طالبان از اهرم های فشار خود از جمله آب هیرمند و بسته شدن مرز دوغارون استفاده می کنند / باید هوشیار بود. تعارض ممکن است با عوامل دیگر دوباره شعله ور شود

طالبان از اهرم های فشار خود از جمله آب هیرمند و بسته شدن مرز دوغارون استفاده می کنند / باید هوشیار بود.  تعارض ممکن است با عوامل دیگر دوباره شعله ور شود

ابوالفضل زهراوند، سفیر سابق ایران در افغانستان درباره درگیری با طالبان در مرز سیستان گفت: روندهای نگران کننده ای بین ایران و افغانستان در جریان است و آمریکایی ها به طور جدی در حوادث منطقه در رابطه با پاکستان دخالت می کنند. درگیری دیروز متوقف شده است، اما با عوامل دیگر می توان آن را از سر گرفت.

درگیری اخیر با طالبان که هنوز انگیزه‌های آن کاملاً مشخص نیست، نگرانی‌های جدی در مورد نحوه تعامل با این گروه ایجاد کرده است. زیاده خواهی طالبان در کنار رفتارهای اخیر آنها در قبال اغتشاشات آب و مرزی، تنش های نسبی ایجاد کرده است که ممکن است در آینده ابعاد خطرناک تری از خود نشان دهد.

ابوالفضل زهراوند، سفیر سابق ایران در افغانستان در گفت و گو با «طلسم» درباره درگیری با طالبان در مرز سیستان گفت: روندهای نگران کننده ای بین ایران و افغانستان وجود دارد و این در حالی است که آمریکایی ها به شدت درگیر حوادث این کشور هستند. منطقه در رابطه با پاکستان و افغانستان در راه است.مسئله درگیری دیروز متوقف شده است اما با عوامل دیگر قابل احیا است.شما باید بسیار مراقب باشید زیرا تنها کاری که آمریکایی ها باید در منطقه انجام دهند بحران در منطقه است. پاکستان و افغانستان، طالبان از اهرم فشارهای خود از جمله آب هیرمند، بستن مرز دوغارون و … استفاده می کنند، البته این وضعیت قابل پیش بینی بود زیرا آمریکایی ها برای ایجاد بحران در این منطقه سرمایه گذاری کامل داشتند.

وی درباره رویکرد مناسب برای مقابله با طالبان گفت: همه چیز را نمی توان رسانه ای کرد، اما به طور کلی طالبان یک مولفه ضد امنیتی در منطقه هستند و هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است. آمریکایی ها نیز آنها را سرمایه ژئوپلیتیکی خود می دانند، زیرا طالبان تمام خواسته های آمریکا را برآورده کرده است. نتیجه توافق دوحه این بود که صحنه افغانستان را به دست طالبان رها کردند و این سرمایه گذاری در طالبان را بی نیاز نکردند. از این طرف باید دید مولفه های ژئوپلیتیکی ما چیست تا بتوانیم به اهداف خود در برابر طالبان دست پیدا کنیم. آمریکایی ها این منطقه را ترک نخواهند کرد. جنگ یک جنگ بسیار جدی است و در این شرایط باید افق درست را دید و در آن مسیر تلاش کرد.

سپس سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به مذاکرات با آمریکا و تاثیر آن در کاهش روابط با طالبان، خاطرنشان کرد: نه جنگ با طالبان و نه گفتگو با آمریکایی ها مفید نیست. چالش های پیش روی ما جدی است، ما باید مولفه های قدرت خود را در منطقه بشناسیم. امروز اگر قرار است مهندسی در نظام چندقطبی و دوقطبی انجام شود، دو کشور روسیه و چین هستند و باید در این مورد مشورت کنند و مهندسی مشترک انجام دهند. این تهدیدها تنها علیه ایران نیست، بلکه طالبان تهدیدی برای چین و روسیه نیز هستند. حل این مشکل نیازمند یک استراتژی مشترک و هم افزایی است، در غیر این صورت این مشکلات فراگیر خواهند شد. البته آمریکا وضعیت خوبی ندارد و این تلاش ها را برای حضور بیشتر در منطقه انجام می دهد. این وضعیت یک تصویر تاریخی است و نیاز به مدیریت دقیق در حوزه سیاست خارجی دارد.

زهرا وندت گفت: هنوز جنگ برای آمریکایی ها تمام نشده است و آنها امیدوارند بتوانند بازی را برگردانند. آنها تا اینجای کار امتیاز داده اند و نتیجه خاصی از خود در اوکراین نداشته اند و با قدرت کامل به این مرحله رسیده اند. ما باید افکار عمومی را در این مورد توجیه کنیم و طرحی ارائه کنیم که با طالبان چه کنیم. ما لحظه حساسی را در تاریخ می گذرانیم و با اخراج واقعی آمریکا از منطقه، گشایش جدیدی شکل می گیرد، مشکل بوده و نیست و باید روندها را به خوبی ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید