ضرب طبل اعدام و خشونت حیرت آور است

ضرب طبل اعدام و خشونت حیرت آور است

نماینده شورای اسلامی در خصوص اظهارات برخی نمایندگان در خصوص افراد دستگیر شده برای حوادث اخیر کشور و تقاضای اجرای حکم اعدام برای این بازداشت شدگان گفت: این گونه اظهارنظرها تعجب آور و نگران کننده است، ما این رفتارها را با بزرگان دین ما این را در جنگ می دانند. جمال حضرت علی (علیه السلام) با دیدن کشته های دشمن گریه می کرد، بالاخره چرا کشته شدند؟

معین الدین سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: آنچه امروز از سوی برخی از همکارانمان می بینیم پدیده بسیار ناراحت کننده ای است و به جایی رسیده است که رئیس قوه قضائیه از گفت وگو و کسانی که ماموریت نمایندگی دارند صحبت می کند. مردم و باید بنیانگذار باشند.برای ایجاد فضای گفتگو، اینطور گفته می شود!

نماینده چابهار ادامه داد: صرف نظر از معیارهای احکام حقوقی که این روزها برای برخی افراد داده می شود، شاهد تشویق برخی همکاران هستیم که می گویند این پدیده یک پدیده مبارک است و یا نظر دیگری را از یکی از دوستان می شنویم که می گوید 5 تا تا 10 روز پس از دستگیری معترضان باید اعدام شوند. دیگه خیلی دیر شده من آنها را اخلاقی یا انسانی نمی بینم. ما از پیغمبری پیروی می کنیم که خداوند عالم را بیامرزد. چگونه می توانیم ادعا کنیم که از چنین پیامبری پیروی می کنیم و در عین حال از حکم اعدام هموطن خود خوشحال می شویم؟

وی تاکید کرد: به هر دلیلی صرف نظر از بحث های حقوقی که حکم این افراد معتبر است یا خیر، به نظر من جای خوشحالی نیست و دلسوزی و نگرانی وجود دارد و دلسوزان کشور باید تامل کنند. چرا همه چیز به این مکان آمده است که آنهایی که بچه همین آب و خاک هستند دچار چنین مشکلی شده اند و من فکر می کنم چنین حرف هایی با نمایندگی مردم که رسالت ماست فرق دارد. ما عزتی جز خدمت به مردم نداریم. در چنین شرایطی به نظر من بسیاری از این بحث ها اخلاقی، قانونی و مبتنی بر موازین دین ما نیست.

ساعدی با توجه به اینکه رئیس قوه قضائیه به نمایندگان تذکر داد که روی قانونگذاری کار کنند و در کار قوه قضائیه دخالت نکنند، گفت: قاعده باید برعکس باشد، قوه قضائیه معمولاً زوایای تند قانون را نشان می دهد. نمایندگان مردم باید برای تعدیل این مواضع تلاش کنند، اما آنچه امروز از سوی برخی از همکارانمان می بینیم، پدیده بسیار نگران کننده ای است و کار به جایی می رسد که رئیس قوه قضائیه از گفت و گو صحبت می کند و کسانی که این موضوع را دارند. ماموریت نمایندگی مردم و باید بنیانگذار فضاسازی برای گفت وگو باشند، اینگونه صحبت کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زیادی که در کشور ایجاد می شود این است که حرف زدن را یاد نگرفته ایم، گفت: کار در صداوسیما انجام شد که مدافعان و مخالفان تصمیمات اخیر بحث کردند، مجری برنامه. با کمال تعجب یادآور شد که چنین اتفاقی برای اولین بار است که رخ می دهد، در حالی که این پدیده در کشورهای مدافع دموکراسی و دموکراسی بسیار رایج است، اما به جای ایجاد فضا و بستر گفتگو، بر طبل خشونت می کوبند. به نظر من این یک تراژدی تاریخی بسیار تلخ است.

نماینده چابهار گفت: تعدادی از بازداشت شدگان حوادث اخیر زیر 18 سال بودند، شورای اسلامی به این بخش از بازداشت ها ورود می کند. اگر فردی در این هیجان بی گناهی را کشته باشد، قانون و مجازات های قانونی مشخصی در نظر گرفته شده است، اما گاهی ممکن است برخی از کسانی که مجازات های سنگینی دریافت می کنند، کسانی باشند که به کسی آسیبی نرسانده اند، اما تحت عنوان محراب، مجازات هایی برای آنها در نظر گرفته شده است. من فکر می کنم اینجا قاضی باید باز باشد و حداکثر دوستی قانونی برای کسانی داشته باشد که به کسی آسیبی نرسانده اند.

نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی ادامه داد: اینکه بعد از این اتفاقات بگوییم این تعداد نفر را اعدام کرده ایم نه تنها برای کشور و نظام ما خوب نیست، بلکه نگران کننده است. این افراد از کجا آمده اند؟ اینها بچه های هم آب و خاک هستند. به دلایلی برخی از این اعتراضات ناشی از عملکرد مسئولانی است که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند، من با کسانی که سازمان دهی شده با رسانه های دشمن یا دستگاه های جاسوسی غربی را سازماندهی می کنند کاری ندارم و اصلاً نیستم. با بحث و جدل، اما افرادی که در تظاهرات شرکت کردند، شرکت کردند، کاری به جریانات ضدانقلاب خارج از کشور ندارند و ما نتوانسته ایم این تفکیک را به درستی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اصل 27 قانون اساسی، مجامع عمومی را قانونی تشخیص داده بود، اما ما نتوانستیم این اصل را به درستی اجرا کنیم، بنابراین ضعف قوه مجریه و مقننه بود. من معتقدم که اکثریت معترضان باید آزاد شوند، مگر اینکه کسی باشد که دستانش به خون بیگناه آغشته باشد و قانون به آن توجه کند.

این عضو شورای اسلامی تصریح کرد: من به ویژه نگران کسانی هستم که معتقدند سرعت اجرای این تصمیمات که حتی واکنش فقهای طراز اول کشور را نیز در پی داشت کند است، به گونه ای که یکی می گوید نه. فقط عجله دارد اما کند است، آنها باید 5 روز پس از دستگیری شورشیان را اعدام کنند، برخی می گویند که بستگان خودشان متهم به جنایات سنگین هستند.

وی با بیان اینکه می خواستم خود را به جای مردم و طرف مقابل بگذارم، اظهار داشت: امیدوارم روال به گونه ای باشد که اکثر کسانی که اعتراض کردند اما به کسی آسیبی نزدند و به صندوق آسیب نرسانند آزاد شوند. کسانی که مرتکب جرم شده اند باید طبق روال قضایی و حق قانونی تعیین وکیل و سایر موارد قانونی به روند ادامه دهند و زدن بر طبل اعدام تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست.

** افزایش اعدام ها نه تنها برای کشور و نظام ما خوب است، بلکه هشدار دهنده است. این افراد از کجا آمده اند؟ اینها بچه های هم آب و خاک هستند. به دلایلی بخشی از این اعتراضات به کار مسئولانی برمی گردد که نتوانستند به وظایف خود عمل کنند

** حیف است که برخی تصور می کنند سرعت اجرای این احکام که حتی واکنش وکلای خط مقدم در کشور را نیز برانگیخته است، کند است، به طوری که یکی می گوید نه تنها عجله نشد، بلکه تاخیر هم انجام شد. و یاغی باید 5 روز بعد از دستگیری او اعدام شود.بعضی ها می گویند بستگان خودشان متهم به جرایم سنگین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید