شی جین پینگ برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور چین انتخاب شد

شی جین پینگ برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور چین انتخاب شد

روز جدید حزب حاکم کمونیست چین روز شنبه کنگره خود را در تالار بزرگ خلق با چندین اصلاحیه در قانون اساسی حزب به پایان رساند که موقعیت رئیس جمهور شی جین پینگ را به عنوان رهبر چین و به گفته پکن، جایگاه این کشور در جهان را تقویت می کند.

به گزارش رویترز، در این کنوانسیون یک هفته ای 2300 نماینده که همگی از طرفداران حزب بودند، شرکت کردند. کنگره با تحکیم “موقعیت اصلی” خود در رهبری کشور، راه را برای سومین دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ هموار کرد. اما اعلام رسمی دوره سوم در جلسات سالانه قانونگذاری در اسفندماه اعلام خواهد شد.

در سال 2018، شی محدودیت دو دوره ای را که به او اجازه می داد به طور نامحدود حکومت کند، حذف کرد.

در جریان کنگره حزب کمونیست چین چه گذشت؟

نمایندگان همچنین «گزارش کاری شی» را تأیید کردند، خطابی به ملت که شی در افتتاحیه کنگره حزب ایراد کرد.

انتظار می رود که شی در روز یکشنبه پس از پایان اولین جلسه کمیته مرکزی جدید، به عنوان دبیرکل بعدی منصوب شود. اگر شی برای سومین بار به عنوان رهبر حزب کمونیست انتخاب شود، از زمان مائو تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین، به قدرتمندترین رهبر این کشور تبدیل خواهد شد.

خبرگزاری دولتی شینهوا گفت که مقامات حزب همچنین کمیته مرکزی جدیدی متشکل از حدود 200 عضو را انتخاب کردند، اما لیست کامل را فاش نکرد. این کمیته تا پنج سال آینده حزب را اداره خواهد کرد. بیشتر پست‌های کلیدی در کمیته مرکزی برای وفاداران به شی محفوظ است.

کنگره مجلل یک هفته ای حزب کمونیست شگفتی های کوچکی داشت. لی کچیانگ، نخست‌وزیر رتبه دوم چین و یکی از مدافعان برجسته اصلاحات اقتصادی، یکی از چهار مقام ارشدی است که در کمیته دائمی دفتر سیاسی، نهاد اصلی هفت نفره تصمیم‌گیری چین، پستی ندارند. او از کمیته مرکزی تازه انتخاب شده اخراج شد. هو جین تائو، دبیر کل سابق حزب کمونیست، در حالی که رسانه ها در روز پایانی در تالار بزرگ مردم جمع شده بودند، از سالن اسکورت شد که به نظر می رسید حرکتی برخلاف میل او باشد. این حادثه که ناظران آن را غیرعادی می‌دانند، قبل از رای‌گیری درباره اصلاحات قانون اساسی رخ داده است. هو که ضعیف به نظر می رسید، علیرغم اینکه در طول کنگره در کنار او نشسته بود، از شی حمایت نکرد. اما او متعلق به جناحی است که از “رهبری جمعی” حمایت می کند. هو، 79 ساله، زمانی که دو دستیار به او کمک کردند تا از جایش بلند شود، کمی سرگردان به نظر می رسید، اما به طور خلاصه با شی که در ردیف اول کنارش نشسته بود، صحبت کرد. سه عضو دیگر کمیته دائمی که برکنار شدند عبارتند از هان ژنگ، رئیس حزب شانگهای، وانگ یانگ، رئیس شورای مشورتی حزب، و لی ژانگشو، متحد قدیمی شی و رئیس کنگره ملی خلق که عمدتا تشریفاتی است. فقط اعضای کمیته مرکزی می توانند در کمیته دائمی شرکت کنند. جیانگ زمین، 96 ساله، که قبل از هو رئیس جمهور بود، در کنگره شرکت نکرد.

شی از اعضای حزب خود خواست تا برای چالش های ژئوپلیتیکی آتی آماده شوند. وی با اشاره به تلاش های خارجی به ویژه باج خواهی، مهار و محاصره چین، گفت: در مواجهه با تغییرات شدید در فضای بین المللی، ما منافع ملی خود را در اولویت قرار داده ایم.

شی در مراسم اختتامیه کنگره گفت: جرأت جنگیدن داشته باشید، جرئت کنید که پیروز شوید.

از جمله تغییراتی که در قانون اساسی چین به وجود آمده «دو ماده» است. وی خاطرنشان کرد: دو تضمین. بر اساس این دو تصمیم یا دو تایید، شی جین پینگ به عنوان رهبر “مرکزی” حزب معرفی شده است و ایده های او به عنوان اصول راهنما برای توسعه آینده چین تعیین شده است. دو تضمین موقعیت «مرکزی» شی جین پینگ در حزب کمونیست و قدرت مرکزی آن حزب در چین را تضمین می کند. متن این اصلاحیه بلافاصله منتشر نشد، اما سخنگوی قبل از تصویب، دلایل آن را خواند و بارها به شی و دستاوردهای او در تقویت نظامی و اقتصادی و تقویت اقتدار حزب اشاره کرد. شی در سخنان پایانی کوتاه خود گفت که این بازنگری “شرایط روشنی را برای حمایت و تقویت رهبری کلی حزب تعیین می کند.”

رای گیری برای تصویب تغییرات در تالار بزرگ مردم چین انجام شد، جایی که کنگره یک هفته ای اغلب پشت درهای بسته برگزار می شود.

کنگره حزب کمونیست چین با تایید موضع شی جین پینگ پایان یافت

گزارشی که شی جینپینگ در اولین جلسه کنگره یک هفته پیش خواند، عزم وی را برای ادامه مسیر در برابر چالش های داخلی و بین المللی نشان داد. شی در اولین دهه قدرت خود به یکی از قدرتمندترین رهبران چین در دوران مدرن تبدیل شد و رقیب مائوتسه تونگ بود که در سال 1949 دولت کمونیستی را تأسیس کرد و کشور را برای ربع قرن رهبری کرد.

بر اساس قطعنامه منتشر شده در پایان کنگره، حزب کمونیست چین مخالفت خود با استقلال تایوان را در قانون اساسی ثبت کرد.

در این قطعنامه آمده است: «(کنگره) موافقت می کند که بیانیه هایی را در قانون اساسی حزب لحاظ کند تا قاطعانه با جدایی طلبانی که به دنبال «استقلال تایوان» هستند، مخالفت کند و از آنها جلوگیری کند.

بر اساس قطعنامه ای که به اتفاق آرا در مورد تغییرات در قانون اساسی حزب به تصویب رسیده است، همه اعضای حزب ملزم به حمایت از موقعیت مرکزی رفیق شی جین پینگ در کمیته مرکزی حزب و در سراسر حزب خواهند بود.

شی در بخشی از سخنان خود نسبت به مداخله قدرت های خارجی در امور داخلی چین و تایوان هشدار داد و افزود: راه حل مسئله تایوان متعلق به مردم چین است و باید تنها توسط مردم چین تصمیم گیری شود. ما با نهایت صمیمیت و تلاش به چشم‌انداز اتحاد مجدد صلح‌آمیز پایبند خواهیم بود، اما هرگز متعهد به ترک استفاده از زور نخواهیم بود و این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که هر گونه اقدام لازم را انجام دهیم.»

دیدگاهتان را بنویسید