مالکیت ایران بر سوخت های فسیلی راه را بر روی انرژی های پاک و جایگزین می بندد


ساعت: 08:36
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1808906

عبدالرضا گلمی گفت: ایران دومین منبع گازی جهان و سومین منبع نفتی جهان را در اختیار دارد. به جایی رسیده است که بیشتر گاز تولید شده به عنوان سوخت مصرف می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالرضا گلمی محقق و مشاور حوزه مدیریت استراتژیک در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: انرژی از دیرباز یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای بشر بوده است. مردمان اولیه از انرژی خورشیدی برای تامین گرما و نور استفاده می کردند، پخت و پز و تولید نور و گرما در شب ها و روزهای سرد سال با هیزم انجام می شد و به این ترتیب نیاز آنها را برطرف می کرد.


وابستگی صنایع و جوامع صنعتی به منابع تجدیدناپذیر بر شدت مصرف آنها افزوده است.

وی افزود: پس از سال ها با پیشرفت دانش و کشف منابع فسیلی، مردم به سوخت های هیدروکربنی روی آوردند و به تدریج از این منابع استفاده کردند. با گسترش جوامع و شکل گیری صنایع، میزان استفاده از این منابع افزایش یافته است.»

گلمی اذعان داشت: وابستگی صنایع و جوامع صنعتی به منابع تجدیدناپذیر بر شدت مصرف آنها افزوده است، بنابراین مصرف بی رویه منجر به تخلیه سریع این منابع شده است که میلیون ها سال است در زیرزمین شکل گرفته و دولت ها با نگرانی های جدی مواجه است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم دولت ها، پیشرفت انرژی و نحوه تامین آن است.

گلمی تاکید کرد: از سوی دیگر، نیاز جامعه بشری به منابع فسیلی به عنوان مواد اولیه از طریق استفاده از فرآیندهای پتروشیمی، به دلیل وابستگی بیشتر صنعت به محصولات این صنعت، دولت ها و صنعت را وادار کرده است. مالکان به دنبال منابع جدید انرژی هستند. «که تجدیدپذیر و کم هزینه هستند و در عین حال کمترین آسیب را به اکوسیستم وارد می کنند.

جهان منابع عظیم فسیلی را به جای تبدیل به کالا سوزانده است

وی افزود: تاکنون جهان منابع عظیم فسیلی را به جای تبدیل به کالاها و کشورهای حیاتی سوزانده است، هرچند کشورهای صنعتی چندین سال است که به دنبال تامین انرژی مورد نیاز خود از منابع تجدیدپذیر به ویژه خورشید بوده اند و آلمان نیز این کار را انجام داده است. به عنوان مثال حدود 50 درصد انرژی مورد نیاز خود را از این طریق دریافت می کرد.

گلمی افزود: ایران کمترین سهم مصرف انرژی های پاک را در جهان دارد که شاید به دلیل سیاست بلندمدت اقتصاد تک محصولی و دسترسی آسان به سوخت های فسیلی باشد.

این مشاور انرژی اذعان داشت: ایران دومین منبع گاز و سومین منبع نفتی جهان را دارد که با اتکا به این دو نعمت خدادادی بخشی از این منابع را برای خام‌گردانی اقتصاد و سوختن بخشی دیگر فروخته است. بخشی از تامین انرژی داخلی کشور و نیازهای انرژی داخلی نیز به حدی رسیده است که بیشتر گاز تولیدی به عنوان سوخت مصرف می شود.

وی اولین چالش بزرگ انرژی کشور را ورود دیرهنگام به انرژی های نو دانست.


گام یک؛ لزوم تغییر الگوی مصرف انرژی

گلمی اذعان داشت: در گام اول باید برنامه ریزی و اقدامات موثر اجتماعی- فرهنگی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در راستای حفاظت از این سرمایه ارزشمند و در گام دوم با توجه به وسعت جغرافیایی ایران و وجود اراضی مناسب انجام شود. حوزه هایی مانند ظرفیت بزرگ خدادادی «باید به ساخت نیروگاه های خورشیدی توجه شود.

وی ادامه داد: استفاده از مشارکت مردم به ویژه در مناطقی که استعداد و شرایط ساخت نیروگاه های خانگی را دارند نیز می تواند با نصب پنل های خورشیدی بر روی منازل و سایبان ها کمک خردی به دولت کند.

مرحله دو؛ استفاده از پتانسیل و جهت جغرافیایی کشور

گلمی اذعان داشت: مشارکت اقتصادی-اجتماعی مردم، مبادله، خرید و فروش برق تولیدی آنها چه از طریق شبکه سراسری و چه از طریق همسایگان، برای تولید ثروت برای خانواده ها و توانمندسازی اقتصاد آنها مهم است. بدون شک در مدیریت مصرف نیز بسیار موثر است.

مشاور مدیریت انرژی، گام سوم را توسعه پایین دستی صنعت نفت و گاز عنوان کرد و گفت: توسعه این صنعت به عنوان موتور محرک، برکات قابل توجهی از جمله تبادل ارز از طریق صادرات غیرنفتی، اقتصاد پایدار عملی، بهبود پوشش است. پایداری، توسعه سایر صنایع با سیاست استراتژی تولید داخلی منجر به تحقق نوآوری ها و تولید دانش فنی صنایع می شود.

مرحله سوم؛ توسعه پایین دستی صنعت نفت و گاز

وی افزود: برنامه ریزی و سیاست گذاری در اجرای زیرساخت های انرژی های تجدیدپذیر و توسعه صنعتی در داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز این زیرساخت نیز می تواند باعث ایجاد اشتغال شود.

گلمی در چاان خاطرنشان کرد: توسعه پایین دستی و صنایع میانی پتروشیمی نه تنها نقش مهمی در خنثی سازی تحریم های اقتصادی ایفا می کند، بلکه از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و ایجاد اشتغال در کشور جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید