شناسایی 3 مورد تب برفکی در استان مرکزی / 8 دام تلف شده

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن شانگی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با توجه به شیوع تب برفکی در برخی از مزارع استان گفت: در پی گزارش پایگاه خبری دیار آفتاب مبنی بر شیوع تب برفکی در استان مرکزی (اینجا) در شهرستان داودآباد بررسی و سه راس دام شناسایی شد. این سه واحد به ترتیب هزار راس، هفتصد راس و 180 راس دام داشتند که تلفات هر کدام به ترتیب 3 راس، 5 راس و بدون تلفات بوده است. با این حال، اگر واکسن کار نمی کند، تعداد تلفات ممکن است به 30 تا 40 راس برسد.

شانگی گفت: در مجموع امسال سه کانون تب برفکی در شهرستان های داودآباد، کمیجان و خمین شناسایی شده است.

وی ادامه داد: این بیماری خطرناک یکی از بیماری های واگیر دام های سبک و سنگین است که سویه های مختلفی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: جابجایی دام یکی از راه های اصلی انتقال بیماری است. بنابراین، زمانی که دام‌های جدید بدون معیارهای دامپزشکی وارد می‌شوند، بیماری از دام‌های جدید به دام‌های دیگر منتقل می‌شود و این امر منجر به گسترش بیماری می‌شود. البته واکسیناسیون دیرهنگام نیز می تواند باعث بیماری در دام شود.

شانگی گفت: خوشبختانه واکسن های ایرانی و خارجی برای مبارزه با این بیماری در استان وجود دارد. همانطور که گفته شد واحدهای مذکور در داودآباد با واکسیناسیون به موقع و مناسب قربانیان بسیار کمی داشتند و فقط علائم خفیف در برخی از دام ها مشاهده شد.

وی با رد کیفیت پایین واکسن های موجود در بازار گفت: در مطالعات انجام شده در دامداری های شهرستان داودآباد تنها سه واحد با این بیماری مواجه بودند و هر سه با واکسیناسیون به موقع توانستند با این بیماری مبارزه کنند. البته اگر زمان واکسیناسیون به موقع نباشد، کشاورز ممکن است فکر کند که واکسن بی کیفیت بوده است. همچنین اگر بیماری در دام به صورت نهفته باشد و سپس واکسن تزریق شود، آنطور که انتظار می رود از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمی شود.

شنچی گفت: عدم رعایت اصول ایمنی زیستی یکی دیگر از دلایل ابتلا به چنین بیماری هایی است. ضدعفونی و واکسیناسیون دوره ای و ورود و خروج با رعایت قوانین دامداری باید رعایت شود. زیرا اگر چنین نکاتی رعایت نشود، در صورت انتشار ویروس، قطعاً منجر به درگیری با دام می شود.

وی افزود: برای جلوگیری از سرایت احتمالی بیماری به مزارع همجوار سه مزرعه داودآباد، واکسیناسیون این مزارع (در صورت عدم واکسینه) در حال انجام است. آموزش های لازم جهت ضدعفونی محیط و قرنطینه حیوانات علامت دار نیز انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: طرح واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و یک ماه به طول می انجامد. تخمین زده می شود که 80000 دام سنگین و 2 میلیون راس دام سبک به صورت رایگان واکسینه تب شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید