شهرداری اراک پیشرو در ارائه خدمات اپلیکیشن الکترونیک و سامانه اورژانس مکان / شهر هوشمند به شهروند هوشمند نیازمند است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوالفضل عسگری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اراک در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص عملکرد این سازمان و تاثیر آن در ارائه خدمات بهتر شهری به شهروندان اراکی صحبت کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری اراک در کنار بسیاری از شهرداری ها و سایر سازمان ها و ارگان ها به سمت خدمات الکترونیک روی آورده است، گفت: پرداخت حقوق ها با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن آن از دهه 80 شروع شد، استفاده از سیستم های کامپیوتری برای زندگی روزمره. کار اداری، اتوماسیون شهری، اتوماسیون مالی و کارتینگ رواج یافته است.


aa9d0245 e71a 4cc1 bce6 9da0696e9994 خبر خاکستری

عسگری با اشاره به راه اندازی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اراک، گفت: در سال 1387 تاسیس این سازمان به شهرداری اراک واگذار شد. البته همانطور که گفته شد تعهدات این سازمان در شهرداری اراک انجام می شد اما با راه اندازی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات الکترونیک شهرداری شکل بهتری در قالب ساماندهی پیدا کرد. البته لازم به ذکر است که با وجود دریافت جواز تاسیس در سال 1387، فعالیت این سازمان در سال 1388 آغاز شد.


ایجاد بستر مناسب برای توسعه فناوری در مناطق مختلف شهرداری

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک گفت: این سازمان در واقع مسئولیت ایجاد زیرساخت ها و بستر لازم برای توسعه فناوری در حوزه های مختلف شهرداری را بر عهده دارد، اما قطعاً گستره آن تأثیر مستقیمی در اجرای پروژه دارد. برای مثال ایجاد یک سیستم مالی یکپارچه مستلزم حضور کارشناس مالی در کنار کارشناس فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صفر تا صد خدمات ارائه شده به شهروندان وابسته به رایانه است، گفت: به عنوان مثال زمانی که شهروندی برای درخواست گواهی یا پاسخ به استعلام تست شده در تمام مراحل، از ثبت مکاتبات و گردش کار گرفته تا اپلیکیشن باید باشد. استفاده نشده و الکترونیکی همچنین تمامی فایل های موجود در شهرداری اراک به جز نسخه فیزیکی به صورت الکترونیکی بک آپ گیری می شوند که در صورت از بین رفتن فایل ها بنا به دلایلی تصاویر موجود بوده و مشکلی وجود نخواهد داشت.

عسگری با اشاره به مهمترین سامانه های ایجاد شده برای شهرداری اراک گفت: درخواست من برای اراک (کشف در سال 1397)، سامانه آیان (کشف در خرداد 1388 برای نمایشگاه شهر هوشمند و الکامپ اراک)، بودجه سیستم کنترل، یک قانون قانونی. سیستم پشتیبانی از پرونده های سازمان یافته دادگاه، سیستم قرارداد و سیستم جلسات عمومی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان و تسریع و روان سازی کار همکاران.


باید با فرهنگ سازی مردم را به استفاده از خدمات الکترونیک تشویق کرد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک گفت: در مجموع در 2 سال گذشته تلاش کرده ایم به سمت ارائه خدمات با هدف شهروندان حرکت کنیم که این اقدام فرصتی را برای حرکت به سمت هوشمندسازی خدمات شهری فراهم می کند. این امر مستلزم همکاری و همراهی مردم است. البته استفاده از خدمات الکترونیک توسط شهروندان قطعا به هوشمند شدن شهر کمک می کند، اما همچنان می دانیم که هنوز هم برخی از شهروندان دریافت خدمات را به صورت حضوری به خدمات الکترونیک ترجیح می دهند. بنابراین با فرهنگ سازی باید مردم را به استفاده از خدمات الکترونیک تشویق کرد.

وی در تشریح سامانه مجامع مردمی گفت: این سامانه به شهروندان کمک می کند تا بدون مراجعه به شهرداری درخواست خود را ارسال کنند. پس از ارائه درخواست پاسخ داده می شود و یا در صورت نیاز جلسه ای با شهردار یا معاونان وی اعلام می شود تا شهروند درخواست خود را مستقیماً از مسئول مربوطه پیگیری کند.


توسعه فناوری ها در مناطق مختلف شهرداری موجب تسریع در ارائه خدمات و رضایت شهروندان خواهد شد

عسگری با اشاره به راه اندازی سامانه یکپارچه شهرسازی گفت: این سامانه مکان محور در اوایل سال 1399 بر پایه بستر وب ایجاد شد تا بسیاری از خدمات شهرسازی را با دقت بسیار بالا ارائه کند و خطاها را کاهش دهد. در این سامانه شهروند می تواند قبل از مراجعه به شهرداری برای درخواست پروانه ساختمان تعداد طبقاتی که می تواند بسازد (تراکم) و متراژ پروانه ساختمانی را ببیند و در صورت احراز شرایط صدور پروانه می توانید با شهرداری تماس بگیرید لازم به ذکر است برای این مهم نقشه برداری دقیقی انجام شده است و تنها لازم است شهروندان موقعیت زمین مورد نظر خود را بر روی نقشه مشخص کنند تا سیستم به صورت خودکار محاسبات و خروجی را انجام دهد. علاوه بر کمک به مجموعه شهرداری موجب تسریع در پاسخگویی به درخواست ها و جلب رضایت شهروندان خواهد شد.

وی ادامه داد: این سامانه یکپارچه علاوه بر حوزه شهرسازی که شامل صدور گواهی، پاسخگویی استعلام و صدور پروانه است، سامانه حفاری، سامانه املاک و سامانه درآمد را نیز شامل می شود.


شهرداری اراک در ارائه خدمات الکترونیکی ثبت درخواست ها و شکایات و سامانه مکان یابی اضطراری پیشرو است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت شکایات و شکایات گفت: همزمان با افتتاح اپلیکیشن اراک من در این برنامه سامانه 137 ایجاد شد تا عموم مردم بتوانند شکایات و شکایات خود را ثبت کنند شهرداری را به صورت الکترونیکی ثبت کنید. این اقدام برای اولین بار توسط شهرداری اراک در کل کشور انجام می شود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه اورژانس فضایی اراک برای دومین بار در کشور گفت: این فرصت که پیش از این تنها در تهران راه اندازی شده بود با پیگیری بسیاری از همکارانم در حوزه اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد. سازمان شهرداری اراک «به همین منظور با پروتکلی به نام MPLS به مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) تماس گرفتیم تا بتوانیم از خدمات دولتی استفاده کنیم. این ارتباط به افزایش سرعت و دقت همکاران در شهرداری اراک و ارائه خدمات بسیار بهتر به شهروندان کمک می کند.

عسگری سامانه اورژانس مکان یابی را این گونه توصیف کرد: «به فردی که با شهرداری تماس می گیرد و درخواست کمک یا خدمت می کند، حتی اگر محل خود را مشخص نکرده باشد، کمک می کند تا بتواند مختصات جغرافیایی خود را شناسایی کند». به گونه ای که در صورت تماس با تلفن همراه (موبایل)، محل دکل آنتن موبایلش (بی تی اس) سرعت عمل برای یافتن محل وی مشخص و افزایش می یابد و در صورت تماس از تلفن ثابت مکان دقیق وی مشخص می شود تا خدماتی به او ارائه شود.


شهر هوشمند به شهروند هوشمند نیاز دارد

عسگری با بیان اینکه مطالب فوق چکیده ای از مهمترین اقدامات انجام شده در این سازمان است، تاکید کرد: این شهر هوشمند است که می تواند از توانمندی ها و پتانسیل های خود حداکثر استفاده را ببرد. بنابراین اگر امکانات یک شهر هوشمند فراهم شود اما مردم از آن استقبال نکنند، تغییری در وضعیت فعلی ایجاد نمی شود. بنابراین رکن اصلی در بحث پاکسازی شهر، شهروند باهوش است که قطعا نیازمند فرهنگ سازی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک خاطرنشان کرد: این سازمان بنا به درخواست مناطق مختلف شهرداری به موضوع ورود کرده و تلاش می کند تا در راستای افزایش سرعت و کیفیت خدمات رسانی به شهروندان نهایت تلاش را برای آنها انجام دهد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید