غرب در مورد نحوه استفاده از سوخت های فسیلی منافق است


ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895630

محقق موسسه آب و هوای خاورمیانه نوشت: غرب در مورد نحوه استفاده از سوخت های فسیلی منافق است. از یک سو کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی را ترویج می کند و از سوی دیگر تلاش می کند تا سوخت های فسیلی بیشتری از خاورمیانه دریافت کند. این موضوع پس از جنگ در اوکراین آشکارتر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری ساسه پست، موسسه خاورمیانه مقاله ای به قلم نیشاد شفیع، محقق موسسه آب و هوای خاورمیانه در مورد استانداردهای دوگانه اقلیمی غرب منتشر کرده است. وی در این مقاله می نویسد: غرب در مورد نحوه استفاده از سوخت های فسیلی منافق است. از یک سو کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی را ترویج می کند و از سوی دیگر تلاش می کند تا سوخت های فسیلی بیشتری از خاورمیانه دریافت کند. این موضوع پس از جنگ در اوکراین آشکارتر شد.

بلافاصله پس از ورود نیروهای روسیه به اوکراین، بازارهای جهانی انرژی با افزایش قابل توجه قیمت ها مواجه شدند. بنابراین، دو پرسش مهم غیرسیاسی از جنگ روسیه در اوکراین پدید آمد: چگونه جهان می تواند بر چالش های تامین انرژی خود غلبه کند؟ و چگونه می تواند با وجود این چالش ها به آینده ای سبزتر و پایدارتر دست یابد؟

این نویسنده خاطرنشان می کند که پس از اعمال تحریم های اقتصادی شدیدتر توسط اروپا و ایالات متحده بر مسکو، آنها مشتاقانه به دنبال تامین انرژی از خاورمیانه برای جایگزینی واردات خود از روسیه بودند. اروپا توجه خود را به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس معطوف کرد تا کمبود فزاینده انرژی در قاره کهن را جبران کند.

ظهور امنیت انرژی به عنوان اولویت اصلی و نیاز ناگهانی به یافتن منابع جدید هیدروکربن، عزم اروپا را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و انتشار گازهای گلخانه ای تضعیف کرده است.

اما استانداردهای دوگانه اروپا نشان می دهد که وقتی یک بحران انرژی اتحادیه اروپا یا ایالات متحده را درگیر می کند، دولت های آنها به راحتی نیاز به استفاده بیشتر از سوخت های فسیلی را توجیه می کنند، اما وقتی کشورهای خاورمیانه غنی از هیدروکربن همین استدلال را مطرح می کنند، قدرت های غربی آنها را به عنوان یک مانع وارد می کنند. مسیر تنوع انرژی جهانی

جالب اینجاست که بسیاری از مقامات ارشد اتحادیه اروپا در روزهای آغازین جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022 با یک پیام واضح به دوحه، پایتخت قطر سفر کردند: «اتحادیه اروپا در اسرع وقت به گاز شما نیاز دارد. سفرهای آنها نمونه ای از استانداردهای دوگانه قدرت های غربی در استفاده از سوخت های فسیلی است. آنها از یک سو وابستگی خود به نفت و گاز را برای منافع اقتصادی داخلی گسترش می دهند و از سوی دیگر تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه را به دلیل قیمت بالای آن مقصر می دانند.

روسیه دومین تولید کننده بزرگ نفت خام در جهان است

در ماه مارس، یک گزارش تحلیلی توسط مؤسسه تحقیقات انرژی آکسفورد، روسیه را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان رتبه بندی کرد که حدود 14 درصد از کل تولید جهانی در سال 2021 را به خود اختصاص داده است که نسبت به قبل از جنگ اوکراین افزایش یافته است. صادرات نفت خام به اروپا و 35 درصد به آسیا است.

جنگ بین مسکو و کیف، شکنندگی کشورهای اتحادیه اروپا را در زمینه امنیت انرژی نشان داده است. در واقع، بحران کنونی نشان داده است که برنامه های تنوع انرژی کشورهای اروپایی تا چه حد به بن بست رسیده است و دیگر با قرارداد سبز جدید اتحادیه اروپا یا توافقنامه پاریس در سال 2015 در مورد تغییرات آب و هوایی سازگار نیست. بنابراین، سوال اصلی غرب در ماه‌ها و سال‌های آینده نباید این باشد که کشورهای خاورمیانه در استفاده از انرژی روسیه به‌عنوان سلاح به کدام سمت می‌روند؟ بلکه سوال اصلی آنها باید این باشد که خود کشورهای غربی برای کاهش تقاضای سوخت های فسیلی چه اقداماتی باید انجام دهند؟

بحران انرژی و اقتصادی کنونی که با حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است، قیمت جهانی نفت را به رکورد جدیدی رسانده است. قبل از جنگ، اکثر کشورهای اروپایی به طور کلی می توانستند روی جریان ثابت گاز روسیه حساب کنند که 40 درصد از کل واردات اتحادیه اروپا در سال 2021 را تشکیل می دهد. اما پس از جنگ، اتحادیه اروپا و بسیاری از اعضای آن تلاش کردند تا تامین کنندگان دیگری پیدا کنند.

افزایش سرسام آور قیمت انرژی در سراسر اروپا

علاوه بر این، در واکنش به افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی در اروپا، که تا حدی به دلیل کاهش گاز روسیه در بازارهای اتحادیه اروپا ایجاد شده است، دولت‌ها مالیات سوخت و یارانه‌های هزینه‌های انرژی را کاملاً مطابق با برنامه‌ها کاهش داده‌اند. محیط زیست در اروپا و دوره گذار منابع انرژی جایگزین در تضاد هستند.

در واقع، جنگ در اوکراین نشان داد که چگونه نیاز به تأمین نیازهای فوری انرژی، تأثیر جامعه بین‌المللی را در تحت فشار قرار دادن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای پایان دادن به خصومت‌ها کاهش داده است. همانطور که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت، تحریم نفت روسیه به معنای سوق دادن کشور ما و کل اروپا به رکود است. در واقع، بحران بدون شک نشان داد که چگونه اتحادیه اروپا نتوانسته است وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد و در نتیجه جهان را در برابر باج‌گیری ژئوپلیتیک و گرمایش جهانی آسیب‌پذیر کرده است. در همین رابطه «گرتا تونبرگ» فعال جوان سوئدی رهبران اروپایی را مقصر دانست و گفت: با این حال اتحادیه اروپا همچنان به نوعی خود را رهبر اقلیم جهانی تعریف می کند!

این محقق معتقد است که یکی از دلایل اصلی بحران کنونی نفت به سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های پاک و جایگزین‌های انرژی غیرفسیلی در سراسر بلوک اروپا مربوط می‌شود. علیرغم تعهدات طولانی مدت برای روی آوردن به منابع انرژی کاملاً تجدیدپذیر قبل از اواسط قرن، امروزه آلمان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است که بیشتر به نفت و گاز روسیه وابسته است.

در دوران صدراعظم سابق آنگلا مرکل، آلمان با تصمیم خود برای حذف تدریجی انرژی هسته ای، وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را دو چندان کرد. اما از منظری گسترده تر و بلندمدت، آنچه مورد نیاز است تحریم نفت یا گاز روسیه نیست، بلکه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای ثروتمند در شمال جهانی به طور چشمگیری مصرف سوخت فسیلی را کاهش دهند و به طور جمعی برای کاهش اثرات فاجعه بار آب و هوا اقدام کنند. . انجام دادن

قیمت‌های بالای انرژی کنونی روند بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری را کند می‌کند، در حالی که موفقیت سیاسی انتقال انرژی پاک مورد نیاز جهان را به خطر می‌اندازد. این خطرات، چه به دلیل عدم دقت کافی یا بی ثباتی، نیاز فوری به اقدام جهانی آب و هوا را تضعیف می کند.

این محقق در پایان مقاله خود اشاره کرد که اروپا به جای مقصر دانستن خاورمیانه باید رویکرد دوگانه خود را در استفاده از سوخت فسیلی اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید