انتقاد از افزایش سن و سابقه بازنشستگی در برنامه هفتم

انتقاد از افزایش سن و سابقه بازنشستگی در برنامه هفتم

علیرضا خرمی، عضو شورای اسلامی کار پلی اکریل اصفهان به خبرنگار ایلنا گفت: کارگران تعجب می کنند که چرا هر تصمیمی که گرفته می شود ضد کارگری است؟ در ابتدای سال شاهد مصوبه شورای عالی کار بودیم که حداقل دستمزد را بسیار کمتر از تورم سالانه اعلام کرد که اعتراض کارگران را به دنبال داشت. آنها قول دادند که تورم را مهار کنند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. به گفته کارشناسان، تورم امسال حداقل 45 درصد است. و افزود: در برنامه هفتم توسعه مصوباتی کاملا ضد کار و ناعادلانه است. این پیش نویس حتی دست کارفرما را باز می گذارد تا کارگرانی را به عنوان کارآموز استخدام کند و نیمی از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را به کارگر بپردازد. این بند معنایی جز استثمار کارگران ندارد و بی شک مغایر با قانون کار است.

خرمی با بیان اینکه چرا همه مشکلات بر دوش کارگران است و از آن برای توسعه استفاده می کنند، تصریح کرد: کارگران چه گناهی کرده اند جز اینکه چرخ اقتصاد کشور عزیزمان را بچرخانند و جزو اولین مالیات دهندگان باشند. بدون کاهش و کاهش؟به راحتی پرداخت می کنند. کارگران همیشه سهم خود را پرداخته اند اما تصمیم گیرندگان به حقوق آنها احترام نمی گذارند.

وی تاکید کرد: ما کارگران از نمایندگان مردم می خواهیم که با مفاد ضد کارگری لایحه برنامه هفتم توسعه مخالفت کنند و اجازه ندهند افرادی با کار غیرحرفه ای و ناعادلانه جان بیش از 60 درصد جامعه را بگیرند. جامعه کارگری دیگر قوی نیست و مسئولان باید دست به دامان کارگران شوند.

یکی از اعضای شورای اسلامی کار پلی اکریل به بند برنامه هفتم در خصوص افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت اشاره می کند و می گوید: آیا ممکن است کارگری در مشاغل سخت و زیان آور مثلا در سنین بالا به خدمت پایان دهد. 43 و تا 50 بازنشسته نشویم؟! تکلیف هفت سالی که باید اضافه کار کند چه می شود؟ چه کسی برای این هزینه می دهد؟ آیا کارگر می تواند در شرایط سخت و زیان آور بیشتر کار کند؟ نمی شود حتی یک ساعت بیشتر در معادن زیرزمینی یا ذوب ها ماند! به گفته وی، دولت به تعهدات خود عمل نکرده است و اگر دولت بدهی چند صد میلیارد تومانی خود به صندوق تامین اجتماعی را پرداخت کرده بود، نیازی به برنامه ریزی برای جیب خالی کارگران نداشت و با افزایش روزافزون سن و سابقه بازنشستگی کارگران زحمتکش، مشکلات بیمه اجتماعی تصمیم گیری می شود

دیدگاهتان را بنویسید