شرط مجلس افزایش سن و سابقه بازنشستگی کارمندان

شرط مجلس افزایش سن و سابقه بازنشستگی کارمندان

روز جدید رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه 1401 مبنی بر افزایش سن بازنشستگی به 2 سال و استفاده از حق بیمه تامین اجتماعی در 3 سال گذشته گفت: تنها پس از بررسی ادله و آمار. مبنایی برای محاسبه حقوق بازنشستگان “دولت و اثبات اعتبار آنها، ما با این پیشنهاد موافقیم.”

جعفری گادری، رئیس کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه مجلس به خبرنگار ایلنا گفت: باید توجه داشت که با توجه به افزایش امید به زندگی در ایران، پرداختی به صندوق‌های بازنشستگی افزایش یافته است. «کشورهای توسعه یافته در این دوران سن بازنشستگی را برای ایجاد تعادل بین ورودی و خروجی افزایش می دهند.

وی افزود: بنابراین اگر استدلال‌ها و آمارهای دولت قوی باشد، این پیشنهاد به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند، اما اگر قابل اعتماد نباشد، تصمیمی متفاوت با دولت خواهیم گرفت.

«البته همه مخالف این تصمیم نیستند و امروز بسیاری از ما برای تمدید تجربه کاری خود اقدام می کنیم. «آنها از ما می خواهند که مهلت استخدام را افزایش دهیم.

گادری گفت: در نهایت تنها با در نظر گرفتن همه ملاحظات تصمیم به افزایش سن بازنشستگی و افزایش سنوات به عنوان مبنای محاسبه مستمری خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که «در شرایطی که بازار کار و کسب‌وکار شرایط نامناسب اقتصادی را پشت سر می‌گذارد، بسیاری از کارگران در 2 سال گذشته بیمه بیکاری و به صندوق بیکاری معرفی می‌شوند که در این صورت 80 درصد آخرین حقوق به ” عنوان مقرری بیکاری می گیرند. مجلس و دولت چگونه می خواهند از کارگرانی که کسر حقوق پایه آنها کاهش می یابد حمایت کنند؟” وی گفت: البته ایرادات جدی به نحوه دریافت حق بیمه در صندوق های بازنشستگی وجود دارد.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: دریافت کنید که حقوق پایه 2 سال آخر سال آنها افزایش می یابد. یا در تامین اجتماعی توطئه هایی با کارفرمایان برای ارسال اطلاعات غیر واقعی و نامرتبط از دو سال پیش به سازمان تامین اجتماعی انجام می شود.

وی گفت: تصمیم بر این است که دولت لایحه ای جداگانه برای مدیریت ورود و خروج صندوق های بازنشستگی به مجلس ارائه کند تا از این گونه سوء استفاده ها و تبانی ها جلوگیری شود. البته باید به گونه ای عمل کنیم که مردم در طول خدمت پاداش بیشتری بپردازند و نه در دو سال اخیر به دلیل توافقات پنهانی و مشکلاتی از این دست.»

وی افزود: این بدان معناست که افرادی که می خواهند مستمری و مستمری بیشتری دریافت کنند در صورت تمایل می توانند حق بیمه بیشتری بپردازند اما اینکه محاسبه مستمری ها فقط بر اساس دو سال گذشته باشد اصلا قابل قبول نیست.

دیدگاهتان را بنویسید