مرتضی جوادی آملی: درگذشت «مهسا امینی» دل همه مومنان و عدالت خواهان را به درد آورده است/امنیت فرهنگی و دینی نباید در دست پلیس باشد/دختر 20 ساله ای که از شهرستان برای مهمان شدن می آید. برای چند روز هرگز به اختلال اجتماعی فکر نکرد

مرتضی جوادی آملی: درگذشت «مهسا امینی» دل همه مومنان و عدالت خواهان را به درد آورده است/امنیت فرهنگی و دینی نباید در دست پلیس باشد/دختر 20 ساله ای که از شهرستان برای مهمان شدن می آید. برای چند روز هرگز به اختلال اجتماعی فکر نکرد

روز جدید حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در واکنش به خبر درگذشت مهسا امینی به جماران گفت: به حق پس از شنیدن و دیدن این حوادث تلخ، یک اشتباه راهبردی دور شدن از نظام و جامعه اسلامی موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید در فضای فکری، فرهنگی و با دقت و به دور از موضوع «امنیت اجتماعی» باشد و پلیس مسئولیت اجتماعی را بر عهده بگیرد. امنیت شهر؛ بدون اینکه این بحث ها هیچ وقت با هم تلاقی پیدا کنند.

پایگاه خبری جماران: رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تاکید بر اینکه درگذشت مهسا امینی قلب همه مومنان و عدالت خواهان را به درد آورده است، گفت: تلفیق مسائل فرهنگی و بحث های دینی با مسائل امنیتی و پلیسی یک راهکار راهبردی است. اشتباه متاسفانه متولیان فرهنگ جامعه ما ناخواسته این کار را کردند. عنوان «تامین اجتماعی» را روی این موضوع گذاشتند و بعد گفتند به پلیس می دهیم. در حالی که قبل از تامین اجتماعی، امنیت فرهنگی و مذهبی است و باید در اختیار صاحبان و متولیان این امر باشد.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را در ادامه می خوانید:

نظر شما درباره حادثه دردناکی که برای خانم مهسا امینی و به طور کلی «گشت ارشاد» رخ داد چیست؟

بی شک این حادثه و حادثه ناگوار قلب همه مومنان، حق خواهان و کسانی را که انتظار دارند جامعه اسلامی در کمال عزت و عظمت زندگی کند، به درد آورد. به گونه ای که غیر قابل تحمل است. گاه سخنانی که از افراد و بزرگان می شنویم و می بینیم، حکایت از درد و بدبختی این حادثه تلخ دارد. به هر حال، برای مهمان جوانی که شرایط سنی خاصی دارد، چنین برخوردی بسیار شکننده است و واقعا روح لطیف همه ایرانیان را آشفته کرده است.

تلفیق مسائل فرهنگی و مذهبی با مسائل امنیتی و انتظامی یک اشتباه راهبردی است

اما این سوال را باید از منظر دیگری مورد بحث قرار داد. یکی از اشتباهات راهبردی که متولیان فرهنگی جامعه ما ناخواسته مرتکب شده اند، تلفیق مسائل فرهنگی و بحث های مذهبی با مسائل امنیتی و انتظامی است. عنوان «تامین اجتماعی» را روی این موضوع گذاشتند و بعد گفتند به پلیس می دهیم. در حالی که قبل از تامین اجتماعی، امنیت فرهنگی و مذهبی است و باید در اختیار صاحبان و متولیان این امر باشد.

دوگانگی پلیس و نظم عمومی یکی از ایرادات نظام ماست

مشکل این است که دوگانگی پلیس و امر به معروف و نهی از منکر یکی از خطاها و نادرستی های راهبردی نظام ماست که هر دو را بی اثر می کند. هم نیروی انتظامی و هم امنیت جامعه ما که یکی از مهمترین ارکان یک نظام اجتماعی است زیر پا گذاشته شده و موضوع نظم عمومی به عنوان یکی از مهم ترین دستورات خداوند شکست خورده است. در برخی از کشورهای اسلامی این دو حوزه کاملاً از هم جدا شده و موفقیت هایی در این زمینه برای جامعه حاصل شده است.

پلیس به طور ذاتی ترس، وحشت، اضطراب و نگرانی را به ویژه برای زنان محترم و به ویژه دختران جوان این جامعه به ارمغان می آورد.
خانم ها و دختران جوان فکری جز زیبایی ندارند
انشاءالله هیچ وقت نمی خواهند به مشکل فحشا و فساد و امثال آن دامن بزنند

پس از شنیدن و دیدن این حوادث تلخ باید این خطای راهبردی را از نظام و جامعه اسلامی زدوده و موضوع امر به معروف و نهی از منکر را از موضوع «امنیت اجتماعی» در عرصه فکری و فرهنگی دور نگه داشت. مسئولیت تامین اجتماعی شهرستان؛ بدون اینکه این بحث ها هیچ وقت با هم تلاقی پیدا کنند. در هر صورت پلیس ذاتاً ترس، وحشت، اضطراب و نگرانی را به ویژه برای زنان محترم کشور و به ویژه دختران جوان این جامعه به همراه دارد.

البته این قاطعیت و بی باکی در برخورد با افراد خاطی که امنیت جامعه را بر هم می زنند بسیار مثبت و ارزشمند است، البته اگر یک کار فکری، فرهنگی و دینی مانند امر معروف را به این دسته بسپاریم و از طرفی دیگر. آنها باید زنان و به خصوص دختران جوانی باشند که چیزی جز زیبایی و زیبایی ندارند و هرگز نمی خواهند به مشکل فحشا و فساد و امثال آن دامن بزنند.

دختر 20 ساله ای که از شهرستان می آید و چند روزی باید تشریف بیاورد، هیچ وقت فکر نمی کند که خدای ناکرده در زمینه مفاسد اجتماعی و امثال اینها یک تحول اجتماعی ایجاد کند. اما درک چنین معضلاتی برای متولیان فرهنگی جامعه سخت است چه برسد به کسانی که قرار است امنیت اجتماعی را تامین کنند و پلیس جامعه هستند که ارزیابی درستی از این گونه معضلات داشته باشند. امیدواریم دیگر چنین مشکلاتی تکرار نشود.

همه روحانیون در یک موضع هستند که این حادثه بسیار شکننده است

شما تلویحاً به بحث تفکیک امور عمومی از تامین اجتماعی و نیروی انتظامی اشاره کردید. اما برخی کارشناسان «گشت ارشاد» را پیشنهاد کردند. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟ آیا باید جمع آوری شود یا اصلاح شود؟

لازم است متولیان فرهنگی و دینی جامعه ریشه این مشکل را پیدا کنند و به این بحث توجه کنند که دوگانگی «پلیس» و «امنیت فرهنگی» کاملاً از یکدیگر جدا هستند و کنار هم قرار دادن این دو موجب می شود. هم بی اثر است و هم بی اثر خواهد بود.

اما ما شاهد این نگرانی از همه اقشار به ویژه روحانیت هستیم که در نهایت تا حدودی مسئولیت این گونه امور را بر عهده دارند و تقریباً همه روحانیون بر این عقیده هستند که این حادثه بسیار شکننده بوده است. هم برای نظام اسلامی و هم برای جامعه اسلامی. در عین حال خانواده های مرتبط با داغدیدگان این شکنندگی را بیش از هرکس دیگری احساس می کنند و ضمن تسلیت به خانواده محترم سرکار خانم امینی، باید حرکت اجتماعی را سازماندهی کنیم تا دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید