ششمین پیک تاج در جاده و کارمندان در خواب / تکرار راه های اشتباه تاج با بازگشایی

ششمین پیک تاج در جاده و کارمندان در خواب / تکرار راه های اشتباه تاج با بازگشایی

روز جدید : از آنجایی که سایه ششمین قله تاج هر روز بیشتر و بیشتر می شود، با وجود هشدارهای شدید کارشناسان مبارزه با تاج، بازگشایی هر روز بیشتر می شود. با این حال، به نظر می رسد این هشدارها در نظر گرفته نشده است.

در حالی که صحبت از نزول پنجمین قله تاج به گوش می رسد، در عین حال تغییراتی در جامعه رخ خواهد داد، تغییراتی که نگرانی بسیاری از کارشناسان نظام سلامت را برانگیخته است. از جمله بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، تغییر جدول زمانی و رفع محدودیت های تردد مسافران در هواپیماها و اتوبوس های بین شهری. اخیراً مجوز برگزاری نماز جمعه در سراسر کشور و همچنین در مناسبت های مختلف که باعث ازدحام جمعیت شده و خواهد بود صادر شده است. به شمال کشور سفر کنید که تعطیل نیست و خیلی ها آخر هفته ها به آنجا می روند!

رئیس‌جمهور اخیراً از معرفی محدودیت‌های هوشمند خبر داد و گفت: محدودیت‌های هوشمند به تدریج جایگزین بسته‌ها می‌شوند. در شرایط کنونی مراکز تحقیق و توسعه باید نسخه ها و راهکارهای مناسبی را برای جبران عقب ماندگی های ناشی از اپیدمی تاج در امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی تهیه و ارائه کنند.

قبل از آن، مدارس باید در پایان تابستان بازگشایی می شدند. همزمان، علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه عملیات کرونا در تهران نسبت به پیامدهای این معضل و افزایش مبتلایان به کرونا و تاثیر آن بر افزایش ترافیک تهران هشدار داد.

با این حال، مدارس بازگشایی شده‌اند و دانش‌آموزان دبیرستانی از دیروز در دبیرستان‌های خود حضور پیدا کرده‌اند، در حالی که قرار است مدارس دیگر تا اول دسامبر به تدریج باز شوند. با این حال وزارت بهداشت برای این موضوع شروطی را تعیین کرده است.

هشدارهای کارشناسان درباره آغاز قله ششم تاج

علیرغم شرایط وزارت بهداشت، کارشناسان بیماری های عروق کرونر به طور مرتب نسبت به عواقب شروع ششمین پیک تاج هشدار می دهند. علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بازگشایی مدارس گفت: با توجه به نزدیک بودن به قله ششم، بازگشایی مدارس می تواند تجربه بدی را به همراه داشته باشد.

ناجی در هشداری دیگر خاطرنشان می کند که واریانت دلتا و زیرشاخه های آن که قطعا در کشور ما وجود دارد و شاید تاکنون آن ها را شناسایی نکرده باشیم، انواع خاصی هستند و با هر بازگشایی عجولانه و بدون انتقاد می توانند بر تعداد پرونده ها بیفزایند. کارشناسان مختلف اکنون نگرانی خود را در مورد بازگشایی اعلام کرده اند. بازگشایی باید منطقی باشد. ما باید با این موضوع کنار بیاییم تا درصد واکسن هایمان را افزایش دهیم، فرهنگ ماسک زدن، مسافرت نرفتن و … را ایجاد کنیم.

عدم وجود بستر مناسب برای بازگشایی

حمید سوری، رئیس سابق کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید 19 نیز با ابراز نگرانی از بازگشایی مدارس، گفت: هنوز سازوکار لازم برای حضور دانش آموزان بدون دغدغه فراهم نشده است. بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نباید محدود به واکسیناسیون شود، هرچند اقداماتی در این راستا انجام شده است اما کافی نیست و باید شرایط مناسب فراهم شود و پس از آن شاهد حضور فیزیکی دانش آموزان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: افتتاح مدارس کار بسیار خوبی است و باید انجام شود، اما آیا مکانیسم‌های نظارتی برای اصلاح وضعیت در صورت شیوع وجود دارد؟ هفته تا زمانی که ما هیچ مکانیزمی برای این ندیده ایم. اقدامات در این زمینه باید بر اساس مستندات محکم و علمی باشد و کارها از روی احساس و هیجان انجام نشود که در صورت انجام می تواند عواقب زیادی داشته باشد. تصمیم گیری در شرایط کنونی بسیار پیچیده است و به خصوص در شرایط اپیدمی مانند صحنه جنگ است که حتی کوچکترین اشتباهی می تواند عواقب زیادی داشته باشد.

مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای رفع محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی نیازی به عجله نیست. رفع محدودیت ها باید بر اساس اولویت بندی انجام شود. مرحله بازگشایی

افزایش بار مترو و خطر انتقال ویروس کرونا

علیرغم این هشدارها و نگرانی ها، مدارس بازگشایی شده و برنامه ترافیکی تغییر کرده است. به گفته مدیرعامل مترو تهران، این امر بار مسافران را افزایش داده است. افزایش تعداد مسافران مترو بارها هشدارهای وزارت بهداشت را در پی داشته است و حتی ایرج حریقی نیز در مقطعی به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در مترو ارزیابی منفی از این مجموعه داد.

از سوی دیگر، کارشناسان مختلف بارها نسبت به انتقال ویروس کرونا توسط مسافران مترو هشدار داده اند و حمل و نقل عمومی را محل پرورش کرونا می دانند.

تکرار به روش نادرست در دولت جدید

آنچه از این تصمیمات به چشم می خورد این است که حتی در سایه اوج دیگری از بیماری همچنان کم توجهی به نظرات متخصصان تاج گذاری وجود دارد و این امر با تغییر دولت و تغییر بیماری تغییر چندانی نکرده است. مدیریت در ایالت این باعث می شود که او مسیر اشتباه را مدام تکرار کند و پیک های مختلفی را تجربه کند و آن طور که سوری می گوید این امر باعث مرگ افراد مختلف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید