طرح احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی آغاز شد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئيس جمهور وی صبح امروز برای ادامه سلسله بازرسی های خود از ستاد و بررسی عملکرد وزرای خود به وزارت نیرو رفت.

اجرای طرح احداث نیروگاه چهار هزار مگاواتی انرژی های تجدیدپذیر به عنوان بزرگترین قرارداد واحد احداث نیروگاه بادی و خورشیدی تجدیدپذیر در غرب آسیا از امروز با حضور رئیس جمهور آغاز شد و پیش بینی می شود پیش از پیک به بهره برداری برسد. دوره مصرف 1403

رئيس جمهور

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه با حضور در روند نظارت بر ستاد وزارت نیرو و دستگاه های اجرایی ضمن بازدید از نمایشگاه اقدامات و دستاوردهای وزارت نیرو دستور آغاز عملیات اجرایی 4000 دستگاه را صادر کرد. پروژه ساخت نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر مگاواتی.

با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر که در ابتدای کار دولت حدود 870 مگاوات بود و در حال حاضر حدود 1119 مگاوات است، به بالای 5119 مگاوات افزایش می یابد.

وزارت نیرو برنامه ای در دولت مردمی برای افزایش 10900 مگاوات ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، قرارداد اجرای آن امروز به عنوان بزرگترین قرارداد واحد احداث نیروگاه تجدیدپذیر در غرب آسیا با حضور دکتر رئیسی سرمایه گذاران 4 شرکت در قالب چهار سبد به امضا رسید. شامل 2 سبد 1500 مگاواتی و 2 سبد 500 مگاواتی برای ساخت 95 نیروگاه خورشیدی و بادی و ظرفیت کل 4 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر حداکثر تا پیک برق سال 1403 به شبکه سراسری متصل می شود.

با توجه به تلاش دولت و شخص رئیس جمهور برای رفع نارضایتی های موجود در کشور به ویژه در حوزه انرژی، موانع و مشکلات پیش روی شرکت ها در این طرح از جمله تملک اراضی، نحوه اتصال به شبکه و مسائل زیست محیطی به ویژه مورد بررسی و حل قرار می گیرند.

در حال حاضر 381 سایت ساخت و ساز RES با ظرفیت حدود 11000 مگاوات وجود دارد که در 16 شرکت منطقه ای در سراسر کشور متمرکز هستند.

شرکت های انرژی منطقه ای استان های تهران با 32 درصد، فارس با 10 درصد و سیستان و بلوچستان با 9 درصد، استان هایی هستند که بیشترین سهم را در ساخت نیروگاه های خورشیدی 4 هزار مگاواتی در کشور دارند.

در مراسم امروز نیروگاه 10 مگاواتی ساغند یزد به عنوان بخشی از ظرفیت 260 مگاواتی اضافه شده به کل تولید برق تجدیدپذیر کشور از ابتدای دولت مردمی تا کنون با دستور دکتر رئیسی به طور رسمی افتتاح شد.

رئیس جمهور همچنین از نمایشگاهی که به منظور ارائه اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در سه بخش آب و فاضلاب طی دو سال و نیم اخیر برپا شده بود بازدید کرد و با توضیحاتی در خصوص جزئیات عملکرد این وزارتخانه آشنا شد. از دست اندرکاران این بخش ها

بر اساس گزارش ارائه شده در دوره پیک مصرف در سال 1402، با اجرای برنامه های رفع نارضایتی، برای اولین بار در تاریخ تولید برق در کشور، میزان انرژی عرضه شده به صنعت از بخش داخلی بیشتر شد. و 85 درصد از انرژی اضافی تولید شده نسبت به سال 1400 به بخش تولید اختصاص یافته است. از ابتدای حکومت مردمی تاکنون 8800 مگاوات برق به بهره برداری رسیده است که از شهریور 1400 یک رکورد محسوب می شود.

همچنین در قالب طرح تامین آب شرب 10 هزار روستا، احداث و بهره برداری آبرسانی به 3 هزار و 640 روستا تاکنون به پایان رسیده است و 86 درصد روستاهای کشور به آب آشامیدنی پایدار دسترسی دارند.

با توجه به توضیحات ارائه شده در دولت مردمی، مدیریت هوشمند آب های زیرزمینی یکی از مهمترین شاخص های پایداری منابع آبی با تکیه بر ابزارهای مختلف از جمله تامین انرژی و امکان برداشت غیرمجاز و از بین رفتن انصاف در استفاده از آب های زیرزمینی است. منابع را به مشترک نمی دهد.