شناسایی 53 هزار تبعه افغانستانی فاقد مدرک در مازندران


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896610

مدیر امور اتباع خارجی و مهاجرین استان مازندران اعلام کرد؛

غلامعلی کریم پور گفت: در پایان سرشماری 52 هزار و 879 اتباع افغانستانی فاقد مدارک قانونی در استان مازندران شناسایی شدند. وی گفت: این افراد از 21 شهریور تا 21 مهرماه امسال فرصت دارند با مراجعه به سامانه جایابی یکی از سه استان گلستان، سمنان یا قزوین را برای جایابی انتخاب کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامعلی کریم پور در گفت و گو با خبرنگار بلاگ گفت: از 7 اردیبهشت تا 18 تیرماه امسال برنامه ای برای شمارش اتباع خارجی تازه وارد از افغانستان که فاقد اوراق اقامت در استان مازندران نیز هستند، داشتیم.

وی افزود: مقرر شد در پایان سرشماری اتباع خارجی استان های ممنوعه مانند مازندران در استان های غیرمجاز کشور مستقر شده و استان های ممنوعه را ترک کنند.

مدیر امور اتباع خارجی و مهاجرین استان مازندران با اشاره به اینکه تعدادی از اتباع افغانستانی به صورت قانونی در کشور و استان به عنوان پناهنده و مهاجر حضور دارند که دارای مدارک قانونی لازم از وزارت کشور هستند، گفت: تعداد آنها در مازندران نزدیک به 3 نفر است. هزار نفر که اکثرا افغان هستند.

این مسئول ادامه داد: در پایان سرشماری 52 هزار و 879 تبعه افغانستانی فاقد مدرک در استان مازندران شناسایی شدند.

کریم پور تصریح کرد: دولت تصمیم گرفت سرشماری برای شناسایی و سرشماری این افراد، شمارش تعداد اتباع افغانستانی و محل و تعداد سکونت آنها در استان های کشور و البته استان مازندران انجام دهد.

وی بیان کرد: این طرح ابتدا در استان های غیرممنوعه آغاز و اجرا شد، اما با توجه به اینکه تعداد این افراد در استان های ممنوعه نیز قابل توجه بود. همچنین مقرر شد سرشماری اتباع افغانستانی تازه وارد یا قدیمی فاقد مدرک در این استان ها انجام شود که استان مازندران نیز جزو این استان ها است.

مدیر امور اتباع خارجی و مهاجرین استان مازندران گفت: این سرشماری برای اولین بار در کشور به صورت سراسری انجام شد و فرم سرشماری نیز در این طرح در اختیار ثبت نام کنندگان قرار گرفت که تا پایان شهریور ماه سال جاری در استان مازندران اعتبار دارد. .

این مقام مسئول تصریح می کند: بر اساس اطلاعیه وزارت کشور مبنی بر خروج اتباع افغانستانی فاقد مدرک و جدیدالورود از استان های ممنوعه، اتباع افغانستانی که امسال در استان ممنوعه مازندران سرشماری شدند از 21 شهریور لغایت 21 مهرماه فرصت دارند. امسال به سامانه نوبت دهی به آدرس اینترنتی kanoonnobat.ir اقدام و سه استان گلستان، سمنان یا قزوین را برای اقامت انتخاب کنید.

کریم پور افزود: این سه استان محل سکونت حدود 53 هزار تبعه افغانستانی هستند که در استان مازندران سرشماری شدند. در ماه تعیین شده اقدام کنید.

وی تاکید کرد: در پایان این مدت یک ماهه تمامی سرشماری های برگزار شده توسط این افراد لغو و پلیس در صورت مشاهده و اطلاع از حضور این افراد در استان با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.

مدیر امور اتباع خارجی و مهاجرین استان مازندران اعلام کرد: به همه این افراد توصیه می کنیم در این سامانه ثبت نام کنند و در مهلت مقرر از استان خارج شوند و بدانند که مزایای خوبی از سوی دولت مانند خدمات بانکی و بیمه ای برای شرکت کنندگان در این سامانه وجود دارد. این طرح، آموزش و پرورش، ثبت نام فرزندانشان در مدرسه و … به عنوان یک شخص حقوقی در کشور شناخته می شوند.

این مسئول با بیان اینکه اقامت و اشتغال اتباع خارجی و افغانستانی بدون مدارک قانونی ممنوع است، گفت: وی خاطرنشان کرد: بنابراین این افراد تنها مجاز به اقامت و کار در استان های اعلام شده از سوی دولت ایران هستند و استان مازندران برای سکونت و کار ممنوع است.

کریم پور اذعان داشت: البته یک استثنا هم وجود دارد و آن این است که به جز شهروندانی که دارای مدارکی هستند که همسر قانونی ایرانی، مادر ایرانی یا سرمایه گذار خارجی محسوب می شوند. بنابراین مشکلی برای این افراد وجود ندارد.

وی اظهار داشت: شهروندانی که دارای پروانه کار هستند حق کار در کارگاه ها را دارند. خاطرنشان شد: کارفرمایان می توانند از اتباع خارجی که ابتدا باید ویزای کار برای ورود به کشور داشته باشند و ثانیاً دارای مجوز کار از وزارت کار باشند، استفاده کنند.

مدیر امور اتباع خارجی و مهاجرین استان مازندران با بیان اینکه کارفرمایان ایرانی باید طبق دستورالعمل وزارت کار عمل کنند تا مشمول پیگرد قانونی، حبس و جریمه ریالی نشوند. وی گفت: هر کارفرمایی که بدون مدرک و پروانه کار از کارگران استفاده کند طبق قانون به حبس و جریمه نقدی روزانه به مبلغ 500 هزار ریال محکوم می شود.

کریم پور یادآور شد: تعداد اتباع خارجی دارای مدارک قانونی در استان مازندران حدود 2 هزار و 800 نفر است که 95 درصد آنها افغانستانی هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید