طرح کلی «مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی» تصویب شد.


ساعت: 12:00
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819712

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح مشترک مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی موافقت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 18 فروردین ماه) با 199 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 224 رأی ماخوذه با تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی موافقت کردند. “.


الحیان: سیستم های پراکنده باید یکپارچه شوند تا با پیشرفت های دیجیتال همگام شوند

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس در جریان بررسی این طرح به عنوان نماینده منفعت گفت: امروز در عصر اطلاعات باید شرایط توسعه حاکمیت ارتباطات را داشته باشیم. ما باید بدانیم که 9 میلیون نفر در این فضا کسب درآمد می کنند و اطلاعات آنها باید ایمن و محافظت شود.

وی ادامه داد: سامانه هایی که امروز در کشور داریم پراکنده است و کارشناسان فنی و مسئولان مربوطه باید یکپارچگی لازم را ایجاد کنند تا با سرعت توسعه دیجیتال همگام شوند.


ثروتمند: بخش خصوصی نباید در این طرح مورد نیاز باشد

همچنین مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با این طرح گفت: چند تا است.

وی افزود: با مراجعه به شورای عالی فضای مجازی می بینیم که کمیسیون ها خوب و قابل اعتماد هستند اما در طرح پیشنهادی کمیسیون هایی وجود دارد که تخصصی و کارشناسی نشده و برخی از آنها نادرست است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ماده ۴ این طرح با اصل ۴۶ قانون اساسی مغایرت دارد. داده ها و اطلاعات باید در سیستم های عمومی ادغام شوند، اما چرا تقاضای بخش خصوصی وجود دارد؟ این طرح همچنین دو وزارتخانه را موظف به اجرای آن می کند، اما این امر نظارت مجلس را در آینده دشوار می کند، زیرا نمی توان از هیچ یک درخواست دقیقی داشت.


دهنوی: یکپارچگی اطلاعات محور توسعه کشور است

محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: امروزه در دنیای جدید مدیریت داده زیرساخت برنامه ریزی و توسعه کشور است. بدون مدیریت صحیح داده ها، برنامه ریزی نمی تواند ادامه یابد. یکی از مشکلات کشور این است که نهادهای مختلف داده های فردی را جمع آوری می کنند، اما جایی برای سازماندهی و مدیریت این اطلاعات به صورت یکپارچه وجود ندارد.

وی افزود: پرداخت یارانه و اخذ مالیات دو مشکلی است که این عدم یکپارچگی ایجاد می کند چرا که دستگاه ها اطلاعات و داده نمی دهند و این باعث سردرگمی مردم و ضعف در اداره کشور شده است. “

عضوهیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: شفافیت که از شعارهای مجلس یازدهم است از همین برنامه ریزی ها شروع و محقق می شود. اجتماع این طرح قطعا یکی از نکات برجسته این مجلس خواهد بود چرا که از جزیره ای شدن 30 نهاد دولتی جلوگیری می کند. داده ها یک سرمایه ملی است که یکپارچگی آن مبنای برنامه ریزی توسعه کشور است.


زنگنه: هدف از این طرح فقط دستگاه های دولتی است

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس نیز موافق این طرح گفت: باید بدانیم که این طرح فقط در حوزه نهادها و مجتمع های دولتی است و ربطی به بخش خصوصی و غیر دولتی ندارد. شرکت های دولتی

وی خاطرنشان کرد: مخاطب و ذینفع این طرح تنها دستگاه های دولتی هستند که به مردم خدمات ارائه می کنند و این طرح با هدف اتصال سامانه ها به گونه ای است که در حجم خدمات ارائه شده به مردم اتفاقات بهتری بیفتد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس گفت: تا امروز بسیاری از قوانین خوب به دلیل عدم تجمیع اطلاعات اجرایی نشده است. این طرح گامی اساسی به سوی دولت الکترونیک است و ربطی به بخش خصوصی نخواهد داشت.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید