شبکه «فرانس 24»: آمریکا 3 خواسته اصلی ایران را رد کرد

شبکه «فرانس 24»: آمریکا 3 خواسته اصلی ایران را رد کرد

علی منتظری خبرنگار شبکه فرانسوی «فرانس 24» در تهران در گفتگو با این شبکه توضیح داد: همانطور که انتظار می رفت آمریکا با خواسته های ایران موافقت نکرد. به گفته منابع غیررسمی ایران، آمریکا هر سه درخواست هسته ای ایران را رد کرده است. این سه الزام شامل موارد زیر است:

اولین خواسته ایران حفظ توان هسته ای خود در سطح فعلی است. ایران می خواهد وضعیت هسته ای فعلی خود را به عنوان تضمینی برای اجرای تعهدات آمریکا حفظ کند تا اگر واشنگتن برخلاف تعهدات خود عمل کند، ایران بتواند به سرعت به وضعیت هسته ای فعلی خود از جمله غنی سازی بالا بازگردد. آمریکایی ها با این موضوع مخالف هستند و بر بازگرداندن توان هسته ای تهران به سطح برجام 1994 اصرار دارند.

ایران می‌خواهد سانتریفیوژهای نسل جدید خود را تحت نظارت آژانس جمع‌آوری و نگهداری کند، اما ایالات متحده می‌خواهد تمام سانتریفیوژهایی را که مازاد بر برجام 1994 وجود داشت نابود کند و تعداد سانتریفیوژهای موجود در ایران را به سطح قبلی برگرداند.

برای دستیابی به توافق، ایران خواستار نهایی شدن تحقیقات آژانس در مورد جنبه‌های نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای تهران، از جمله سؤالات درباره منشأ اورانیوم در سه تأسیسات هسته‌ای ایران شده است، اما آمریکا این موضوع را رد کرده است. آمریکا می گوید این موضوع باید در مذاکرات باز و شفاف بین ایران و آژانس حل شود و ایران باید پاسخ قانع کننده ای به سوالات آژانس بدهد.

خبرنگار فرانس 24 ادامه داد: این اختلافات اساسی است و منجر به ادامه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید