شی جین پینگ قوی تر از همیشه است، اما آینده چین نامشخص است


ساعت: 08:44
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1905188

در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، تعداد بیشتری از وفاداران به شی جینپینگ در مناصب اصلی قرار خواهند گرفت، اما سوال اینجاست که پس از شی جین پینگ چه کسی برمی‌خیزد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیستمین کنگره حزب کمونیست چین روز یکشنبه 16 اکتبر 2022 در پکن آغاز شد. طبق گزارش ها، دبیرکل حزب کمونیست چین و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پس از کنگره برای سومین دوره در سمت خود باقی خواهند ماند.

با این حال، در حالی که او با نصب وفاداران بیشتری در ستون‌های اصلی حزب، دفتر سیاسی و کمیته دائمی، قوی‌تر از همیشه از کنگره خارج می‌شود، هم شی و هم حزب کمونیست چین با سؤالات دشواری روبرو هستند که اکنون هیچ پاسخی برای آن ندارند. .

میزان اینکه شی می تواند گروه رهبری حزب کمونیست چین را تغییر دهد و تغییرات عمده ای در جهت گیری سیاست ها ایجاد کند به میزان حمایت او در میان 2296 نماینده حاضر بستگی دارد.

واضح است که هیچ وارث ظاهری در کنگره مشخص نخواهد شد. چنین خلاء متوالی می‌تواند عدم اطمینان در مورد انتقال قدرت در آینده را افزایش دهد و یک موضوع اصلی در بازی قدرت است که سیاست نخبگان چین را هدایت می‌کند.

پیش از برگزاری کنگره، چین محدودیت‌های سفر و جریان اطلاعات در اطراف پکن را تشدید کرد. با این حال، نتایج این اجلاس که هر پنج سال یک بار برگزار می شود، فراتر از پایتخت نیز طنین انداز خواهد شد.

در نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین در سال 2017، شی با موفقیت چشم انداز سیاسی خود را مطرح کرد، که رسماً به عنوان اندیشه شی جین پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی های چینی برای یک دوره جدید بیان شد و در قانون اساسی حزب کمونیست چین گنجانده شد. این باعث شد که او تنها سومین رهبر – پس از مائو تسه تونگ و دنگ شیائوپینگ – باشد که دکترین سیاسی خود را در قانون اساسی حزب ثبت کرد.

طی چند روز آینده، تلاش‌های شی برای تحکیم بیشتر قدرت و ایجاد آنچه به‌عنوان یک «عادی جدید» برای اقتصاد و سیاست چین توصیف می‌کند، مسیر آینده دومین اقتصاد بزرگ جهان را در «عصر جدید» تعیین خواهد کرد.

شی از زمانی که در هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین در سال 2012 به قدرت رسید، سیاست چین را متزلزل کرد، از جمله از طریق یک کمپین بی امان ضد فساد، کنترل های شدید ایدئولوژیک و سرکوب گروه های فناوری و دارایی.

با این حال، اگرچه افکار شی جین پینگ در اسناد اساسی حزب کمونیست چین در کنگره نوزدهم در سال 2017 گنجانده شد، اما در آن زمان به نظر می رسید که او با دیگر بزرگان حزب سازش کرده است. از جمله این تسهیلات، تبعیت شدید مستمر از یک معیار سنی غیررسمی بود که اعضای جدید دفتر سیاسی و کمیته دائمی را ملزم می کرد در زمان کنگره کمتر از 68 سال سن داشته باشند.

در نتیجه، کمیته دائمی جدید در سال 2017 مملو از رهبرانی از پیشینه‌های سیاسی مختلف – از جمله اتحادیه جوانان کمونیست، مناطق ساحلی و استان‌های داخلی – بود که همه آنها ظهور سیاسی خود را مدیون شی جین پینگ نیستند.

این بار شی شروع به شکستن الگو کرد. در سپتامبر، حزب کمونیست چین مقررات جدیدی را برای ارتقا و تنزل کادرهای ارشد حزب منتشر کرد که سن بازنشستگی اجباری و محدودیت های دوره برای انتصاب مقامات ارشد را حذف کرد.

قوانین جدید اهمیت محدودیت های سنی را به میزان قابل توجهی تضعیف می کند و راه را برای ارتقاء و ابقای رهبران بالای 67 سال در مناصب سیاسی باز می کند. این عدم اطمینان بیشتر به ترکیب نهایی رهبران ارشد پیش از کنگره حزب کمونیست چین اضافه کرد، زیرا هر هفت عضو فعلی کمیته دائمی دفتر سیاسی ممکن است در تئوری باقی بمانند.

با این حال، مجموعه جدیدی از معیارهای ارتقاء برای تغییر تیم رهبری و جلوگیری از مبارزات قدرت مخرب، با ترجیح ظاهری برای وفاداری سایت، عملکرد، پیشینه تکنوکراتیک و سن، وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید