کودک دروغگو، نتیجه مستقیم مشکلات تربیتی والدین / خواب دیدن فرزندانمان را دروغ نگذارید


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878356

فریدونی گفت: والدین نباید در مواردی که کودک از روی خیال حرفی می زند به این رفتار برچسب بزنند و این رفتار را دروغ بنامند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فریدونی روانشناس در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی گفت: حقیقت رفتاری است که بچه ها از ما می بینند و 80 تا 90 درصد آن به خانواده بستگی دارد.

او می گوید: «از سنین پایین و در پنج سال اول زندگی کودک، آنطور که ما می بینیم دروغ عمدی نمی گویند. کودکان در این سن یا به این دلیل که رازدار هستند یا به این دلیل که خواب می بینند دروغ می گویند.

فریدنی ادامه داد: در مواردی که کودک از روی تخیل کلمه ای به زبان می آورد و این رفتار را دروغ می خواند والدین نباید به این رفتار برچسب بزنند زیرا پس از تکرار این سوال کودک این سوال را می پذیرد زیرا والدین الگوی فرزندان هستند و آنها کودک هستند و وقتی چیزی می گویند کودک می داند که درست است.

این روانشناس گفت: وقتی پدر و مادری به کودک برچسب می زند، احساس می کند که او این ویژگی را دارد.

فریدونی افزود: بهترین راه برای بیرون آوردن کودک از حالت دروغگویی صحبت با او است، همچنین باید ببینیم کدام یک از مشکلات تربیتی ما باعث دروغ گویی کودک شده و آیا خیلی سختگیر و ترسو هستیم. دروغ گفتن این است که بگوییم گاهی دروغ به منظور جلب توجه است.

وی افزود: گاهی کودک مورد بی توجهی والدین قرار می گیرد و برای جلب توجه سعی می کند شیئی را بیان کند که واقعا وجود ندارد.

این روانشناس ادامه داد: اولین کاری که باید در مقابل دروغگویی کودکان انجام دهیم این است که علت را در رفتار خود جستجو کنیم.

فریدنی گفت: والدین باید طوری با فرزندان خود رفتار کنند که اگر صدها بار اشتباه کردند، به خانواده خود برگردند و در نظر داشته باشند که اگر مشکلی برای فرزندانشان پیش آمد، قبول کنیم و بنا کنیم. پل صمیمیت “بین والدین و فرزندان حفظ می شود.

وی با تاکید بر اینکه تذکر والدین از اشتباهات کودکان نباید آنها را عصبی کند، گفت: باید اشتباهات فرزندانمان را بپذیریم تا مرتکب اشتباهات بزرگ نشوند و پنهان کاری و دروغ گویی نکنند.

فریدنی گفت: گاهی اوقات کودک یاد می گیرد که به والدین خود دروغ بگوید زیرا می بیند که والدین با دروغ گفتن امتیاز می گیرند، به این دلیل که 90 درصد کودکان مراقب رفتار ما هستند و 10 درصد به سرعت از ما الگو می گیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید