ازدواج های غیرعمد دلیل اصلی افزایش طلاق/ به ازای هر سه ازدواج یک طلاق در لرستان


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810062

شریفی یزدی با اشاره به اینکه ازدواج های غیرعمد دلیل اصلی افزایش طلاق است، گفت: آمار طلاق در لرستان نزدیک به 28 درصد است و هر سه ازدواج یک طلاق در استان رخ می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا شریفی یزدی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، مهمترین دلایل طلاق در کشور ما کاملاً مشخص است. یکی از آنها عوامل اقتصادی است که ناتوانی زوجین در تامین معاش خانواده یکی از دلایل اصلی طلاق در شرایط فعلی است.

وی دلیل دوم را می تواند ازدواج های ناآگاهانه دانست که یکی از مهم ترین موضوعات است، افزود: در زمینه طلاق چهار مقوله مهم داریم که یکی ازدواج نامناسب و دیگری عدم آگاهی و مهارت های ارتباطی است. و زندگی همسران و سوم عملکرد نامناسب است.» می‌توان به زوج‌ها و عوامل اقتصادی اشاره کرد؛ در دسته اول، بسیاری از ازدواج‌های ما ناخودآگاه است و افراد به بلوغ کافی برای ازدواج نمی‌رسند و از نظر روحی و روانی رنج می‌برند. مشکلات و نابسامانی های فردی و اخلاقی؛ تا حدودی عدم واقع بینی یکی دیگر از دلایل طلاق است، یعنی ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه می کنیم و همیشه فکر می کنیم چیزی در وجودمان کم است. زندگی می کند.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: نکته دیگری که در نبود دانش و مهارت حائز اهمیت است بحث انتظارات است. متأسفانه ده مهارت زندگی شوهران، زوجین و جوانان را به درستی آموزش نداده ایم که از آنها به عنوان یک شوهر بخواهیم، ​​مانند مسئولیت پذیری همسر، عدم آگاهی از وظایف و نقش های شوهر، کار نامناسب، عدم تعادل بین. نقش در خانواده و نقش کار و … را می توان نام برد.

وی موضوع اعتیاد را یکی دیگر از موضوعات مهم طلاق دانست و تصریح کرد: اعتیاد نقش بسیار مهمی در طلاق دارد و بیشتر طلاق ما ناشی از اعتیاد است و مابقی دخالت نابجای دیگران است. مشارکت نادرست دیگران عامل مهمی در بحث طلاق است. همه این عوامل منجر به ازدواج در کشور ما به طلاق می شود.

شریفی یزدی درباره راهکارهای لازم برای پیشگیری از طلاق گفت: اولین تصمیم تامین معیشت مناسب برای خانواده ایرانی است. در بعد مهارتی باید مهارت های زناشویی افراد را در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی یاد بگیریم و همچنین زمانی که این افراد تحت مسئولیت ازدواج برای مدت طولانی زیر نظر متخصص و روانشناس می روند تا تصمیم بگیرند که آیا مشکل بین آنها

این کارشناس اجتماعی گفت: با توجه به جایگاه و پدیده اعتیاد ابتدا باید همه درها را ببندیم یعنی اگر فردی معتاد باشد امکان ازدواج برای او وجود ندارد و اگر بعد از ازدواج این مشکل پیش آمد ابتدا باید فرد را از بیماری بودن این بیماری رها کنید و طلاق را در گزینه های زیر در نظر بگیرید.

وی افزود: در حوزه خانواده باید خانواده ها را آموزش داد تا با مداخله، تفاوت بین مهرورزی و هدایت را تشخیص دهند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شریفی یزدی گفت: سرانه طلاق در کشور یکسان نیست و در برخی مناطق زیاد و در برخی مناطق پایین است. میزان طلاق در روستاها و شهرهای کوچک کمتر و در برخی مناطق شهری میزان طلاق بیشتر است. طبق آخرین آمار سال 98 حدود 530 هزار ازدواج داشتیم که در برخی زمینه ها کاهش یافته است، از این تعداد ازدواج در سال 98 حدود 175 هزار طلاق داشتیم یعنی هر سه ازدواج به طلاق می انجامد.

این کارشناس اجتماعی گفت: موضوع طلاق در استان‌ها کاملاً به مشکلات این استان‌ها مربوط می‌شود، بنابراین در سال 98 در استان‌های ایلام، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیت و بویراحمد آمار طلاق بالاتری داشتیم. همین آمار در برخی استان ها مانند سیستان و بلوچستان. مناطق خاص بلوچستان بسیار کوچکتر بود.

وی گفت: آمار طلاق در مناطق شهری بسیار بیشتر از روستاها و در مناطق شهری نسبت به شهرهای کوچکتر است که نشان می دهد مردم بیشتر در معرض طلاق هستند و نظارت اجتماعی بر طلاق را مذموم نمی دانند. پدیده و مردم باید با هم در ارتباط باشند. «بی مناسب نیست؛ طلاق در مناطقی که مشکلات بیشتری از جمله بیکاری و تورم داریم نیز بیشتر است.

شریفی یزدی گفت: بیشترین آمار طلاق ثبت شده در سال 98 در استان های تهران بود که آمار بالای 32 هزار طلاق داشت. بیشترین آمار طلاق برای جمعیت را در استان ایلام شاهد هستیم که در این استان میزان خودکشی در یک بازه زمانی بسیار بالاست.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد از نظر تراکم جمعیت دارای شرایط نسبتاً مشابهی هستند و آمار طلاق نیز بالاست. آمار طلاق در لرستان نزدیک به 28 درصد است در حالی که همین رقم در استانی مانند البرز 46 درصد است یا به عبارتی تقریبا نیمی از ازدواج های استان البرز منجر به طلاق می شود.

وی افزود: آمار طلاق در لرستان نسبت به استان های دیگر مانند سمنان با 35 درصد، کوم 40 درصد، اصفهان با 37 درصد، خراسان رضوی با 39 درصد، قزوین با 37 درصد بالا نیست اما در مجموع این آمار نیز بالاست. و مضطرب؛ در واقع 28 درصد طلاق ها در روستاها اتفاق می افتد، یعنی تقریبا هر سوم ازدواج.

شریفی یزدی گفت: بیشترین آمار طلاق در ایران مربوط به استان های تهران و البرز است و پس از آن استان های اصفهان با 37 درصد خراسان رضوی با 39 درصد قزوین با 37 درصد قرار دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید