شناسایی سویه های جدید کرونا در ایران / امکان ورود به امیکرون از مرزهای شرقی

ساعت: 08:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791391

با شناسایی سویه جدید کووید در پاکستان، زنگ خطر دوباره به صدا درآمده است، زیرا آمیکرون فرصت ورود به مرزهای شرقی را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ این روزها صحبت از سویه تاج جدیدی به نام Amicron است، یک ویروس جهش یافته که به نگرانی جدیدی برای مردم و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تبدیل شده است، زیرا این سویه در صورت عدم کنترل می تواند فاجعه آمیز باشد و داستان تلخ ژوئن را تکرار کند.

بله خرداد بود و درست در روزهایی که هنوز کادر پزشکی از زیر بار تاج و تخت انگلیس بلند نشده بود، شاهد بحران بزرگی به نام ویروس جهش یافته هندی بودیم که هشدارهای لازم را نسبت به وضعیت بحرانی شرق شرق داد. کشور اگر نادیده گرفته شود اما به دلیل بی توجهی مسئولان در دولت قبل، این فاجعه رخ داد و دلتا افراد زیادی را به دام انداخت و تعدادی از آنها را کشت.

اکنون که رسانه های جهان در حال انتشار اخباری مبنی بر نوع جدیدی از ویروس و اعلام قدرت مسری بودن این ویروس هستند و با شناسایی موارد آمیکرون در پاکستان، انتظار می رود کنترل بیشتر مرزها منجر به فاجعه بهاری و عدم تکرار آن شود. تابستان امسال موقعیت کشورمان را دوباره به رنگ قرمز تغییر ندهیم.

گزارش های مثبت آمیکرون از پاکستان

مجید سرتیپی، اپیدمیولوژیست در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: کمتر از یک ماه از معرفی نسخه جدید آمیکرون توسط سازمان بهداشت جهانی می گذرد که گواه آن اولین جهش در این راستا از آفریقای جنوبی است. شروع شده و بیش از 50 کشور دنیا این گزینه را اعلام کرده اند.

وی گفت: پاکستان یکی از کشورهایی است که اخیراً آمیکرون را گزارش کرده است. زیارت کوم و مشهد مقدس است و تعداد اجناس زیاد است مخصوصاً از مرز میرجاوه و سایر مرزهای جنوبی.

aa1f80a5 dcf3 48ba b5b2 3daf65dd9111 خبر خاکستری

قاچاق انسان و احتمال سقوط آمیکرون

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه زاهدان اذعان داشت: متاسفانه قاچاق انسان نیز وجود دارد و افراد زیادی از مرزهای دیگر به ویژه مرز سراوان به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند که اصلا قابل کنترل نیست.

وی گفت: در این شرایط کاری که ما به عنوان ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی باید انجام دهیم این است که مرزهای قانونی را کنترل کنیم، ما این کنترل را انجام می دهیم، هرچند که بسیار سخت است زیرا از قبل امکانات قرنطینه ای در اختیار داریم. ما مرز میرجاوه نداریم و اگر فردی وارد کشور شود علائم یا آزمایشات مثبت داشته باشد، امکان قرنطینه وجود ندارد، بنابراین این فرد باید به کشور خودش برگردد.

عدم امکان قرنطینه در مرز میریا با پاکستان

سرتیپی افزود: مشکل این است که بسیاری از مبتلایان به کووید هیچ علامتی ندارند، باید آزمایش بدهیم، اما متاسفانه چندین ساعت طول می کشد تا نتیجه آزمایش گرفته شود و از آنجایی که شرایط قرنطینه نداریم، باید با این افراد تماس بگیریم. وارد کشور می شوند و در صورت مثبت بودن، پیگیری می شود، اما متاسفانه مواردی داشتیم که پاسخ ندادند یا شماره تماس و اطلاعات نادرست دادند و تا زمانی که به کشورشان منتقل نشدند قابل ردیابی نبودند.

وی تاکید کرد: این خطر وجود دارد که گزینه جدیدی از مرز پاکستان وارد کشور شود، همانطور که شواهد نشان می دهد این سویه قدرت مسری بسیار بالایی بر دلتا دارد اما تا کنون نشان نداده است که شدت علائم آن است. بزرگتر یا کمتر از دلتا . با این حال، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، علائم آن کمی خفیف تر از دلتا است و ما خوشبین هستیم که مانند سویه قبلی مشکلی در جهان ایجاد نکند.

احتمال جهش آمیکرون و علائم شدیدتر

وی گفت: اما آمیکرون یک ویروس است و احتمال جهش در آن وجود دارد. بدتر می تواند باعث شود که در این صورت دنیا دچار مشکل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید