طبقات در ساختار دولت نفوذ کردند که اجازه اصلاح اقتصاد واسطه را نمی داد

طبقات در ساختار دولت نفوذ کردند که اجازه اصلاح اقتصاد واسطه را نمی داد

روز جدید این کارشناس اقتصادی بر این باور است که برخی از ذینفعان تاثیرگذار در ساختار تصمیم گیری در ایران با تبلیغات و جنجال های گسترده مانع اصلاحات اقتصادی در ایران می شوند و از سوی دیگر تکلیف مبهم برجام و FATF جلوگیری از وضعیت موجود در ایران است. آینده. بودن

در ماه های اخیر با همگونی و همگونی قوای مختلف کشور، انتظارات فضای عمومی و اقتصادی کشور از دولت و مجلس تغییر کرده است. وحدت دیدگاه ها باید همه نیروها را برای حل مشکلات اقتصادی کشور بسیج کند، اما در این مدت تقریبا 4 ماه و نیم افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و دولت از کسری سخت بودجه خارج می شود. او گفت. در این شرایط، اقتصاددانان بر این باورند که وجود طبقه ای در قدرت که به ثروت کلان دست یافته است، اجازه تغییر و اصلاح ساختار اقتصادی کشور و گذار اقتصاد به اقتصاد مولد را نمی دهد.

در همین رابطه حسین رگفر، اقتصاددان و پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی در گفت وگویی گفت: باید دید چه کسانی با چه هدفی مانع اصلاحات اقتصادی می شوند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی در دولت سیزدهم چقدر بهتر شده است، افزود: بردند و پس انداز کردند. این افراد اجازه تغییر و اصلاح اقتصاد واسطه ای، سفته بازی و سوداگری و همچنین خروج اقتصاد به سمت اقتصاد مولد را نمی دهند، زیرا منافع آنها اجازه این تغییرات را نمی دهد.

این کارشناس اقتصادی می گوید: به همین دلیل است که این افراد مرتباً سنگسار می شوند و قدرتمند بودن دولت بسیار مهم است و باید دانست که اقتدار دولت یک توقع عمومی است زیرا عموم مردم از دولت انتظار دارند که در روند کار اختلال ایجاد کند. سیستم.”

رگفر تاکید می کند: البته فقط دولت این فرصت را ندارد و قوا و قوه قضائیه و مجلس باید همراه با دولت به این موضوع بپردازند.

طبقات در ساختار دولت نفوذ کردند که اجازه اصلاح اقتصاد واسطه را نمی داد

این کارشناس اقتصادی می گوید: دولت سیزدهم نیز باید از سیاست های مخرب دولت های قبلی مانند افزایش قیمت ارز و در عین حال کاهش ارزش پول ملی و پرهیز از اقداماتی که منجر به زیان عموم مردم می شود دوری کند. در عین حال به اقتصاد مردمی که در خدمت منافع جامعه به ویژه طبقه متوسط ​​و پایین جامعه هستند توجه شود.

استاد دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: دولت می تواند در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد. در این راستا می توان به اصلاح نظام مالیاتی اشاره کرد. دولت ممکن است به جای تلاش برای تامین منابع و کسری بودجه که از افزایش نرخ ارز یا افزایش قیمت انرژی به ارث رسیده است، مالیات وضع کند.

راگفر تاکید می کند که دولت باید از صاحبان سرمایه گذاری ها و ثروت های کلان مالیات بگیرد و معافیت های مالیاتی گسترده ای را که تاکنون برای گروه ها و افراد مختلف ارائه شده است حذف کند.

وی افزود: دولت نیز باید کنترل قاطع بانک های خصوصی را در دست گرفته و از خلق پول توسط این بانک ها در این مسیر جلوگیری کند. بانک ها باید برای وام دهی سهمیه داشته باشند و دولت با کنترل ضریب چند برابری یا چند برابری در جامعه می تواند تورم را تا حد زیادی کنترل کند.

پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی خاطرنشان می کند: دولت می تواند به سرعت این کار را انجام دهد. با این حال، باید نظارت دقیقی بر خلق پول توسط بانک ها داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت در سه ماه اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟ وی گفت: دولت سیزدهم وعده های سنگینی برای بهبود وضعیت اقتصادی و بیش از همه حل مشکلات خانوار داده است. بنابراین افکار عمومی این وعده ها را با دقت دنبال می کنند. البته سه ماه، صد روز و… مهلت های کوتاهی برای حل مشکلات وجود دارد و ما در شرایطی با یکدیگر صحبت می کنیم که ایران در میانه مذاکرات است و تکلیف آن مذاکرات مشخص نیست.

وی گفت: تا زمانی که برجام قطعی نشود، تکلیف پیوستن به FETF مشخص نیست و تا زمانی که این دو موضوع را شناسایی نکنیم، نمی توان امید چندانی به بهبود شرایط داشت.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر با مشکلات بسیار قدیمی مواجه است، افزود: مهم نیست که مشکلات در سه ماه حل شود، باید جهت گیری لازم برای حل مشکل را دید که متاسفانه در این زمینه چندان مثبت نیست. به گفته وی، اصلاح ساختار مالیاتی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برداشته شود تا امیدواریم وضعیت در میان مدت بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید