شهریاری، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان: اعتبارات مورد انتظار دارو تنها 4 تا 5 ماه دیگر می رسد

شهریاری، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان: اعتبارات مورد انتظار دارو تنها 4 تا 5 ماه دیگر می رسد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه منابع مورد انتظار برای دارو تنها برای 4 تا 5 ماه کافی است، گفت: اختصاص 69 هزار میلیارد تومان یارانه دارو با توجه به طرح ضروار و افزایش قیمت. داروها و مسائل قیمت و ارز. قطعا جواب نمی دهد و شاید با این منابع بتوان در چهار پنج ماه اول سال برخی نیازها را تامین کرد اما 12 ماهه به هیچ وجه پاسخگو نیست و هنوز پاسخگو نیست. روشن است که بسیاری از تجهیزات پزشکی با چه ارزی وارد می شود و از چه مسیری باید وجوه آن تامین شود؟

هانه ملت: حسینعلی شهریاری با انتقاد از کمبود منابع مالی در حوزه سلامت و بی توجهی سازمان برنامه و بودجه به این موضوع گفت: اختصاص 69 هزار میلیارد تومان یارانه دارو با توجه به طرح درور و افزایش هزینه ها و قیمت داروها قطعاً سؤالات ارزی پاسخگو نخواهد بود و شاید با این منابع بتوان برخی از نیازها را در چهار پنج ماه اول سال تأمین کرد، اما در 12 ماه آینده اصلاً تأمین نمی شود. هنوز مشخص نیست که ارز بسیاری از تجهیزات پزشکی چقدر خواهد بود.

وی محدودیت بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای طرح ضروار را پاسخگوی نیازها عنوان کرد و افزود: اگر به همین منوال ادامه دهیم در اجرای طرح ضروار با مشکل مواجه خواهیم شد و با شکست مواجه می شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم وضعیت دارو را یکی از دغدغه های اصلی مردم عنوان کرد و ادامه داد: در صورت عدم تمهیدات لازم به دلیل نبود ارز ترجیحی و افزایش قیمت ارز، در صورت عدم وجود تدابیر لازم به دلیل عدم وجود ارز ممتاز و افزایش قیمت ارز، در صورت عدم وجود تدابیر لازم در این زمینه اقدامات لازم صورت می گیرد. در زمینه کمبود یا کمبود دارو و تجهیزات پزشکی با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

شهریاری یادآور شد: بارها نسبت به این مشکل هشدار داده ایم اما به نظر می رسد مسئولان سازمان برنامه و بودجه به این هشدارها توجهی ندارند و هر چقدر هم تاکید کنیم که 69 هزار میلیارد تومان جوابگو نیست، متاسفانه قانع نشده اند این بی توجهی ها برخلاف سیاست های نظام و اظهارات رئیس جمهور برای کاهش هزینه ها و مشکلات مردم در سال 1402 است. متاسفانه در عمل نه تنها کاهش هزینه ای نخواهیم داشت، بلکه پرداختی از جیب مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری خواهد داشت.

رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی تصریح کرد: تمام مشکلات صنعت داروسازی کشور از سال های اخیر مطرح شده است و امیدواریم مسئولان مربوطه با جدیت به این مشکلات برخورد کنند تا با مشکلات جدی تری مواجه نشویم. و بحران در آینده نزدیک.

دیدگاهتان را بنویسید