شوک قیمت در انتظار خریداران خودرو; افزایش 70 درصدی قیمت

شوک قیمت در انتظار خریداران خودرو;  افزایش 70 درصدی قیمت

یک مقام مسئول در شورای رقابت گفت: برای سال آینده قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی افزایش می‌یابد، اما ممکن است برای برخی خودروها کمتر و برای برخی دیگر بیشتر شود.

سپهر دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال که نتیجه برگزاری کارگروه های مشترک قیمت خودرو و پیشنهاد افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو که از سوی یکی از مسئولان اعلام شده درست است؟ وی گفت: شورای رقابت «دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری» را به دستگاه های اجرایی هر حوزه ابلاغ می کند و آنها موظفند بر اساس دستورالعمل مذکور قیمت این محصول را تعیین کنند و بر اساس قانون، شورای رقابت نیست. مسئول اعلام قیمت

قیمت کارخانه خودروهای جدید بعد از تعطیلات نوروزی اعلام می شود

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار کرد: بر اساس فرمول ها و داده های جمع آوری شده در مورد قیمت خودرو به جمع بندی رسیده ایم و پس از تعطیلات نوروزی، شورای رقابت نقشه راه نهایی و بر اساس آن را ارائه خواهد کرد. در مورد آنچه برای اعلام قیمت خودرو مورد نیاز است اطلاع رسانی می شود تا دستگاه مربوطه قیمت جدید خودرو را اعلام کند. اعلام قیمت در شورای رقابت نیست، اما شورای رقابت کار کارشناسی صدور دستورالعمل را انجام می دهد. از آنجایی که بخشنامه صادر کرد و مشخص کرد که چه کانال هایی باید زوایای مختلف از جمله نحوه محاسبه هزینه داشته باشد.

دادگستری توکلی تصریح کرد: در واقع شورای رقابت با در نظر گرفتن شرایط مختلف از جمله شرایط رقابت پذیری بازار، داده ها را از چند کانال جمع آوری و این اطلاعات و داده ها را تجمیع می کند. بنابراین هیئت مدیره داده ها را خلاصه می کند و در اختیار مرجعی قرار می دهد که باید قیمت نهایی را اعلام کند تا بر اساس آن قیمت نهایی اعلام شود.

داجوی توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به “دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری” و داده های موجود، چه نتایجی در قیمت گذاری خودروهای جدید حاصل شده و افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود؟ وی گفت: شورای رقابت هیچ عددی را برای افزایش قیمت خودرو تایید نمی کند، در واقع همه فرمول ها و ارقام باید بررسی و با در نظر گرفتن سایر ابعاد افزایش قیمت کارخانه خودروسازی، اعلام شود.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سوال که طبق اطلاعات و شنیده ها افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در شورای رقابت تصویب شده است، چرا این قیمت ها اعلام نمی شود؟ وی بیان کرد: افزایش قیمت خودرو در «دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری» نهفته است. البته اگرچه این سوال به عنوان افزایش قیمت مطرح می شود، اما در واقع می توان گفت که قیمت خودرو در بازار واقعی شده است; بنابراین، بر اساس فرمول “Cast Plus”؛ کارخانه هزینه های انجام شده به اضافه سود منصفانه را اعلام می کند.

وی بیان کرد: بنابراین بر اساس این دو مولفه، کارخانه قیمت را اعلام می کند، بنابراین با توجه به اینکه در دو سال گذشته افزایش قیمت کارخانه ای خودرو وجود داشته و قیمت ها تا حدودی افزایش یافته است، اما از زمانی که قیمت ها تابع منطق درستی نبوده و بر اساس عدم نظر کارشناسی، کارخانه ها متحمل زیان انباشته زیادی شده اند. اما در تنظیم بازار خودرو نکته ای که به آن توجه می شود افزایش عرضه و تاکید بر واردات است بنابراین زمانی که عرضه خودرو افزایش یابد قیمت کاذبی که اکنون در بازار دیده می شود کاهش پیدا می کند. قیمت کارخانه افزایش می یابد و قیمت بازار کاهش می یابد و در عین حال نزدیک می شوند

قاضی توکلی در پاسخ به این سوال که وزارت حراست به صراحت از شورای رقابت تقاضای اعلام افزایش قیمت خودرو را دارد و شورای رقابت نیز قصدی برای اعلام افزایش قیمت خودرو ندارد. در این شرایط تکلیف چیست؟ وی گفت: در قانون نوشته شده که شورای رقابت حق تعیین قیمت کالاها را ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به داده ها و کارشناسی های موجود بازه قیمتی خودرو چقدر خواهد بود، آیا رقم اعلام شده از سوی معاون وزیر صمت به واقعیت نزدیک است؟ وی گفت: همه اینها در یک کار گروهی به نام کارگروه شورای رقابت در حال انجام است که آقای لقیقی به عنوان معاون امنیتی وزیر در این کارگروه عضویت دارند، ما هم در این کارگروه یک سازمان حمایتی داریم اما تصویب افزایش قیمت خودرو قبل از تعطیلات نوروزی بازار را داغ کرد. خواهد بود

این مسئول هیئت مسابقات تصریح کرد: اما همانطور که اعلام کردم قیمت نهایی خودرو به محض تشکیل جلسه نهایی و پایان جلسات توسط اداره مربوطه اعلام می شود.

میانگین افزایش قیمت خودرو بین 30 تا 70 درصد است

دادگستری توکلی تصریح کرد: درج موضوع افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو به واقعیت نزدیک است اما واقعی نیست. در واقع بر اساس جلسات برگزار شده به این نتیجه رسیدند که خودروها بین 30 تا 70 درصد افزایش قیمت دارند اما در برخی خودروها این عدد می تواند کمتر از 30 درصد و در برخی خودروها بیش از 70 درصد باشد. در واقع میانگین افزایش قیمت ممکن است درست باشد، اما دقیق نیست. در مجموع کار انجام شده و به زودی قیمت نهایی و جدید خودروها اعلام خواهد شد. اما از آنجایی که قیمت هنوز نهایی نشده است; مردم تا زمان اعلام قیمت جدید خودرو از سوی سازمان مربوطه از هرگونه اقدام خودداری کنند.

هفته گذشته در نشست خبری منوچر لاگی، معاون ایمنی وزیر، موضوع افزایش قیمت کارخانه ای خودرو مطرح شد. به گزارش منطق، با ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، شورای رقابت براساس صورت های مالی شرکت ها قیمت های پیشنهادی سازمان حمایت را دریافت و تصویب می کند.

عوامل نابسامان بازار خودرو چیست؟

اتحادیه فروشندگان خودرو نیز از خرید و فروش خودرو در سایت ها انتقاد کرد و گفت: یکی از عوامل مهم بر هم زدن نظم بازار خودرو، سایت های خرید و فروش است چرا که نرخ ها مشخص نیست و همه اعلام می کنند که چه قیمتی دارند. خواستن

وی در گفتگو با ایلانا کریمی درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروها نیز کاهش یافته است، به ویژه برای خودروهای خارجی تغییراتی رخ داده است. واقعیت بازار ایران این است که وقتی کالایی مانند خودرو ارزان می شود، تقاضا کم می شود و وقتی گران می شود، تقاضا و تمایل به خرید آن افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران استان البرز در ادامه بر لزوم جمع آوری قرعه کشی خودروها تاکید کرد و گفت: قرعه کشی بازار را از بین برده و یکی از دلایل اصلی بی نظمی در بازار خودرو است.

وی همچنین از خرید و فروش خودرو در سایت ها انتقاد کرد و گفت: یکی از عوامل مهمی که نظم بازار خودرو را به هم می زند سایت های خرید و فروش هستند چرا که نرخ ها مشخص نیست و هرکس اعلام می کند که چه قیمتی می خواهد در صورت تمایل در نمایشگاه ماشین تفاوت هست قیمتش خیلی کمه.

کریمی با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو باید در دست بازار باشد نه سایت، خاطرنشان کرد: دلایل سردرگمی و سردرگمی در بازار; سایت ها هستند و در حال حاضر بازار از کنترل خارج شده است. یکی از راه هایی که باعث سقوط قیمت خودرو می شود باز شدن درب گمرک است.

دیدگاهتان را بنویسید