مخالفت کمیسیون اجتماعی با تغییر سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم

مخالفت کمیسیون اجتماعی با تغییر سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، این کمیسیون با بندهایی از این لایحه که سقف سن بازنشستگی را تعیین می کرد، موافقت نکرد.

اما اسماعیلی گفت: بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه سن بازنشستگی را برای زنان ۵۳ سال و برای مردان ۵۶ سال تعیین کرد، اما کمیته این اعداد را حذف کرد. به این معنی که اگر زنی 30 سال کار کند اما به سن 53 سالگی نرسد، نمی تواند بازنشسته شود.

وی تصریح کرد: این سوال را حذف کردیم تا فردی با 30 سال سابقه بازنشسته شود با وجود اینکه جوان است. مثلاً اگر خانمی با 30 سال سابقه خدمت به 50 سال تمام رسیده باشد، می تواند بازنشسته شود. این تعداد شامل مردان نیز می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: بر این اساس هر کارمندی در هر سنی که 30 سال سابقه خدمت داشته باشد می تواند بازنشسته شود. اساساً تعیین سقف بازنشستگی درست نیست و به نفع کارکنان نخواهد بود.

اسماعیلی همچنین گفت: در بند «ز» ماده 29 لایحه برنامه هفتم، حداقل سن بازنشستگی از مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال تعیین شد و این بند حذف شد. زیرا در این شرایط اگر فردی با کار سخت و زیان آور 20 سال کار کرده باشد، اما به این حد سنی نرسیده باشد، بازنشسته نمی شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین به حذف بند دیگری از لایحه بودجه در خصوص محاسبه میانگین حقوق پنج سال آخر خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگان برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: در لایحه برنامه هفتم میانگین حقوق پنج سال اخیر به عنوان مستمری دریافت می شود. مقرر شد کمیته این لایحه را مانند قانون فعلی حذف کند. میانگین حقوق دریافتی دو سال به عنوان ملاک بازنشستگی.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر پنج سال دریافت آخرین حقوق ملاک دریافت مستمری باشد، این امر باعث کاهش حقوق بازنشستگان می شود. به عنوان مثال اگر حقوق بازنشستگی 16 میلیون تومان باشد، بر اساس معیار اخذ پنج سال آخر خدمت، حقوق وی به 11 میلیون و 700 کاهش می یابد. بنابراین ما این بند را از لایحه برنامه هفتم حذف کردیم.

رئیس کمیته اجتماعی در پایان گفت: گزارش کمیته اجتماعی به کمیته بتن ریزی ارائه شده است و این موارد باید ابتدا در کمیته بتن ریزی و سپس در صحن علنی بررسی و تصویب شود.

دیدگاهتان را بنویسید