی که با آنها تفاهم نامه، کمک های مالی و اهدایی داریم به هیئت ارزشمند دانش آموزی خطاب کنیم. حوزه های علمیه، تشکل های مذهبی و غیره احلی من عسل یکی از این برنامه هاست که از ششم محرم شروع می کنیم. در ارتباط با مراکز، بحث قرآن، نماز و نماز را با هم تلفیق کردیم تا فعالیت متمرکزی داشته باشند.

معاونت آموزشی و فرهنگی استانداری قزوین با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت های اصلی در حوزه فرهنگی و هنری این معاونت احیای اردوهای دانش آموزی است، گفت: آمد و شد دانش آموزان به همراه اولیا به این اردوها خواهد بود. در قالب برنامه های اردویی این برنامه ها را با خانواده ها ترتیب داده ایم تا مشکلی برای مجوز نباشد. والدین در واقع حامی ما در این طرح می شوند. کمپ های روزانه را طوری طراحی کرده ایم که مشکلی برای شب مانی وجود نداشته باشد که این خود کار را آسان می کند. این اردوها مهارت محور هستند و هم موضوعات علمی و هم سرگرمی را پوشش می دهند و دانش آموزان در اردو مهارت های لازم را کسب می کنند. سرودهای آیینی و دسته جمعی از دیگر برنامه های ماست.

وی درباره مشاوره و آموزش و مراقبت نیز خاطرنشان کرد: کار اصلی ما در مشاوره و آموزش و مراقبت این است که آسیب های شدید و رفتارهای پرخطری داریم که اتفاق می افتد. ما همچنین به موضوع هدایت تحصیلی از پایه نهم تا دهم می پردازیم که بچه ها نیاز به راهنمایی و راهنمایی دارند. همچنین راهنمایی خانواده هایی که در این زمینه مداخله مستمری دارند در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به صورت پایلوت بررسی کرده ایم و دانش آموزان می توانند به همراه والدین خود در این زمینه حضور یابند و در آنجا توجیهات لازم انجام می شود.

وی در ادامه در خصوص ازدواج زودهنگام دختران و ارتباط آن با مقوله ترک تحصیل گفت: این موضوع بسیار مهم است. اتفاقاً در یکی از مناطق اغلب شاهد ازدواج های زودهنگام و ازدواج کودکان هستیم. فکر می کردم در این منطقه به دلیل فقر و تنگدستی، دختر را به خانواده شوهرش می سپارند و حاضر به ازدواج می شوند، اما دیدم خانواده ها بسیار ثروتمند و متمول هستند، اما در آنجا رسم و روندی پیش آمد که رویکردشان به فرزند زن شد و یکی از اعتقادات آنها شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: در همین منطقه ازدواج 9 و 10 ساله داریم. دخترانی که با پسرهای 16-17 ساله ازدواج می کنند و بعد از 4-5 سال بسیاری از آنها از هم می پاشند و زندگی آنها از هم می پاشد. همانطور که این حوزه را رصد کردیم، وارد این مشکل هم شدیم تا این آسیب سرایت نکند. آسیب های عجیبی داریم. دانش آموزی که می داند در 10-11 سالگی ازدواج می کند، از ابتدای تحصیل از مدرسه اخراج می شود و علاقه ای به ادامه تحصیل ندارد.

وی افزود: سپس آسیب های همسری و همچنین آسیب های اجتماعی، فردی و فردی پس از زلزله ایجاد می شود که قابل اجرا نیست. ما به این موضوع پرداخته ایم و برای خانواده ها و دانش آموزان توضیحی ارائه کرده ایم تا بتوانند زندگی عادی را درک کنند. اینکه اگر مشغول باشند، تحصیل کرده باشند، اگر شرایط تحصیلی خوبی برای خودشان ایجاد کنند، به جای اینکه تحت تاثیر مادر و پدرشان نتوانند تصمیم بگیرند، موقعیت اجتماعی پیدا کنند و در انتخاب همسر تصمیم بگیرند. اگر این افراد مدرک دیپلم یا لیسانس بگیرند و بلوغ فکری، ذهنی و اجتماعی پیدا کنند، می توانند در امر ازدواج موفق تر باشند.

محمدزاده در پایان یادآور شد: همچنین نمونه هایی از دانش آموزان مناطق دیگر که ازدواج نکرده و تحصیلات خود را به پایان رسانده اند و نتیجه بهتری در جامعه داشته اند را معرفی کردیم و برای آنها الگو قرار گرفتیم که اگر با این الگو زندگی می کردند، بیشتر می شدند. ازدواج ایمن و خانواده ای مطمئن تر. خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید