طرح واکسیناسیون گاوها در برابر تب برفکی در کرمانشاه آغاز شد

ساعت: 17:46
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796239

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامپزشکی کرمانشاه:

مجید همتی از آغاز طرح واکسیناسیون گاوها در برابر تب برفکی در استان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید همتی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: تب برفکی یکی از مهم ترین بیماری های دامی و یک بیماری ویروسی به شدت واگیردار است که دام های اهلی و وحشی را مبتلا می کند.

وی افزود: تب برفکی با تب و بی اشتهایی شروع می شود و با لنگش، زخم های دهان و سموم و … همراه است. در نتیجه لنگش و زخم های دهان باعث بی اشتهایی و لاغر شدن حیوانات می شود و تولید آنها کاهش می یابد.

همتی گفت: تب برفکی معمولاً قلب حیوانات جوان کمتر از یک سال را درگیر می کند و باعث مرگ ناگهانی آنها می شود.

وی گفت: تب برفکی یکی از بیماری های محلی کشورمان است و در صورت سرایت در بین دام ها خسارت قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان کرمانشاه گفت: به عنوان یکی از مهم ترین راه های پیشگیری و کنترل تب برفکی، واکسیناسیون دام ها از اوایل دی ماه آغاز شد و کل جمعیت دام های عشایری جمعیت های سبک را جابجا می کنند. و حیوانات سنگین در روستاهای در معرض خطر بیماری تب برفکی به مدت دو ماه واکسینه می شوند.

همتی گفت: عشایر عشایری هستند که از استان کرمانشاه به استان های ایلام، خوزستان و لرستان کوچ می کنند و تیم های واکسیناسیون برای واکسیناسیون دام هایشان اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون تب کاملا رایگان است، گفت: پیش بینی می شود در این مرحله از واکسیناسیون بیش از یک میلیون و 800 هزار راس دام سبک و 50 هزار راس دام سنگین علیه تب واکسینه شوند.

همتی اذعان داشت: علاوه بر واکسیناسیون، بهداشت، ضدعفونی دوره ای دامداری ها، جلوگیری از قاچاق غیرضروری وسایل نقلیه، انسان و دام به دامداری ها و همچنین خرید دام عاری از بیماری و تایید شده توسط مناطق دامپزشکی از طرق دیگر پیشگیری و کنترل تب برفکی

وی افزود: به دامداران توصیه می‌شود در صورت مشکوک شدن به تب برفکی در گله‌ها با نزدیک‌ترین دامپزشکی محل زندگی خود تماس بگیرند و یا با سامانه 1512 اداره کل دامپزشکی تماس بگیرند تا موارد تب برفکی را گزارش دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید