شکایات مجلس نشان از مشکلاتی است که در هشت سال گذشته بر زمین مانده است


ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834171

سید محمد حسینی گفت: نمایندگان گلایه دارند که این موضوع نشان دهنده مشکلات و مطالبات گسترده مردم در حوزه های انتخابیه است و مردم انتظار دارند کارهای به جا مانده از 8 سال گذشته در این دولت انجام شود. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمد حسینی نایب رئیس مجلس در دیدار امروز نمایندگان مجلس با رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از محمدباکر کلیباف برای برگزاری این جلسه و زحمات وی و رهبری شبانه روزی جهادگران برای پیشبرد مسائل مهم بین دولت و مجلس، اظهار داشت: با توجه به این موضوع که در این جلسه باید به نتیجه برسند. گفت: نمایندگان مجلس علاوه بر وظایف خود سفرهای استانی داشته اند و تاکنون 31 سفر به حداقل 50 شهرستان داشته اند. نمایندگان دولت تلاش کردند تا وزرا و رئیس جمهور را در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند و در جریان مسائل و مشکلات کشور از نگاه وکلای ملت قرار گیرند.

نایب رئیس در امور مجلس گفت: گلایه هایی از سوی نمایندگان وجود دارد که این موضوع نشان دهنده مشکلات و مطالبات جمعی مردم در حوزه های انتخابیه است و مردم انتظار دارند کارهای به جا مانده از 8 سال گذشته در این دولت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه حدود اجرا و نظارت و مصادیق آن باید کاملا شفاف باشد، گفت: نمایندگان مجلس در دولت نیز از منافع مجلس دفاع می کنند و بارها برای رفع مشکلات بیان شده از سوی نمایندگان تلاش کرده اند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: به استانداران دستور داده ایم که جلساتی با مجلس شورای ملی داشته باشند و تلاش می کنیم تعامل دولت و مجلس به خوبی پیش برود.

وی با اشاره به وجود طرح ها و لایحه های مشابه و گسترده در مجلس، گفت: در برخی مواقع دو یا سه طرح در مورد یک موضوع مطرح می شود و بهتر است نمایندگان منتظر ارسال لایحه به مجلس در این زمینه باشند. البته امکان تجمیع طرح ها و لوایح ارسالی در موضوعی با تاکید بر حساب وجود دارد.

* تاثیر نمایندگان مجلس در تصمیم گیری در کشور

کاسم جعفری معاون نظارت و هماهنگی وزیر در معاونت پارلمانی رئیس جمهور گفت: با توجه به انتظارات مردم و مقام معظم رهبری از دولت و مجلس انقلاب محکوم به موفقیت هستیم و باید همدلی و تدبیر درست وجود داشته باشد. در مجلس در تصمیم گیری در کشور تاثیرگذار هستند و باید تقویت شوند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند باید جلسات علمی بین دولت و مجلس برگزار شود و در مرز تنفیذ و نظارت می توان تحقیقات بیشتری انجام داد.

* لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای تدوین طرح ها و لوایح

سیدعلی ادیانی معاون امور مجلس وزیر نیز گفت: طرح ها و لوایحی در کمیسیون های مجلس با مضامین مشترک وجود دارد که تجمیع آنها با محوریت لوایح بسیار مهم است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی قانون گذاری نظام در سال 1389 گفت: بندهای مهمی برای تعیین تکلیف دولت و مجلس در این سیاست های مشترک وجود دارد که در صورت موافقت رئیس مجلس با موضوعاتی مانند طرح ها و لوایح. آنها را با قوانین و … تشکیل دادند تا قبل از اعلام وصول طرح ها و قبوض چکش کاری های لازم روی آنها انجام شود.

وی گفت: یک دستگاه کارشناسی بسیار خوب در دولت وجود دارد که می تواند در قانون گذاری در مجلس کمک کند و نمایندگان مجلس می توانند همانطور که از نظرات مرکز پژوهش های مجلس استفاده می کنند، از نظرات دولت استفاده کنند. 194 طرح و 177 لایحه در مجلس وجود دارد که تجمیع آنها می تواند بسیار باشد.

* حمایت وزارت امور خارجه از مجلس برای حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور

علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، مجلس و ایران وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه بدنه مجلس شورای اسلامی پشتوانه مهمی برای ما است، گفت: همکاری علمی و پژوهشی دولت و مجلس در موضوعات، طرح ها، لوایح و.. در دست اجراست و بدنه کارشناسی وزارتخانه ها می تواند برای تقویت بنیه علمی و تخصصی نمایندگان مفید باشد.

وی افزود: حدود 6 میلیون ایرانی خارج از کشور هستند که متأسفانه در مجلس نماینده ندارند، بنابراین شورای عالی ایرانیان در وزارت امور خارجه می تواند در موضوع ایرانیان خارج از کشور به مجلس کمک کند، همچنین تلاش کرده ایم ایرانیان را تقویت کنیم. در خارج از کشور، وی افزود. امور پارلمانی هیئت ها را به عنوان ناظر وزارت امور خارجه به سفارتخانه های ما نزدیک کنید.

* شجاعت شما در حفاظت مقدس فراموش نشدنی است

ضرگام صادقی معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تقدیر از اقدامات رئیس مجلس گفت: شما نقشه های زیادی ایجاد کرده اید.

وی تاکید کرد: این درس عبرت قرآنی است و از زحمات شما در همه مسائل به ویژه در اداره مجلس صمیمانه تشکر می کنیم، هرچند افرادی هستند که می خواهند زحمات شما را نادیده بگیرند.

*بررسی برنامه هفتم توسعه نیازمند ورود دولت و مجلس است

هادی قوامی معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به ارائه لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه در مجلس گفت: همدلی مجلس و دولت برای بازنگری این سند تحول بسیار مهم است. 1023 اقدام از جمله 134 چالش در این زمینه باید انجام شود.» ما تا پایان سال 1401 یک تغییر اساسی کوتاه مدت و یک تغییر بلندمدت برای دولت سیزدهم شناسایی کرده و نیاز داریم و این سند تحول زبان مشترک خواهد بود. مجلس و حل مشکلات در زمینه بیکاری، اشتغال زایی، بانکی و…

* وجود برخی تخلفات در تعیین زمان حضور وزیر در کمیسیون

محمدجواد حاجی حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: گاهی از وزیر صمت برای حضور در سه کمیسیون در یک روز و یک ساعت دعوت می شود و این نیاز به جزئیات بیشتری دارد. برنامه ریزی کمیسیون. ” وجود دارد.

* تعامل دولت و مجلس دو طرفه است

سردار رضا طلایی نیک، معاون پارلمانی وزیر دفاع با تاکید بر اینکه تعامل دولت و مجلس دو طرفه است، گفت: شاهد هستیم که تعداد لوایح بیش از لوایح در مجلس است و تعداد سوالات و نظرات افزایش یافته است. نشانه ای از مطالبات اجتماعی تلقی شود.

* بسیاری از مشکلات را با انجام مکاتبات از طریق اتوماسیون حل کنید

کاسم احمدی لاشکی، معاون وزیر آموزش و پرورش در مجلس، وجود یک نماینده مقتدر را به نفع مجلس دانست و گفت: باید بین نمایندگان، نمایندگان قانونی و سایر نمایندگان با استان ارتباط مستقیم وجود داشته باشد. نمایندگان مجلس به اهداف تعیین شده نخواهند رسید.

وی تاکید کرد: مکاتبات بسیار پراکنده توسط نمایندگان مجلس با دولت انجام می شود و اگر این مکاتبات از طریق سامانه و اتوماسیون انجام شود، در این بین می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

* اصلاح روند استیضاح وزرا با اصلاح آیین نامه داخلی

حسنعلی غفاری، نماینده وزارت بهداشت نیز خواستار اصلاح روند استیضاح از سوی وزارت بهداشت با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شد.

* نمایندگان نیروی کار مجلس هستند

وزیر اطلاعات با اشاره به هزینه استفساریه های مجلس گفت: مرکز پژوهش های مجلس می تواند بررسی کند که تحقیقات در دوره های مختلف مجلس چقدر موفق بوده است که بسیاری از این استفساریه ها مثمر ثمر بوده است. علیرغم صرف هزینه های زیاد، شکست خورده اند، در حالی که با ارائه برخی گزارش ها، دستگاه های نظارتی می توانند در این بین کار را به سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس نیز نیروی کار مجلس هستند و می توانند به مدیریت روابط دولت و مجلس کمک کنند.

* تحکیم روابط مجلس و حوزه علمیه کوم

فت علیزاده قائم مقام معاونت علمیه قم با بیان اینکه امسال مصادف با یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله حائری یزدی است، گفت: معاونت پارلمانی حوزه علمیه در سال 1380 تأسیس شد و در این مدت، حوزه علمیه قم تأسیس شد. متناوب روابط بین مجلس و حوزه علمیه کوم را تقویت کرد.

پس از طرح مطالب از سوی نمایندگان، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی مبسوط به بیان دیدگاه های خود در خصوص موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان پرداخت و اهداف و چشم انداز مجلس در همکاری با دولت را تشریح کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید