صحبت های دلال در فوتبال ایران فاش شد

بسیاری بازیکنان را به عنوان دلال جابجا می کنند

محمد احمدزاده مربی سابق فوتبال وی درباره دلالی در فوتبال گفت: کارگزاران در فوتبال کار قانونی انجام می دهند و مسئولیت نقل و انتقالات بازیکنان و مربیان را بر عهده دارند اما مشکل اینجاست که اکنون هیچ کدام از کارهایی که انجام می شود مسیر قانونی را طی نمی کند. هیچ مسیر قانونی پیش بینی نشده است و تنها دلالان نیستند که کار انتقال بازیکنان را انجام می دهند و همه گیر شده است. افراد زیادی این کار را در باشگاه ها و رسانه ها انجام می دهند.

کارگزاران سازمانی ثابت دارند

وی ادامه داد: وقتی نظارت نباشد قدرت در میان دلالان به وجود می آید. وقتی نظارتی وجود نداشته باشد، دلال ها رشد می کنند و مبالغ هنگفتی در مدت زمان بسیار کوتاهی مبادله می شود. این فرآیند باعث می شود افراد دیگری که در این تجارت نیستند، خودشان دلال شوند. آنهایی که سالم زندگی می کردند اکنون در خانه هستند. تا زمانی که وارد این سیستم واسطه شدند، شرایطشان خوب بود، اما وقتی نمی خواستند یا نمی توانستند کار کنند، از گودال بیرون آمدند.

برخی از مدیران دلال هستند

این کارشناس فوتبال افزود: دلالان در فوتبال سازماندهی منسجمی ایجاد کردند و در آن تاثیر گذاشتند. آنها برای رسیدن به منافع شخصی خود قیمت بازیکنان و مربیان را افزایش دادند. جالب اینجاست که حتی مربیان و مدیران باشگاه ها نیز در این میانجی گری حضور دارند. شک نکنید که برخی از مدیران کارگزاری می کنند. من می دانم که شیوه کار مدیر باشگاه این است که با 50 بازیکن قرارداد ببندد و هر تیمی آن بازیکنان را می خواهد، آنها باید اول رضایت مدیر اجرایی را بگیرند و سپس با باشگاه مذاکره کنند!

نفوذ دلالان در رسانه ها

وی ادامه داد: این دلالان مدت هاست افراد خود را در رسانه ها داشته اند. هیچ عزمی برای متوقف کردن آنها وجود ندارد و شاید منافع خودشان در آن دخیل است. هر ساله این مشکلات وجود دارد و درآمد بسیار بالایی را برای معامله گران به ارمغان می آورد. وقتی این نوع پول به جیب آنها می رود چه بهتر؟ در کمترین زمان و با کمترین مسئولیت می توانند هم به قدرت برسند و هم به پول.

دلال می گفت 20 درصد برای هر بازیکن!

احمدزاده با بیان اینکه خود دلال ها با من تماس گرفتند و پیشنهاد دادند، گفت: دلال ها گفتند برای هر بازیکن 20 درصد می گیرید و می خواستند مربی بیاورند. این امروز بیشتر اتفاق می افتد. مثلاً پیشنهاد دادند که 60 درصد درآمد قرارداد به آنها و 40 درصد به من تعلق گیرد. خود بازیکنان آمدند و به ما گفتند.

درآمد بازیکن خارجی برای دلال ها بیشتر است

وی درباره سود دلالان از بازیکنان خارجی گفت: یک بازیکن خارجی داشتم که می گفت یک مربی معروف به او پیشنهاد داده که سال آینده به تیمش برود و می گوید با 200 میلیون به تیم ما بیا، اما نگاه نکن مال تو چقدر است. قرارداد کن و پولت را بگیر این مربی در این سطح کار دلالی انجام می داد اما به هر حال کارگزاری خیلی کمتر از امروز بود. هر چه بازیکن خارجی ناشناس تر باشد، بیشتر می توان از او استفاده کرد. درآمد بازیکن خارجی برای دلال ها بیشتر است.

این مربی اسبق فوتبال افزود: دلال ها از فردی استفاده می کنند که تخصص و تجربه ای ندارد و مسئولیت اول خود را در تیم راحت تر به عهده می گیرد. آنها نشان می دهند که در نهادهای ورزشی نظارتی وجود ندارد. وقتی نظارت نباشد تعداد افراد زیاد می شود و همین مشکل باعث می شود بسیاری از مشاغل در بالاترین سطح فوتبال درگیر چنین مشکلی باشند. یک دلال می تواند همه مسئولان باشگاه را از مسیر خارج کند و به تدریج در فوتبال محبوب شود.

حضور پنج بازیکن در دیدار مقابل انگلیس سوال برانگیز بود

وی در پاسخ به این سوال که آیا واسطه ای در تیم ملی وجود دارد؟ او مدعی است: شک نکنید در تیم ملی هم هست. به جرأت می توانم بگویم در تیم ملی این مسابقات جهانی هم میانجی گری بود. بازیکنی در جریان بازی وارد زمین شد و کادر فنی از آن برای بدرفتاری با آن بازیکن استفاده کرد. می توان فهمید که دست ها درگیر هستند. حضور چند بازیکن مقابل انگلیس جالب و سرگرم کننده بود. ما نمی توانیم بپذیریم که چرا دقیقاً پنج فوتبالیست در زمین بازی کردند؟ فساد و دوستی در سطح ملی وجود دارد و ما آن را دیده ایم. هیچ مدرکی در این زمینه نداریم اما می توان گفت حضور پنج بازیکن ایرانی در دیدار مقابل انگلیس مشکوک بود.

او واسطه ای در روش کسب درآمد از مربیان شد

وی افزود: فوتبال ایران سلامت محور نیست و مشخصا جذب تیم ملی و جام جهانی است. کارگزاری یک روش مدیریت است و برخی از مربیان کارگزاری را راهی برای ایجاد درآمد شخصی می دانند. فدراسیون و وزارت ورزش نظارتی بر این مشکلات ندارند و متأسفانه هر سال گسترش می یابد و گسترده می شود. وقتی کسی پاسخگو نیست، برخی از مدیران و مربیان در عرض یک سال تعطیل می شوند و می روند. چهار سال بعد، وقتی آب از آسیاب می‌افتد، برمی‌گردند و با گذشته‌ی ویران‌شده‌شان و سوءاستفاده‌هایشان از نو شروع می‌کنند.

مقصر اصلی این فسادها فدراسیون است

احمدزاده در نهایت گفت: اگر کسی با دلالی برخورد کند رها می شود. فدراسیون باید نمایندگان قانونی را به باشگاه معرفی کند و آن تعداد نماینده را مجوز فعالیت اعلام کند. اگر اجازه دادند چرا اعلام نمی کنند؟ اگر اجازه ندهند باید منتظر وضعیت بدتر باشیم. ما به طور قطع نمی دانیم کدام نماینده قانونی است. این شروع مشکلات و سوء استفاده های مالی است. برخی باشگاه ها نیز علاقه مند به همکاری با آنها و رسیدن به درآمد مالی آنها هستند. اما مقصر اصلی همه این فسادها مشخصا فدراسیون فوتبال است چرا که جلوی این مشکلات را نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید