شفاف سازی رئیس امور مالیاتی سازمان در خصوص الزام به حساب های جداگانه

شفاف سازی رئیس امور مالیاتی سازمان در خصوص الزام به حساب های جداگانه

روز جدید رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تفکیک حساب ها یک الزام قانونی است که اجرای آن بر عهده بانک مرکزی است، گفت: استاندارد حساب های تجاری باید توسط شورای پول و اعتبار و قوه مجریه تعیین شود. شورای بانک مرکزی

داود منظور با اشاره به موضوع تفکیک حساب های بانک های تجاری از غیرتجاری تصریح کرد: این موضوع در وهله اول مالیاتی نیست، بلکه به حوزه بانک مرکزی و شفاف سازی عملیات بانکی بازمی گردد. از فعالان اقتصادی و این شناسایی برای نظارت و کنترل موضوعاتی مانند پولشویی و غیره استفاده می شود.

وی افزود: البته سازمان امور مالیاتی نیز از این تفکیک حساب ها منتفع خواهد شد و با شناسایی حساب های معاملاتی، سپرده گذاری در آن ها فعالیت فروش و معاملاتی محسوب می شود و این یکی از پایه های تشخیص مالیات برای سازمان خواهد بود. بنابراین ما از جداسازی حساب های تجاری و شخصی استقبال می کنیم.

منظور گفت: تفکیک حساب های تجاری و شخصی بر اساس ماده 10 قانون پایانه ها و سامانه مالیات دهندگان انجام می شود که در آن بانک مرکزی موظف به تفکیک حساب ها است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای قانون پایانه های تجاری و سامانه مودیان مالیاتی، تمامی فعالان اقتصادی موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی به ترتیبی است که در قانون تعیین شده است، افزود: اگر بخواهیم بررسی کنیم که آیا فعال اقتصادی این فاکتور را صادر کرده است یا خیر. یا خیر و اینکه آیا او همه فاکتورها را صادر کرده است، ما فاکتورهای صادر شده او را با اطلاعاتی که در مورد فروش او بر اساس حساب های تجاری داریم مقایسه می کنیم.

رئیس امور مالیاتی سازمان گفت: تفکیک حساب ها از این رو یک الزام قانونی است که بانک مرکزی موظف به اجرای آن است، یعنی ضوابط حساب های تجاری باید توسط شورای پول و اعتبار و هیات عامل بانک مرکزی تعیین شود.

منظور با بیان اینکه مودیان یا فعالان اقتصادی در چارچوب مقررات اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای بهره مندی از مشوق های حساب بازرگانی، باید با مراجعه به بانک و اعلام اینکه کدام یک از حساب های خود حساب تجاری است، افزود: از سوی دیگر تمامی قبوض که فعالان اقتصاد را وارد ساماندهی امور مالیاتی کردند، این یک لایحه تجاری است و ما این موارد را به بانک مرکزی اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: در واقع در سامانه مشترکی که بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی راه اندازی شده و در وب سرویسی که ایجاد کرده ایم، تمامی حساب هایی که در بانک مرکزی داریم را اعلام می کنیم که تاکنون 8 میلیون حساب به عنوان حساب مالیاتی نزد ما دارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: این حساب ها تجاری است و با ارائه آن به بانک مرکزی از مشوق های بانک مرکزی بهره مند می شوند و از سوی دیگر ممکن است خود فعالان اقتصادی بخواهند حساب های دیگری را تجاری کنند. كه به بانك و بانك مركزي مراجعه مي‌كنند، اين حساب‌ها را هم در همين سايت مشترك به ما ارائه و اعلام مي‌كنند.

منظور با اشاره به اینکه در این بین ممکن است برخی افراد حساب های خود را به عنوان حساب تجاری شناسایی نکنند اما از این حساب های شخصی برای فعالیت های تجاری استفاده کنند، گفت: در این زمینه هیئت پول و اعتبار سازوکاری را فراهم کرده است تا بتوانیم حساب های مشکوک را شناسایی کنیم. شناسایی کسب و کار

وی ادامه داد: حساب های تجاری مشکوک به حساب هایی گفته می شود که تعداد سپرده های این حساب ها در یک ماه بیش از 100 و در عین حال کل سپرده های یک ماهه بالاتر از 35 میلیون تومان باشد که بانک مرکزی این حساب ها را معرفی می کند. به ما هر ماه

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: میزان واریز به حساب افراد محدود است اعم از حقوق و حتی واریز اقوام و آشنایان کمتر از انگشتان یک دست است اما زمانی که 100 واریز یا بیشتر در یک حساب شخصی، نشان می دهد که شخص در حال اداره یک تجارت است و احتمالاً از این ترفند برای فرار مالیاتی استفاده می کند.

وی افزود: متأسفانه گاهی دیده می شود که برخی از کسب و کارها مشتریان را مجبور به واریز پول به حساب های خاصی می کنند که این امر به منزله استفاده تجاری از حساب های شخصی است.

منظور بیان کرد: البته گاهی پیش می آید که مثلاً هزینه ساختمان به یک حساب واریز شود یا در حساب خیریه چندین واریزی داشته باشیم، اما احراز هر دو شرط 100 واریزی به بالا و کل مبلغ واریزی است. 35 میلیون تومان یا بیشتر طبق مصوبه هیئت پول و اعتبار حساب تجاری محسوب می شود.

وی ادامه داد: البته این دو شرط از سوی بانک مرکزی بر اساس ضوابط کنترل پروفایل حساب های بانکی و راستی آزمایی رفتار صاحبان حساب تعیین می شود و در آینده به عنوان مثال شرط 35 میلیون تومان، شرط است. 45 یا 50 میلیون تومان یا ارقام دیگر را می توان به جای 100 سپرده یا بیشتر جایگزین کرد مثلا 150 سپرده یا حتی کمتر از 100 سپرده مثلا 50 یا 70 سپرده و این دو شرط بر اساس مقتضیات زمان تغییر می کند. اما در حال حاضر شرایط این گونه است.

رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که وقتی می گوییم واریز به حساب یک شخص به معنای «کل حساب های مرتبط به یک کد ملی» است.

دیدگاهتان را بنویسید