واکسیناسیون بیش از یک میلیون و 360 هزار راس دام در استان یزد

ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780648

فاتحی نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری های دامی و مشترک بین دام و انسان بیش از یک میلیون و 360 هزار دام در استان واکسینه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، علی فاتحی نیا صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه دامداری و طیور در کشورمان از نظر اقتصادی از صنعت نفت عقب است، دامپزشکی را می توان یکی از بسترهای مهم برای حفظ سرمایه گذاری دانست. اقتصاد کشور گفته است خدمات ارائه شده توسط فعالان این حوزه شامل همه است و هیچکس از این امر مستثنی نیست، بنابراین دامپزشکی یکی از حوزه های اصلی فعالیت در حفاظت غیرعامل است.

وی به بیماری های شایعی که جامعه را تهدید می کند، آنفولانزا، تب کریمه، مالاریا، سل، هاری و سایر بیماری ها اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون 94 هزار و 569 راس بره و بز در برابر تب مالت، 42 هزار و 302 راس گاو و گوساله در برابر تب مالت، 6 هزار سگ در برابر بیماری هاری، 2156 هزار قلاده سگ، هزار و 751 راس گاو سبک و 59 هزار و 746 راس دام سنگین در برابر تب برفکی، 311 هزار و 123 راس گاو سبک در برابر آبله، 6 هزار و 356 راس گاو در برابر بیماری شاربن و همچنین واکسیناسیون 631 هزار و 839 راس دام سبک در برابر نشخوارکنندگان کوچک. طاعون آسیب جدی به حیات وحش در نیمه اول سال جاری برای جلوگیری از بروز بیماری های دام و انسان به دام در سراسر استان از جمله مناطق عشایری انجام شد.

فاتح نیا همچنین از مهر 1378 بر روی دام های استان آزمایشاتی انجام داده است که شامل 282652 آزمایش برای بروکسل (تب مالاریا) برای دام سنگین و 2490 آزمایش برای دام سبک، آزمایش سل روی 112377 دام سبک و 5162 آزمایش برای اسب ذکر شده است. به موارد پشه استان اشاره کرد و افزود: این آزمایشات به منظور پایش و کنترل بیماری های دامی در طول سال انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: با توجه به اینکه حدود نیمی از بیماری های جامعه بشری جزو شایع ترین بیماری های انسان و دام است، اداره کل دامپزشکی استان به منظور پیشگیری از آسیب های اقتصادی و بهداشتی در جامعه خدمات رسانی می کند. که با نگاهی به موضوع حملات بیولوژیکی در جامعه بین المللی می توان به نقش و اهمیت مهم دامپزشکی در موضوع حفاظت غیرعامل به ویژه حفاظت بیولوژیکی پی برد.

در پایان با اشاره به فعالیت های جاری دامپزشکی استان در هفته حفاظت غیرعامل (18 تا 24 آبان) فاتحنیکا، برگزاری جلسات کمیته حفاظت غیرعامل و برگزاری مانور از راه دور برای مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان از جمله این برنامه ها است. وی با اطلاع از اهمیت حفاظت غیرعامل در حوزه دامپزشکی، ابراز امیدواری کرد با اقدامات موثر در حوزه حفاظت غیرعامل، خسارات احتمالی این گونه حملات بویژه در حوزه بیوتروریسم کاهش یابد. به حداقل کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید