صادرات بیش از یک میلیون تن پای مرغ از یزد/ تیم های واکنش سریع دامپزشکی استان از تلف شدن 20 هزار راس دام جلوگیری کرد.


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: 1401/07/14
کد خبر: 1901520

فاتحی نیا گفت: در یک سال گذشته بیش از یک میلیون تن پای مرغ از استان صادر شد و بیش از 156 تن پشم گوسفند وارد استان یزد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، علی فاتحی نیا صبح امروز به مناسبت آغاز هفته دامپزشکی در اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به نقش و جایگاه والای ریاست اداره دامپزشکی در تامین امنیت غذایی مردم، خاطرنشان کرد: همه فرآورده های دامی از مزرعه تا سفره تحت نظارت و بازرسی ناظران این اداره کل قرار دارد و با نظارت به مردم این اطمینان را می دهیم که فرآورده های دامی که دارای مهر و برچسب این اداره کل هستند قطعا سالم بوده و می توانند آنها را بدون استرس و نگرانی مصرف کنید.

وی تاکید کرد: کارکنان ادارات زیرمجموعه این اداره کل برای جلوگیری از آسیب به امنیت غذایی استان سختی های زیادی را متحمل شده اند و برخی از آنها به دلیل ارتباط با انواع بیماری های شایع در این راه دچار آسیب های جسمی و روحی شده اند. : در سیل اخیر در استان یزد، جمعیت دامی استان به ویژه در شهرستان های ابرکوه، حاتم و مروست صدمات زیادی متحمل شدند. آنها به گاوها خدمات ارائه کردند و در عرض یک هفته موفق شدند 20000 راس دام را رایگان ویزیت کنند و از تلف شدن آن تعداد دام جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: خوشبختانه این اقدام سریع توانست نقش بسیار خوبی در کنترل جمعیت دامی استان داشته باشد.

فاتحی نیا یکی از اقدامات این اداره کل به مناسبت هفته دامپزشکی را اعزام گروه های جهادی به شهرستان های سیل زده استان برشمرد و خاطرنشان کرد: در این هفته 10 تیم عملیاتی دامپزشکی به این 3 شهرستان اعزام شدند و موفق به ارائه خدمات شدند. خدمات مختلف پزشکی در قالب ویزیت مشاوره، واکسیناسیون و … برای 50 هزار دام به صورت رایگان این خدمات کمک شایانی به مردم این مناطق به ویژه عشایر خواهد کرد.

وی با اشاره به فعالیت 9 کشتارگاه صنعتی و سنتی و 5 کشتارگاه طیور در استان یزد گفت: در یک سال گذشته کارشناسان و بازرسان بهداشتی بر روند تولید بیش از 118 هزار تن گوشت قرمز و 38 هزار تن گوشت سفید نظارت داشته اند. و با انجام 2000 نمونه توانستند بیش از 68 هزار و 586 کیلوگرم گوشت غیرخوراکی را از چرخه توزیع خارج کنند.

در ادامه این جلسه مدیرکل دامپزشکی استان از انجام بیش از 35 هزار مورد بازرسی از 3 هزار و 348 مرکز تولید، کشتار و تحویل در یک سال گذشته توسط ناظران این اداره کل خبر داد و گفت: در در این بازرسی ها مواردی و مشکلاتی با اخطار مشاهده شد و درگیر شدن مغازه داران بحث بزرگی است اما تنها 68 پرونده برای تشکیل پرونده باقی مانده بود که اقدامات لازم در این زمینه نیز انجام و به مراجع قضایی ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه تامین امنیت غذایی استان از وظایف اصلی این اداره کل است، گفت: کارشناسان و ناظران این اداره کل با نظارت مزرعه به سفره بر تولید فرآورده های دامی در استان نظارت می کنند. ، که خوشبختانه با تلاش مسئولین استانی خیر. در هیچ یک از فرآورده های دامی استان کمبودی وجود ندارد و در مواردی که نیاز به واردات باشد هماهنگی های لازم انجام شده و خوشبختانه در سطح استان نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در همین راستا و برای جلوگیری از قاچاق احشام در یک سال گذشته 853 راس دام کشف و ضبط شده و با هماهنگی نهادهای نظارتی و نظارتی استان مبادی ورودی و خروجی استان به طور مرتب کنترل و مجوز صادر می شود. برای خروج دام و یا ورود دام از استان کنترل می شود و در این زمینه اداره کل دامپزشکی استان مجوز حمل بیش از 13000 دام زنده را در یک سال گذشته صادر کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در ادامه نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه استان یزد در زمینه واکسن های دامی کمبود و مشکلی ندارد. و نگرانی در این زمینه در سطح استان وجود دارد.

وی بیان کرد: شیوع بیماری تب برفکی یکی از دغدغه های اصلی دامداران استان است که با توجه به شیوع و سرعت شیوع آن می تواند خسارات مالی جبران ناپذیری به دامداران وارد کند که خوشبختانه با تدابیری انجام شده است. برای پیشگیری در 6 ماهه اول سال بیش از 90 هزار دام سنگین در استان علیه این بیماری واکسینه می شوند و در 6 ماهه دوم برنامه واکسیناسیون در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

فاتحی نیا یکی دیگر از اقدامات این اداره کل را واکسیناسیون دام ها برای جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام برشمرد و خاطرنشان کرد: استان یزد یکی از قطب های پرورش اسب در کشور است و جمعیت اسب در استان قابل توجه است. 3000 راس اسب در استان مورد آزمایش هاری قرار گرفتند که هیچ یک از آنها مثبت نبود و 3000 قلاده سگ نیز علیه هاری واکسینه شدند و با همکاری سایر نقاط استان بیش از 700000 واکسن رایگان هاری تزریق شد. اقدامات کوچکی در استان برای جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام انجام شد.

وی نظارت و صدور مجوز صادرات و واردات فرآورده های دامی را از وظایف این اداره کل برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته 7 میلیون و 976 هزار و 862 کیلوگرم گوشت گاو و 8 میلیون و 936 هزار کیلوگرم گوشت مرغ به فروش رسیده است. در استان جهت صدور پروانه توزیع.

فاتحی نیا ادامه داد: در سال گذشته مجوز واردات 156 تن پشم گوسفند و صادرات یک میلیون و 169 هزار تن پای مرغ، 69 هزار تن تخم مرغ بارور شده، 27 تن تخم مرغ خوراکی، 149 تن دنبه صادر شد. و 78 تن محصولات پروتئینی از استان صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در پایان این نشست با تاکید بر اینکه کشتارگاه های سنتی از نظر بهداشتی قابل مقایسه با کشتارگاه های صنعتی نیستند، خاطرنشان کرد: این کشتارگاه ها همچنان در برخی از شهرستان های استان فعالیت می کنند و بازرسان بهداشتی این استان همچنان در حال فعالیت هستند. اداره کل در آنها هستند. مستقر هستند و نظارت لازم را دارند اما به دلیل دوری مسافت و مشکلات ناشی از نبود کشتارگاه در این منطقه و کمبود اعتبار و … فعلا امکان تعطیلی مکان آنها وجود ندارد و برای به همین دلیل این اداره کل در حال انجام هر کاری در این مرحله است. برای اطمینان از سلامت گوشت این کشتارگاه ها خوشبختانه این اقدام با کار انجام شده انجام شد و مردم این مناطق می توانند گوشت های کشتار شده این کشتارگاه ها را بدون نگرانی مصرف کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید