شایعه و دروغگو مانند منافق و کافر است


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911619

رئیس جمهور گفت: از نظر قرآن شایعه سازان و دروغگویان مانند منافق و کافر هستند. دروغگوها و شایعه پردازان، کسانی که می خواهند ادراک و دانش را آن طور که می خواهند شکل دهند و جنگ شناختی به راه بیاندازند، آنها هم مثل منافق هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (پنجشنبه 5 آبان) در همایش ملی تبیین جهاد که در مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی برگزار شد، گفت: ما در فرهنگ اسلامی چه گفته ایم. درباره جهاد سخنان حکیمانه راهنما را در یک نقطه توضیح دهید و بر توضیح جهاد تاکید کرد.

وی تصریح کرد: از نظر قرآن شایعه سازان و دروغگویان مانند منافق و کافر هستند. دروغگوها و شایعه پردازان، کسانی که می خواهند ادراک و دانش را آن طور که می خواهند شکل دهند و جنگ شناختی به راه بیاندازند، آنها هم مثل منافق هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد درک درست بسیار مهم بود، افزود: این افراد تلاش می کنند خوب را بد و بد را خوب کنند. آنها می خواهند ادراکات را تغییر دهند، نقاط ضعف را بزرگ کنند و نقاط قوت را به حداقل برسانند. این جنگ رسانه ای است که امروز با آن روبرو هستیم. آرایش باید بر اساس این جنگ ایجاد شود. اما امروز توافق مناسبی در مورد این جنگ وجود ندارد. ترتیب صحیح این جنگ در دانش نیروی انسانی، جهت گیری، اقدام به موقع، بیان هنری، تأثیر مخاطب و شناخت مخاطب است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت جهاد گفت: 43 سال جهاد، حفاظت مستمر، اقدامات خلاقانه و ابتکاری، دستاوردهای فراوان در عرصه علم و فناوری که باید برای تنویر افکار عمومی بیان می شد، به موقع انجام نشد و دشمن گره های ذهنی ایجاد کرد. این گره های ذهنی به برداشت نادرست تبدیل شد و این برداشت نادرست منجر به تصمیم گیری نادرست و اقدامات نامناسب شد. اول گره بود، بعد باور شد و بعد تصمیم و اراده و بعد از آثار شد.

وی با طرح این سوال که چه کسی باید این گره ذهنی را باز کند؟ وی تاکید کرد: افراد آگاه باید این گره های ذهنی را باز کنند. روابط عمومی پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است. این پل دو طرفه است یعنی هم حرف مردم را به مدیران منتقل می کند و هم حرف مدیران را به مردم. سیاست های مصوب را برای مردم تشریح کنید و سوالات مردم را از مسئولان بپرسید. این پل باید خوب کار کند. او برای انجام وظیفه خود به ابزار خاصی نیاز دارد.

رئیسی با بیان اینکه کار کسانی که در حوزه اطلاع رسانی فعالیت می کنند هم کنش و هم واکنش است، گفت: کنش فعال یا حرکت منفعل دو حرفه متفاوت هستند. اگر چیزی در ذهن شکل بگیرد و بخواهید به آن پاسخ دهید، کار سختی است. شما باید اولین و جامع ترین روایت را بگویید.

وی با اشاره به اینکه هنر در قصه گویی است، گفت: اولین، جامع ترین، قانع کننده ترین و شیواترین روایت باید توسط روابط عمومی ها ساخته شود. در غیر این صورت کار سخت و زمان بر خواهد بود. اگر دیگران روایت اول را داشته باشند، کار شما واکنشی و منفعل خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ارتباط با مردم و رسانه ها هم کنش و واکنش است و هم دفاع و هم حمله و هم پیشگیری و هم پیشگام. کار بسیار هنرمندانه ای است.

رئیسی ادامه داد: بنابراین باید به مدیران گفت که در استخدام نیروهای ارزشمند، هنرمند و قوی رسانه و روابط عمومی هیچ مشکلی نداشته باشند، مسیر استخدام روابط عمومی و رسانه موثر، هنرمند و متعهد باید آسان و آسان باشد.

وی بابیان اینکه در جهاد تبیین می توان دشمن را شناخت و به شرایط غلبه بر آن دست یافت، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند، نیاز امروز جامعه و کشور جهاد تبیین است. یک جهادگر باید توانایی ها و مأموریت خود را ببیند و از طرفی توانمندی های دشمن را بیاموزد تا اقدامات خود را بر اساس آن تنظیم کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: دشمن سعی می کند نقاط قوت را به حداقل برساند و نقاط ضعف را بزرگنمایی کند، بنابراین باید با توجه به این جنگ و نیازهای آن، شکل گیری خود را مشخص کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید