شمار قربانیان تب کریمه کنگو به 5 نفر رسید

دکتر بهزاد امیری در گفت وگو با ایسنا. وی در خصوص آخرین آمار تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا نهم تیرماه 57 نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد 5 نفر فوت کردند.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یکی از بیماری های شایع بین انسان و دام است، افزود: خوشبختانه بعد از عید قربان در روزهای اخیر با افزایش ناگهانی موارد این بیماری و روند شناسایی بیماران مواجه نیستیم. شبیه الگویی است که ما از ابتدای سال داشته ایم.”، به شکل تک همسری پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه سه راه انتقال این بیماری وجود دارد، گفت: اول اینکه از طریق گزش کنه است یا ممکن است خود کنه فرد را نیش بزند یا کنه روی بدن باشد و فرد آن را له کند. دانسته یا ناآگاهانه راه بعدی انتقال از طریق خون، مایعات و ترشحات حیوانات آلوده به انسان است که در هنگام ذبح حیوان یا انتقال روده و احشاء حیوان رخ می دهد. البته اگر فردی گوشت و کله پاچه حیوانی را خام یا نیم پز مصرف کند، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. راه سوم انتقال از یک بیمار آلوده به افراد دیگر است.

وی تاکید کرد: گوشت ذبح شده باید قبل از مصرف حداقل 24 ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود و جگر و سایر روده ها و اندام های داخلی دام پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد قابل مصرف است.

امیری به مردم توصیه کرد: خرید دام بهتر است از بازارهای مجاز عرضه دام؛ بطوریکه این مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی می باشد. حیوانات باید در کشتارگاه ها ذبح شوند، زیرا همه کشتارگاه های مجاز دامپزشکی برای معاینه حیوانات قبل و بعد از کشتار دارند. برخی از انواع بیماری های حیوانی مانند CCHF علائم خاصی ندارند و فقط دامپزشکان و متخصصان بهداشت می توانند آنها را تشخیص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید