طلاق والدین علت اصلی خودکشی نوجوانان است/ طلاق والدین با نوجوانان چه می کند؟


ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891386

فهمیه حسینی جدایی والدین را عامل اصلی خودکشی در بین نوجوانان دانست و گفت: آمار خودکشی زنان در فریدونکنار سه برابر مردان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیده فهمیه حسینی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با ابراز تاسف از افزایش آمار خودکشی ها اظهار داشت: متاسفانه امروزه ازدواج ها با ناآگاهی صورت می گیرد که 50 درصد این ازدواج ها منجر به طلاق می شود و این پدیده بسیار مخرب است. تاثیر بر کودکان .

وی با اشاره به اینکه والدین نباید در دو گروه سنی فرزندان خود به فکر طلاق باشند، خاطرنشان کرد: اگر زن و مردی به جایی رسیدند که چاره ای جز جدایی ندارند، باید به این نکته توجه کنند: اگر فرزندشان در سنین پیش دبستانی یا نوجوانی است هرگز تصمیمی در مورد طلاق نگیرید زیرا این دوره سنی بسیار حساس است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: کودکان پیش دبستانی به دلیل اینکه کلمه طلاق را درک نمی کنند احساس گناه می کنند و از طرد شدن و رها شدن می ترسند و بعد از طلاق دچار اضطراب زیادی می شوند.

حسینی اضافه کرد: به خانواده ها توصیه می کنیم اگر در سنین نوجوانی صاحب فرزند می شوند و تصمیم به طلاق دارند این دوران را تحمل کنند زیرا دوران نوجوانی با تغییرات هورمونی و جنسی همراه است که باعث پرخاشگری در پسران و افسردگی در دختران می شود. آنها در آستانه طلاق والدین خود هستند، آنها با آسیب های زیادی روبرو هستند.

وی با اشاره به خودکشی اخیر یک نوجوان منزوی که منجر به مرگ وی شد، گفت: این نوجوان که به دلیل طلاق والدینش در سنین پایین دچار افسردگی شده بود، احساس بی مهری کرد و تصمیم به خودکشی گرفت.

این روانشناس بالینی با توجه به آمار ارائه شده خودکشی را دهمین علت مرگ افراد خودکشی اعلام کرد و یادآور شد: اما از نظر جنسیت خودکشی پانزدهمین علت در بین زنان، هفتمین علت در مردان و متاسفانه دومین علت در بین نوجوانان است.

حسینی با بیان اینکه متأسفانه آمار خودکشی در بین زنان شهرستان فریدونار سه برابر مردان است، ادامه داد: زنان به دلیل اینکه فشار روانی را به خود منتقل می کنند و مهارت کافی برای کنترل و پخش خشم ندارند، به جایی می رسند که فکر می کنند چنین نیست. آنها نمی خواهند ادامه دهند و خودکشی کنند.

وی تاکید کرد: 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند افسرده هستند و اعتیاد، مصرف الکل و اضطراب از عوامل خودکشی است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: خانواده ها باید توجه داشته باشند که اگر یکی از اعضای خانواده در مورد خودکشی صحبت می کند باید مراقبت بیشتری انجام شود زیرا احتمال این اتفاق در آن فرد خانواده بیشتر است و اگر اعتقاد بر این باشد که فردی که از خودکشی صحبت می کند عادل است. جستجو ترساندن دیگران یک باور اشتباه است.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین برخی معتقدند افرادی که یک بار خودکشی کرده اند دیگر این کار را انجام نمی دهند در حالی که احتمال خودکشی مجدد 50 درصد بیشتر است.

وی تصریح کرد: یادگیری مهارت های زندگی از خانواده ها می تواند نقش موثری در مقابله با تنش داشته باشد و در صورت طلاق والدین باید شرایط فرزندان را درک کرد تا کمتر آسیب ببینند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید