شناسایی 240 کودک کار در کرمانشاه

ساعت: 11:26
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791744

فرحناز محمدی گفت: تاکنون 240 پرونده برای کودکان کار در مددکاری اجتماعی و ارائه خدمات آموزشی و مددکاری اجتماعی تشکیل شده است. البته پیش بینی می شود تعداد کودکان کار بسیار بیشتر از این تعداد باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرحناز محمدی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: بهزیستی کرمانشاه دو مرکز آموزشی حمایتی روزانه را برای حمایت و ساماندهی کودکان کار حامی کودکان کار و خانواده هایشان راه اندازی کرده است.

مدیرکل مراقبت های اجتماعی استان کرمانشاه افزود: تاکنون 240 پرونده در این مراکز برای کودکان کار تشکیل شده است که خدمات آموزشی و مددکاری اجتماعی به آنها ارائه می شود، البته پیش بینی می شود تعداد کودکان کار بسیار بیشتر باشد. .

وی در ادامه به تشریح خدمات این مراکز حمایت از کودکان پرداخت و افزود: حرفه آموزی، برنامه های سرگرمی گروهی، بازدید از منزل کودکان، برنامه های آموزشی و بازگشت به مدرسه از دیگر خدمات است.

محمدی گفت: طرحی با عنوان اشتغال جایگزین برای کودکان کار در استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است که در حال معرفی برخی از سایت ها و کارگاه های تولیدی مانند نجاری، مکانیک، پالایشگاه، تراشکاری و … هستیم که هم به صورت تخصصی آموزش دیده اند و هم آسیب کمتری دارند.

وی افزود: در طرح مذکور هزینه کارآموزی توسط سازمان اجتماعی پرداخت می شود اما برای ایجاد انگیزه برای ادامه کار دانشجو (همان فرزندان کار) حقوق دریافت می کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: پانسیون با ظرفیت 25 نفر در استان برای کودکان خیابانی داریم. در این مرکز کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، تحت حمایت خانواده نیستند و یا گاهی مورد آزار قرار می گیرند تا زمانی که شرایط مساعد برای بازگشت فراهم شود در این مرکز نگهداری می شوند.

محمدی در خصوص مدت زمان استفاده از مدرسه شبانه روزی کودکان خیابانی گفت: استفاده از این مرکز برای دو دوره 21 روزه قابل تمدید است. اگر شرایط مساعدی برای بازگشت کودک به خانواده فراهم نشود، مجدداً تحت حمایت اجتماعی قرار می گیرد و در نهایت به مراکز «شبه خانواده» هدایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری کودکان کار وظیفه شهرداری است و سامانه 137 آماده واکنش در این زمینه است. نهادهای فرهنگی مانند راهنمایی، آموزش، صدا و سیما و معاونت اجتماعی نیز می توانند کمک کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: متاسفانه در کلانشهر کرمانشاه محله های حاشیه نشین زیادی وجود دارد و اکثر کودکان کار از همین محله های حاشیه نشین هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان اجتماعی به عنوان متولی سلامت اجتماعی موظف به پاسخگویی به آسیب های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر همشهریان ما فردی یا مکانی را می شناسند که کودکان در آن کار می کنند و با آنها بدرفتاری می کنند، قطعا همینطور است. اطلاع رسانی شود تا پیگیری های لازم از طریق مراجع قضایی و انتظامی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید