ماجرای «تحقیر چینی ها» در ایران; آیا ماجرای رفتن به توالت شی جین پینگ شما را آزار داد؟

ماجرای «تحقیر چینی ها» در ایران;  آیا ماجرای رفتن به توالت شی جین پینگ شما را آزار داد؟

ادعای بی توجهی به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تهران در ماه های نخست امضای برجام، یکی از موضوعاتی بود که در برخی روزنامه ها مطرح شد. همچنین در آن زمان ادعا شده بود که رئیس جمهور چین پس از ملاقات با ظریف و اقامت در اتاقی بدون سرویس بهداشتی و اجبار وی به استفاده از توالت عمومی هتل، سفر 3 روزه خود را به 2 روز کاهش داده است.

منتقدان حسن روحانی با بیان داستانی نادرست از نحوه استفاده رئیس جمهور چین از توالت در ایران، ناتوانی چین در عمل به وعده های خود پس از خروج آمریکا از برجام را به رفتن وی به توالت ایران در سفر به ایران نسبت دادند.

در روزهای اخیر و همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به چین، ادعاهایی مبنی بر تیرگی روابط ایران و چین در دولت های یازدهم و دوازدهم مطرح شده است. ادعاهایی مبنی بر نحوه استقبال دولت حسن روحانی از شی جین پینگ و شرایط استقبال از وی که به گفته این رسانه ها موجب نارضایتی طرف چینی و عاملی برای تلافی ایران شد که 7 سال بعد در بیانیه مشترک این کشور رهبران چین و شورای همکاری خلیج فارس پس از بازدید از ریاض درباره جزایر سه گانه ایرانی فاش کردند.

ادعای بی توجهی به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تهران در ماه های نخست امضای برجام، یکی از موضوعاتی بود که در برخی روزنامه ها مطرح شد. همچنین در آن زمان ادعا شده بود که رئیس جمهور چین پس از ملاقات با ظریف و اقامت در اتاقی بدون سرویس بهداشتی و اجبار وی به استفاده از توالت عمومی هتل، سفر 3 روزه خود را به 2 روز کاهش داده است. داد و احتمالا از سر ناامیدی تهران را ترک کرد. تحریکی که شاید یکی از مهم ترین دلایل روی آوردن روابط منطقه ای چین به سمت عربستان سعودی باشد.

ماجرای توالت رفتن رئیس جمهور چین

از جمله منتقدان روزنامه فرهیختگان است که با نوشتن یک داستان جعلی روایتی خارق العاده از روابط چین و ایران در دولت روحانی ایجاد کرد:

روحانی که روابط اقتصادی با غرب را بیش از حد ارزیابی کرده بود، در ماه‌های اول پس از امضای برجام، حتی با استقبال از شی جین پینگ پس از ورود به تهران موافقت نکرد. در نهایت رئیس جمهور چین پس از ملاقات با ظریف و اقامت در اتاق هتلی که حمام مناسبی نداشت و مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی هتل شد، سفر 3 روزه خود را به 2 روز کاهش داد و احتمالاً تهران را از تهران خارج کرده است. نا امیدی. تحریکی که شاید یکی از مهم ترین دلایل چرخش روابط منطقه ای چین با عربستان باشد.

این ادعای کذب توسط بهمن حسین پور، معاون وقت تشریفات و تشریفات دفتر ریاست جمهوری و تیم تحقیق و تفحص از سفر شی جین پینگ به تهران در آن زمان مطرح و تکذیب شد. حسین پور گفت: قبل از سفر رئیس جمهور چین، مانند سایر سفرهای رسمی در این سطح، هیئتی 15 تا 20 نفره چینی به سرپرستی همتای وی به تهران آمدند و تمامی ملاحظات و تشریفات سفر از اسکان تا پذیرایی ، بررسی و مورد توافق قرار گرفت. ; «حتی هتلی که شی جین پینگ در آن اقامت داشت نیز توسط هیئت چینی انتخاب شد.

معاون تشریفات و تشریفات در آن زمان از دفتر رئیس جمهور گفت: هیچ مشکلی در طول اقامت وجود نداشت و ادعاهای رئیس جمهور چین در استفاده از حمام عمومی هتل به دلیل استفاده نادرست از سرویس بهداشتی در اتاق هتل بود. نیز نادرست هستند؛ زیرا اصول امنیتی و سختگیری تیم های امنیتی نیز اجازه نمی دهد طرفی در سطح سران کشورها از توالت عمومی هتل استفاده کند».

فرهیختگان: «سرویس بهداشتی» خشم چین را برانگیخته و در کنار عربستان قرار گرفته است

چرا روحانی برای استقبال از وی به فرودگاه نرفت؟

حسین پور با تاکید بر اینکه پروتکل استقبال از رئیس جمهور چین در فرودگاه همانند سفر سران سایر کشورها به تهران است، گفت: از دوره های قبلی ریاست جمهوری، استقبال رئیس جمهور از همتای وی در فرودگاه رد شد. بر اساس آن وزرا به میهمان خوش آمد گفتند و هیئت چینی قبل از این سفر از این موضوع مطلع بودند. اصولاً قوانین تشریفات و تشریفات مدون و غیرقابل تغییر است، به طوری که با تغییر روسای جمهور، اصول تشریفات قابل تغییر نیست و کشورهای مهمان از قبل مطلع می شوند».

چرا رئیس جمهور چین دو روز به ایران سفر کرد؟

حسین پور با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور چین طبق برنامه بوده و به پایان رسیده است، گفت: طبق برنامه اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه چین، سفر شی جین پینگ از روز سه شنبه 28 دی ماه 1395 و پس از دیدار رسمی آغاز شد. وی از عربستان و مصر در پایان سفر 5 روزه منطقه ای خود عازم ایران شد و طبق برنامه از تهران به پکن بازگشت.

دستاورد سفر رئیس جمهور چین به ایران چیست؟

اتهامات و اتهامات علیه دولت قبل ادامه داشت تا اینکه به موضوع روابط ایران و چین رسید که به گفته حسین پوردوستورد، مهم ترین بخش سفر پینگ در سال 94 امضای 17 سند همکاری تهران و پکن و تبادل نظر بود. در سند 25 سال همکاری همه جانبه. بلافاصله پس از آن، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، سفر رئیس جمهور کشورش به ایران را مفید ارزیابی کرد و گفت که این سفر کمک زیادی به تقویت روابط دوجانبه کرده است و خبرگزاری رسمی چین (شین هوا) در پایان این سفر گفت: آن را گامی برای جولو در راه دوستی 2000 ساله ایران و چین خواند.

چرا چینی ها به وعده های خود عمل نمی کنند؟

بررسی رویدادهای سال 2014 نشان می دهد که توافق 25 ساله ایران و چین زمانی منعقد شد که موانع اصلی سیاست خارجی ایران بر سر راه روابط تجاری با کشورها به دلیل برجام و لغو تحریم ها برطرف شد. درست پنج ماه پس از برجام، رئیس‌جمهور چین به ایران سفر کرد و با چشم‌اندازی که ایران زمینه را برای ورود چینی‌ها به ایران برای سرمایه‌گذاری بلندمدت فراهم کرد، ایران قراردادی 25 ساله با چین امضا کرد. با این حال، در سال 2018، زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، شرکت های چینی به دلیل نگرانی از تحریم های آمریکا به تعهدات خود در قبال ایران نپرداختند و حتی حساب های ذخیره ارزی ایران در چین مسدود شد. از امسال تا امروز کانال مبادلات ایران و چین محدود به نفت و فرآورده های نفتی است و علیرغم امضای اسناد همکاری مشترک با ایران، به دلیل هوشمندی تحریم های آمریکا علیه هر شرکتی که با ایران تجارت می کند، روابط تجاری بین ایران و چین به فروش نفت و مبادله آن با کالاهای مورد نیاز ایران محدود می شود.

موضوعی که در سفر ابراهیم رئیسی به چین و دولت سیزدهم برجسته شد، نتوانست امتیازی بیشتر از توافقی که دولت روحانی با چینی ها پس از برجام انجام داد، به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید