تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو به 18 نفر رسید


ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855635

رئیس گروه مدیریت بیماری های واگیر در انسان و دام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تب کریمه کنگو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، توصیه های بهداشتی نیز ارائه کرد. کاهش مواجهه جانبازان با این بیماری.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر بهزاد امیری با تاکید بر اینکه واکسنی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو برای انسان و دام وجود ندارد، گفت: طبق آخرین آمار امسال و کل سال گذشته 18 مورد ابتلا به این بیماری و یک مورد فوتی ناشی از آن داریم. سال در سیستم ها تنها 13 مورد تب کریمه در کنگو و دو مورد مرگ در نتیجه ثبت شد.


دلایل افزایش موارد کریمه کنگو

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی برای افزایش تب کریمه کنگو وجود دارد، گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تاکنون 212 مورد در عراق شناسایی شده است. به نظر می رسد شرایطی برای انتقال ویروس وجود دارد. همچنین مشکلاتی از جمله عدم نظارت بر مسائل بهداشتی وجود دارد که اکنون با امضای وزیر بهداشت و درمان به دانشگاه ها ابلاغ شده تا مراقبت های خود را افزایش داده و از تبادل دام به ویژه در مناطق مرزی جلوگیری شود.


ابلاغ ویژه به دانشگاه ها و نظارت بر معابر مرزی

وی ادامه داد: علاوه بر این لازم است همکاران بهداشتی ما نظارت خود را در معابر مرزی برای شناسایی موارد بیماری تشدید کنند. اقدامات مربوطه در قالب دستورالعملی به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

امیری در تشریح وضعیت این بیماری و پیش بینی موارد ابتلا به آن در سال جاری گفت: با توجه به روند فعلی این بیماری، آمار ابتلا به تب کریمه از کشور کنگو در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش می یابد.


تب کریمه کنگو چگونه منتقل می شود

وی به مردم توصیه کرد: سه راه برای انتقال بیماری وجود دارد. اولی گزش از طریق نیش است که می تواند خود فرد را گاز بگیرد یا کنه روی بدن باشد و فرد آگاهانه یا ناخودآگاه آن را له کند. راه بعدی انتقال از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که در هنگام ذبح دام یا حمل احشاء دام اتفاق می افتد. البته اگر فردی گوشت و کله پاچه گاو را خام یا پخته نشده مصرف کند، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. سومین راه انتقال از بیمار آلوده به افراد دیگر است. در صورت ورود بیماری مشکوک به تب کریمه کنگو به بیمارستان مراقبت های بهداشتی لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر انجام می شود. خوشبختانه تب کریمه کنگو نیز مانند تب تاج، راه تنفسی ندارد و از طریق ترشحات و خون آلوده منتقل می شود. بنابراین لازم است بیمار در اتاق ایزوله نگهداری شود و در مواجهه با آن از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و … استفاده شود.


خرید گوشت خارج از شبکه دامپزشکی ممنوع است

وی افزود: آنچه ما را نگران می کند این است که متأسفانه عده ای فکر می کنند باید گوشت تازه را از جاده ها خریداری کنند که اکیدا توصیه می کنیم از خرید گوشت هایی که خارج از شبکه دامپزشکی ذبح شده خودداری کنیم. نکته مهم دیگر این است که اگر قرار است دام را خودشان ذبح کنند باید آن دام را از محل عرضه مجاز دام که زیر نظر سازمان دامپزشکی است تهیه کنند و به هیچ وجه در منازل و معابر و خیابان ها ذبح نکنند. زیرا در شیوع بیماری بسیار خطرناک است. از مردم می خواهیم که دام ها را به کشتارگاه ببرند تا کشتار با نظارت کامل انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه گوشت تازه ذبح شده نباید بلافاصله مصرف شود، گفت: گوشت دام های ذبح شده قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شود. زیرا پدیده یخ زدن لاشه منجر به افزایش PH گوشت می شود که در صورت وجود ویروس در گوشت باعث از بین رفتن ویروس می شود. البته تاکید می کنیم که جگر و سایر روده های حیوان پس از 48 ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتیگراد مصرف شود.


توصیه اکید به نمازگزاران

وی با اشاره به اینکه اولین گروه های حجاج در حال اعزام به حج هستند، درباره ذبح احشام در روز عید قربان اظهار داشت: این موضوع جای نگرانی ندارد اما آنچه در سفرم نیز شاهد آن بودم این بود که بعد از ذبح دام ها ذبح می شود. قسمتی از گوشت به دور خیمه های زائران در منا حمل می شود که می توان گوشت را کباب کرد و به فروش رساند. توصیه اکید ما این است که به هیچ وجه این گوشت ها را نخرید و مصرف نکنید، زیرا سلامت آنها را تایید نمی کنیم.

وی افزود: از زائران تقاضا داریم در صورت مشاهده حیوانی که در نگاه اول حتی سالم اما نزدیک به آن نیست، با خون و ترشحات حیوانی آلوده تماس نگیرند. استفاده از اسپری یا خودکار برای دفع حشرات در حالی که محرم نیستند و پوشیدن لباس های سبک و پوشیده و بلند و دور از نیش حشرات و کنه ها توصیه می شود. در صورت مشاهده کنه به هیچ وجه آن را له نکنید و با انبردست آن را از بدن خود خارج کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید