شجاعت مردم قزوین جان برکف برای پیروزی انقلاب اسلامی / وقایع برگ زرین دی 57 در حماسه قزوین

در دی ماه سال 57 تعداد قابل توجهی از مردم قزوین که از ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی رنج می بردند با کمک رهبر فرزانه انقلاب امام خمینی(ره) به خیابان ها ریختند تا در مقابل این رژیم ایستادگی کنند و در تشییع جنازه شهدا اعتراض کردند.

کشتار خونین مردم قزوین، مشهد و کرمانشاه در نخستین روزهای دی ماه 57 تا آنجا پیش رفت که امام خمینی (ره) با صدور پیام هایی قیام ارزشمند مردم این شهرها را جشن گرفتند.

امام راحیل در بیانیه ای فرمودند: درود بر مردم مظلوم ایران، رحمت خداوند متعال بر مردم شجاع و آگاه که به دفاع از حقوق خود قیام کرده و با جان آن ها مخالفت کرده اند. تبریک به مردم مشهد و قزوین و کرمانشاه و به تمام ایران که این روزها با فجایع گوناگون از وحشی گری شاه دست و پنجه نرم می کنند و مقاومت می کنند و هزاران کشته و مجروح می دهند.

شهادت جمعی از دانشجویان رژیم شاهنشاهی احساسات مردم را جریحه دار کرد

محمدحسین شفیع ها در گفت و گو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره به حوادث دی ماه سال 57 در استان قزوین اظهار داشت: سال 57 مانند سایر نقاط کشور برای قزوین سرنوشت ساز بود.

وی می افزاید: همزمان با حمله ویرانگر ارتش شاهنشاهی و ایجاد لشکر 16 زرهی و تانک های آن در قزوین در دی ماه 57، تعدادی از مردم بی گناه و دانش آموزان به شهادت رسیدند و احساسات مردم قزوین جریحه دار شد و درگیری آنها افزایش یافت. در میان مزدوران در روزهای بعد به سلطنت رسید.

این فعال سیاسی در استان قزوین گفت: پس از کشتار خونین مردم در شهرهای قزوین، مشهد و کرمانشاه در اوایل دی ماه، امام راحل با صدور بیانیه ای از روحیه مقاومت و رشادت مبارزان انقلابی در آن شهرها تجلیل کردند. مشاهده شد.

وی اذعان می کند: در 7 دی ماه سال 67 شهدا برای رسیدن به ارزش والای حاکمیت دینی جان خود را فدا کردند و امروز در سایه جان باختگان این شهدا زندگی می کنیم و این شرایط مسئولیت همه مردم را بیش از پیش سنگین می کند. “

شافعی ها با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی به راحتی شکل نگرفت، تصریح کرد: این نظام در سایه آبیاری خون گرانقدر شهدای معتقد به آن و توسعه آن شکل گرفت. امروز انقلاب اسلامی همچون درخت تنومندی است که جهان بر قدرت آن تأثیرگذار است.

وقایع ژانویه 1957 را نباید نادیده گرفت

دبیر پیروان استان قزوین می گوید: بخشی از مسئولیت های نظام در قبال خون های ریخته شده توسط شهدا بر عهده مردم و بخشی دیگر بر عهده کارکنان است. فردی که در سیستم مسئولیت می پذیرد باید دغدغه مسئولیت خود را داشته باشد که در پرتو چنین دیدگاهی خدمات ارزشمند و موثر خواهد بود.


a3c527e7 e141 44ad 863f dc865d657efd خبر خاکستری

وی با اشاره به اینکه وقایع 19 دی را نباید نسل جوان نادیده گرفت، گفت: طبیعی است که برخی از وقایع به مرور زمان به فراموشی سپرده شود، اما به تعبیر قرآن به حضرت موسی: «ایام را به یاد آورید. خداوند”؛ ما باید همیشه روزهای خاص جوامع را به یاد داشته باشیم و در آن صورت این جامعه پویا خواهد ماند.

این فعال سیاسی استان قزوین درباره رسالت مسئولان و مردم برای بزرگداشت روزهای ویژه تاریخ مانند 7 دی می گوید: سیاست گذاران و مسئولان فرهنگی باید در سیاست های مختلف کلان فرهنگی کشور و استان یاد و خاطره این ایام را در بین مردم حفظ کنند.

یکی از شاهدان عینی وقایع 7 دی 57 در گفت و گو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین می گوید: آن سال ها نزدیک خیابان طالقانی روبروی سرویس برق زندگی می کردیم. روز 15 دی ماه، ارتش لشکر 16 پانزر قزوین مانند روزهای گذشته در وضعیت عادی قرار نداشت و بسیاری از نیروهای آن در کوچه های باریک قزوین با خودروها و خودروهای خود به سوی مردم تیراندازی کردند.

سید صادق (سیدجلال) سیاهپوش می گوید: در اطراف امامزاده علی (ع) گرفتار شدیم و برای فرار از دست نیروهای رژیم شاهنشاهی به خانه سیداحمد نصری استاندار قزوین در دولت نهم پناه بردیم. آنجا ماند تا شب را بگذراند.

شجاعت مردم قزوین تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت

وی بیان می کند: در آن زمان ژاندارمری در خیابان طالقانی قرار داشت; صبح روز 16 آذر هنگام خروج از منزل آقای نصری شاهد گلوله باران نیروهای رژیم در ابتدای خیابان دارایی بودم.

این فعال سیاسی در استان قزوین خاطرنشان می کند: مبارزات و تظاهرات مردم علیه رژیم شاهنشاهی تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. رفتیم تاکیان.

سیاهپوش با اشاره به مهم ترین چهره های تاثیرگذار وقایع دی ماه 56 و 57 گفت: معلمان، شهید چگینی و مرحوم حجت الاسلام ابوترابی در این حوادث و تظاهرات حضور داشتند.

وی ادامه داد: چند روز بعد از 7 دی 57 منافقین قصد داشتند اسلحه پادگان را تصرف کنند که مرحوم حجت الاسلام ابوترابی مانع این کار شد و وی را به مسجد شیخ الاسلام منتقل کرد.

این فعال سیاسی در پایان یادآور می شود: روزهای بعد از 7 دی 57 و 60 که در جهاد سازندگی در حوالی میدان آزادی حضور داشتم، شاهد درگیری های مختلفی بین نیروهای منافقین و بنی صدر با نیروهای انقلابی از جمله. مرحوم هدتا الاسلام ابوترابی و آیت الله اول تنگ نظر بودند.

به گزارش صبح قزوین ، انقلاب اسلامی برای شکل گیری و شکوفایی آن خون دل ها ریخت و نقل خاطرات قبل از انقلاب می تواند در آشنایی نسل امروز با حوادث کشور موثر باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید