واکنش مرتضی جوادی آملی به تصویب طرح دفاع کلی: مجلس باید در این زمینه تجدید نظر داشته باشد

واکنش مرتضی جوادی آملی به تصویب طرح دفاع کلی: مجلس باید در این زمینه تجدید نظر داشته باشد

روز جدید : حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی به جماران گفت: قانونی که عقلانیت خود را از نظر ادله و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی ارائه نکرده باشد، اما از سوی دیگر تصویب مورد نیاز قانون است. نمی‌داند که حتی اگر این قانون در خارج تصویب شود، مورد احترام جامعه قرار نمی‌گیرد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء با تاکید بر اینکه قانونی که فاقد عقلانیت و مقبولیت باشد باعث تردید و نگرانی جامعه می شود، گفت: بی توجهی به جایگاه قانون و قانون و مانند آن بدترین جلوه است که بر اساس این جریانات خداوند متعال «جامعه و نظام اسلامی باید تحمیل شود و در واقع مشروعیت قانونگذار و قانونگذار زیر سؤال رود.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی را در ادامه می خوانید:

با توجه به اینکه تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان فضای مجازی با واکنش افکار عمومی و سلایق سیاسی مواجه شده است، نظر شما درباره کلیت این طرح چیست؟ مجلس برای ادامه تصویب این طرح چه باید بکند؟

اکنون که بیش از 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و نظام اسلامی دوران اصلی و پایانی خود را می گذراند، یکی از مولفه های اصلی این نظام، قوانینی است که عملاً چنین ساختاری را ایجاد و تقویت می کند; و هر چه جایگاه حقوقی، فقهی و اجتماعی این قوانین عمیق تر و قوی تر باشد، تثبیت جایگاه نظام و جامعه اسلامی اهمیت بیشتری دارد.

در قوانین و مقرراتی که در این کشور تصویب می شود باید به گونه ای عمل کنیم که به تعبیر آیت الله جوادی آملی هم معقول و هم قابل قبول باشد. معقول باشد، یعنی استدلال باشد و با آن استدلال کارشناسی قوی داشته باشد و در مقابل هر دادگاهی توسط دادگاه های اجتماعی، فرهنگی و فکری محافظت شود. از طرفی باید قابل قبول باشد. یعنی جامعه باید از دل بپذیرد و پذیرا باشد. اگر این دو مقام برای او نباشد، این قانون، حتی اگر به ظاهر تصویب شود، هرگز معتبر نخواهد بود.

بنابراین قانونی که عقلانیت خود را از نظر ادله و ادله و نیز مسائل فکری و فرهنگی تضمین نکرده باشد و از سوی دیگر تصویب لازم برای قانون مورد توجه قرار نگیرد، این قانون حتی در ظاهر تصویب شده، در داخل کشور است. قابل احترام است و دغدغه جامعه نخواهد بود و البته نمی تواند عامل استقرار باشد. این امر باعث تردید و نگرانی جامعه می شود.

بی اطلاعی از جایگاه قانون و قانونگذاری و امثال آن بدترین جلوه ای است که به زعم این جریانات می تواند بر جامعه و نظام اسلامی تحمیل شود و در واقع اعتبار تشریع و قانونگذار را زیر سوال ببرد. لذا به نظر می رسد با توجه به دیدگاه های مطرح شده از مواضع مختلف، مجلس محترم شورای اسلامی در این خصوص و این دو ویژگی مورد توجه صاحب نظران، نخبگان و فرهیختگان جامعه ما که معقول و مقبول نیز هستند تجدید نظر کند. ، در این موضوع رعایت شود.

با توجه به اینکه هم با بزرگان حوزه و دانشگاه و هم با عموم مردم سروکار دارید، برداشت مردم از این طرح دفاعی بیشتر سیاسی است یا به نفع عموم مردم؟

به هر حال، نظر من این است که اگر این دو ویژگی در آن وجود داشته باشد، به نفع کشور است و اگر این دو جهت رعایت نشود، قطعاً جزء قانون که یکی است، زیر سؤال می‌رود. از مولفه های اصلی پیروزی و تحریف احتمالی جایگاه مجلس به عنوان جایگاه قوه مقننه و آسیب رساندن به کسانی که می خواهند با کشور و نظام همدردی کنند.

ما شک نداریم کسانی که این طرح را دنبال می کنند می خواهند به جامعه اسلامی خدمت کنند. اما اینکه آیا این واقعاً خدمتی است و منافع ملی و اسلامی و خود جامعه اسلامی را تضمین می‌کند یا خیر، بحثی است که دلالان و قانونگذاران باید در آن تجدید نظر کنند.

این قانون برای بسیاری از شرکت ها نیز مشکل ایجاد می کند. نظر شما در این مورد چیست؟

وقتی مصلحت دیده نمی شود، ممکن است اینطور باشد، اما قانونگذاران هم مصلحت را می بینند و هم مصلحت را. آیت الله جوادی آملی در کتاب ولایت فقیه و عدالت به این نکته اشاره می کند که اگر جامعه ای این را ممکن نداند و نتواند آن را تحمل کند، نمی تواند برای جامعه مفید و مؤثر باشد.

با توجه به اینکه تجربه خوبی از ماهواره، ویدئو و … نداشته ایم، آیا می توانیم در مقابل فناوری مقاومت کنیم؟

پاسخ به این سوال بدیهی است. در هر صورت، تکنولوژی حاکمیت قانونی است که امروز در راه است. آقای جوادی آملی تعبیری داشتند و گفتند جلوی دزدان و سارقان گرفته شود و راه را مسدود نکنیم. لازمه بستن راه این است که کسانی که می خواهند از این راه به مقصد بروند نتوانند موفق شوند. آنها این تعبیر را داشتند که باید جلوی کسانی را بگیرند که دشمنی می کنند و می خواهند افکار جامعه را خدشه دار کنند. آنها انسان های شروری هستند که آلودگی را به جامعه تحمیل می کنند. اما راه باید باز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید