ضرر دولت از افزایش قیمت خودرو/ ورود خودروساز جدید حباب قیمت خودرو را ترکاند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی یونسی، دکترای اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب پرس با بیان اینکه قیمت خودرو در سال های اخیر رشد غیرمنطقی داشته و محکوم به کاهش است، گفت: قیمت خودرو در سال های اخیر افزایش یافته است. تصمیم جسورانه ای بگیرید که یک یا دو خودروساز جدید وارد بازار رقابتی یا یک خودروی خارجی با قیمتی نزدیک به خودروهای داخلی شوند. سپس خواهیم دید که حباب بازار خودرو چگونه خواهد ترکید.

یونسی تاکید کرد: تا زمانی که اختلاف قیمت بین تولیدکننده و بازار با استفاده از ابزارهای اقتصادی رفع نشود، بازار خودرو به وضعیت فعلی ادامه می دهد و مردم برای ثبت نام خودروها صف های میلیونی تشکیل می دهند. برای جلوگیری از این روند، باید یا با واردات خودروی رقیب با همان قیمت یا با اخذ مالیات بالا (فاصله قیمت کارخانه تا بازار) این فضا شکسته شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که متقاضی از این روند استفاده کند، ثبت نام ادامه دارد و هیچ کمپینی برای نخریدن خودرو مفید نخواهد بود. از طرف دیگر، تا زمانی که سازنده منحصر به فرد باشد، هیچ اعتراضی بی فایده نیست.

یونسی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت خودرو به نفع دولت است، گفت: به نظر من دولت بیشتر از افزایش قیمت خودرو ضرر می کند. آسیبی که ماهیت سیاسی دارد و اعتماد به دولت را از بین می برد. در نتیجه این ضرر، هزینه های اقتصادی زیادی به دولت تحمیل می شود. علاوه بر این، افزایش قیمت خودرو بر قیمت سایر کالاها نیز تاثیر می گذارد و نشانه هایی از تورم به همراه دارد.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: به نظر می رسد باندهای کثیفی در توزیع و تولید قطعات و مدیریت عرضه در بازار خودرو وجود دارد که با تحویل ندادن خودرو و قیمت کارخانه که تابعی است، قیمت را در بازار آزاد افزایش می دهند. بازار رو به افزایش است، بنابراین باید با تصمیمات جسورانه این انحصار شکسته شود تا شاهد تحول در صنعت خودروسازی کشور باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید