صادرات 206 میلیون دلاری کالا از خراسان شمالی در دولت ریاست جمهوری


ساعت: 14:10
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892954

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام کرد؛

حسین حاجی بیگلو گفت: از ابتدای دولت سیزدهم در استان خراسان شمالی 206 میلیون دلار کالا به کشورهای مختلف صادر شده که از این میزان 109 میلیون دلار از گمرکات استان بوده است که در مقایسه با 80 درصد افزایش مجموعا 80 درصد رشد داشته است. نسبت به مدت مشابه سال گذشته.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین حاجی بگلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک، گفت: کالاهای صادراتی خراسان شمالی به خارج از کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: کود اوره، نیتروژن، پروفیل های فولادی، پودر کریستال ملامین، اسفنج، محصولات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، بلوک بتنی، اسید سیتریک خوراکی، هیدروکسید سدیم، زعفران، محصولات کشاورزی (خربزه، گل کلم، کلم، کرفس) عمده صادرات هستند. کالاهایی از خراسان شمالی در این مدت یکساله.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: محصولات خراسان شمالی به کشورهای افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا، عراق و اتریش صادر شد و بیشترین معاملات اقتصادی در این مدت با افغانستان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 51 میلیون دلار کالا از گمرک خراسان شمالی وارد استان شده است، گفت: بیشتر این کالاها شامل مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی استان و سهم مواد مصرفی است. بسیار کم است که نشان از توجه دولت به تولید دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با احتساب صادرات 109 میلیون دلاری کالا و واردات 51 میلیون دلاری کالا از گمرکات استان، تراز تجاری استان مثبت شد. 58 میلیون دلار در یک سال گذشته.

وی درباره دلایل افزایش صادرات کالا در سال گذشته گفت: کاهش شیوع ویروس کرونا باعث افزایش روابط تجاری و مراودات تجاری با کشورهای مختلف شد، علاوه بر این که دولت سیزدهم تلاش‌های ارزنده‌ای را انجام داد. افزایش و تقویت روابط با کشورهای همسایه با کشورهای همسایه یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم است.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: در سال گذشته 58 کارت بازرگانی در استان صادر و 43 کارت تمدید شد که صدور کارت در این مدت بیش از 50 درصد رشد داشت و تمدید این کارت ها بیش از 40 درصد افزایش داشت. در مقایسه با دوره قبل

وی گفت: اعزام و پذیرش هیئت های تجاری از اقدامات ارزنده دولت سیزدهم در حوزه روابط تجاری است و در یکسال گذشته در مردادماه سال گذشته هیئت تجاری استان به ارمنستان و بازرگانی و بازاریابی به ارمنستان اعزام شدند. هیئتی در ماه نوامبر به قزاقستان اعزام شد.

این مسئول افزود: استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای صنعتی بزرگ از جمله پتروشیمی، فولاد، لول گستر اسفرین و آلومینا جاجرم در رتبه هفدهم استان های دارای واحدهای صنعتی بزرگ قرار دارد.

حاجی بگلو با بیان اینکه خراسان شمالی با 26 کشور دنیا ارتباط تجاری دارد، گفت: 400 واحد صنعتی کوچک در این استان فعال است که حدود 4 هزار نفر اشتغال دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید