چرا شی جین پینگ چین را ترک نمی کند؟

چرا شی جین پینگ چین را ترک نمی کند؟

روز جدید «شی جین پینگ اساساً یک رهبر باهوش است که می تواند درگیری ها و تنش های سیاسی علیه خود را مدیریت و رهبری کند. این واقعیت که او دائماً در چین نیروی شماره یک است نشان می دهد که او مردی زیرک است. «بنابراین، سیاستمداران غربی باید در نظر داشته باشند که احتمالاً در سال‌های آینده نیروی شماره یک در چین باقی خواهد ماند.

هیل نیوز در گزارشی وضعیت سیاست داخلی چین را تجزیه و تحلیل کرد و ارزیابی کرد که آیا شی جین پینگ، رئیس جمهور فعلی چین شانس خوبی برای باقی ماندن در قدرت یا اختلافات درون حزبی دارد یا خیر. آیا این امر در نهایت منجر به برکناری وی از قدرت و ایجاد چرخش های قابل توجه در سیاست داخلی و خارجی دولت چین خواهد شد؟

هیل گفت: «برخی ناظران و تحلیلگران چینی تردید دارند که آیا شی جین پینگ، رئیس جمهور قدرتمند چین می تواند در قدرت بماند یا خیر. شی جین پینگ نزدیک به دو سال است که چین را برای سفر به خارج ترک نکرده است. در این دوره گمانه زنی های مختلفی در مورد جنگ ها و درگیری های درون حزبی (در درون حزب کمونیست) برای کسب قدرت سیاسی بیشتر توسط چهره های سرشناس حزب کمونیست چین شنیده و مطرح شد. در شرایط کنونی، به نظر می رسد تنش زیادی در ساختار رهبری چین بین حامیان شی جین پینگ و حامیان جیانگ زمین، رهبر سابق چین وجود دارد. سوالی که به خودی خود سوالات زیادی را در مورد توانایی شی جین پینگ برای بقا یا ترک قدرت ایجاد کرد.

علاوه بر این، حامیان رهبر برجسته سابق چین، دنگ شیائو پنگ (مردی که اولین بار توسعه چین را در دهه 1980 آغاز کرد) نیز با شی جین پینگ مخالف هستند. به ویژه پسر دنگ شیائو پنگ از مخالفان شی جین پینگ است و حتی علنا ​​به سیاست های او توهین و تحقیر می کند. در این راستا احتمالا شی جین پینگ سعی خواهد کرد از همه ابزارها برای تثبیت موقعیت خود در قدرت استفاده کند و البته ابزارهای مختلفی نیز در این زمینه در اختیار دارد.

نباید فراموش کرد که شی جین پینگ اساساً یک رهبر باهوش است که می تواند به خوبی درگیری ها و تنش های سیاسی را علیه خود مدیریت و رهبری کند. این واقعیت که او همیشه در چین نیروی شماره یک بوده است نشان می دهد که او مردی زیرک است. در واقع، بیشتر شواهد نشان می دهد که شی جین پینگ به زودی قدرت را ترک نخواهد کرد.

اولاً، اگرچه جنگ قدرت در بیشتر نظام‌های سیاسی جهان رایج است، اما ما شاهد کودتای نظامی در چین نبوده‌ایم. اکثر شخصیت‌های سیاسی در رژیم‌های کمونیستی یا از قدرت کنار گذاشته شدند یا در قالب تلاش‌های جمعی کنار گذاشته شدند. علیرغم همه تنش ها و چالش هایی که تاکنون علیه شی جین پینگ در درون حزب کمونیست ایجاد شده است، برکناری او از قدرت برای حزب کمونیست چین تحولی عجیب و غیرسازنده به ویژه در شرایط خاص کنونی این کشور به ویژه در عرصه بین المللی بود. عرصه

دوم، اقدامات خاص شی جین پینگ، مانند “کارزار ضد فساد” و پاکسازی های بعدی، به شدت پایه قدرت رقبای او در حزب کمونیست چین و ارتش آزادیبخش را تضعیف کرد. بسیاری از ناظران بر این باورند که کنترل ارتش آزادیبخش چین موضوع بسیار دشواری است، اما در سال های اخیر، شی جین پینگ اقدامات زیادی را برای کنترل ارتش چین و حزب کمونیست چین انجام داده است. هیچ مدرکی دال بر ضعف او در این زمینه وجود ندارد. در شرایط کنونی، به ویژه در مورد ارتش چین، شی جین پینگ توانسته است با ارتقای ژنرال های برجسته نظامی چین، محبوبیت خود را در میان کارکنان عالی رتبه ارتش چین افزایش دهد.

سوم، شی جین پینگ یک شخصیت قدرتمند حزبی است که اغلب با مائو تسه تونگ (بنیانگذار چین کمونیستی) مقایسه می شود. او اکنون رئیس و رهبر حزب کمونیست چین است. شی جین پینگ به عنوان رهبر حزب کمونیست چین، ابزارهای مختلفی برای تحکیم موقعیت خود در قدرت در اختیار دارد. این به او اجازه داد تا کنترل خود را بر حزب کمونیست چین با قدرت بیشتری تثبیت کند. از سوی دیگر، رهبران بلندپایه حزب کمونیست بعید است علیه شی جین پینگ کودتا کنند، زیرا این سایت دستگاه امنیتی چین را کنترل می کند، و همچنین سرکوب مداوم رقبای شی جین پینگ توسط دستگاه امنیتی چین. کاملاً به او وفادار هستند، همه آنها احتمال کودتا علیه رهبر فعلی چین را به میزان قابل توجهی تضعیف خواهند کرد.

چهارم، علاوه بر این، به نظر می‌رسد شی جین پینگ از دسترس شخصیت‌های سیاسی و نظامی چین خارج است و حتی تعدادی از چهره‌های برجسته تجاری چینی را نیز در بر می‌گیرد. اخیراً، تعدادی از چهره‌های برجسته تجاری چین عمدتاً پست‌ها و موقعیت‌های بلندپایه خود را به‌منظور پست‌های بسیار پایین‌تر، تحت فشار دولت چین ترک کرده‌اند.

به عنوان مثال، جک ما، بنیانگذار و مدیر عامل سابق گروه علی بابا، دو سال پیش استعفا داد. ژانگ ییمین، کارگردان و خالق تیک تاک و دواین نیز در این ماه بازنشسته شد. همه اینها در سایه سیاست های سختگیرانه دولت چین برای کنترل و نظارت بر نظارت بر فناوری های پیشرفته در اقتصاد چین انجام می شود. چند مثال دیگر نیز در این زمینه می توان ذکر کرد.

درست است که بعید است شی جین پینگ در شرایط فعلی به دلایلی مانند اراده شخصی او برای ماندن در قدرت و همچنین حمایت گسترده او (از سوی دستگاه امنیتی چین و همچنین شخصیت های مختلف حزبی) کناره گیری کند. نکته جالب این است که موقعیت شی جین پینگ به ویژه در میان جوانان چینی مطلوب است که برخی می گویند به دلیل کنترل موثر دولت چین بر جریان اطلاعات در این کشور و همچنین تبلیغات مثبت به نفع شی جین پینگ است.

به همین دلیل است که برخی از تحلیلگران آمریکایی معتقدند شی جین پینگ تا زمانی که سالم باشد در قدرت باقی خواهد ماند. شی جین پینگ با اینکه 68 سال سن دارد، شبیه مرد جوانی است که می تواند سال ها بر چین حکومت کند. بسیاری به خصوص در غرب معتقدند شی جین پینگ دشمن قدرتمندی برای آنها در شرایط کنونی است. مردی که رهبری اش لحظه به لحظه رشد می کند و به دشمن پیچیده تری برای غرب تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید