طهارت در جماعات امروزی کاهش یافته است/ مفهوم بدعت در جشن ها و عزاداری ها را اشتباه فهمیده ایم.


ساعت: 22:06
تاریخ انتشار: 1301/04/27
کد خبر: 1884046

مداح مسئول مرکز آذربایجان شرقی مطرح کرد:

مصطفی گفت: نتیجه این هیئت هایی که الان هستند چیست؟ بعید می دانم این هیئت های مرتضی راهزن تربیت کنند. تاثیر بسیاری از اتفاقات به طهارت برمی گردد، الان خلوص در هیئت ها خیلی کم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج، مصطفی مداحی پیشکسوت استان و رئیس مرکز مداحان آذربایجان شرقی در ویرایش عید غدیرخم آناج حضور یافت و درباره نحوه ورود آنها به دنیای مداحی و برخی آسیب های وارده به دنیای مداحی به گفتگو نشستیم. نسل.

وی با اشاره به خاطره ای از دوران کودکی خود گفت: رئیس هیئتی به نام حاج علاءالدین اسلامی داشتیم، محبوب بود و امام حسین را دوست داشت و پیشرفت هیئت را دوست داشت. 9 ساله بودم که تصمیم گرفتند هیئت را به کربلا ببرند. من که همیشه در صف اول می نشستم آرزو داشتم مرا به کربلا ببرند. وقتی آقای اسلامی نظرم را جلب کرد به ثبت نام کننده گفت اسم این «میری بالا» را هم بنویس! (از سید بودن به من می گفت تو برو بالا) گفت این هم با من می آید. بدین ترتیب نام مرا در زمره عبادت کنندگان امام حسین (ع) ثبت کردند.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه می دهد: خلاصه عکاس آمد و از ما عکس گرفت و خیاط برای همه ما لباس مشکی دوخت. من هم آن زمان بچه بودم، یک روز گفتند نمی توانیم کربلا برویم و برایمان پاسپورت ندادند. بعد از این اتفاق آقای اسلامی برنامه کربلا را به مشهد تغییر داد و تصمیم گرفتیم قبل از اربعین به مشهد برویم. در آن زمان چند نفری داشتیم که به نام های حاج علی اکبر مارالانی و حاج محمد آذری باسمنجی دعا می خواندند. من آواز خواندم و بقیه آن را دوست داشتیم و البته باید بگویم که شکایت من عمدتاً به همین خواندن ها پس از بازگشت از مشهد خلاصه می شود. 3 سال قبل از انقلاب به عنوان سخنران در هیئت بودم و بعد از بحر هم اره برقی خواندم.

وی به وضعیت فعلی هیئت ها پرداخت و اظهار داشت: هیئت های حسینی قبل از انقلاب سابقه قدیمی تری داشتند. هیئت های ما در زمان قاجار وجود داشت، قدمت زیادی دارد. تاریخ هیئت ها قبل از قاجار و پهلوی بود. قبل از انقلاب هیئت ها به گونه ای بودند که درست است از نظر سطح فرهنگی و درک محتوا و آگاهی از نهضت اباعبدالله، اشکالات به درستی بیان و تبیین نمی شد، اما نحوه تبیین عاشورا. جنبش نبود

مصطفی افزود: در اواخر حکومت پهلوی، آقای مطهری و سایر علما سطح آگاهی مردم را بالا بردند و این باعث پیروزی انقلاب شد که دلیل انقلاب هیئتی بود. شهدایی که آنجا هستند اغلب از هیئت ها بودند. شهید مرتضی یاقچیان در هیئت ما بود و با هم جنگیدیم. در آن زمان جوانان قرآن خواندن را یاد می گرفتند و حتی احکام را در هیئت ها می آموختند. نظافت آن زمان و در هیئت ها بیشتر بود و سروصدایی که در هیئت های امروزی زیاد است، آن زمان کمتر بود و بیشتر گریه می کردیم. نتایج این هیئت های فعلی چیست؟ بعید می دانم این هیئت های مرتضی راهزن تربیت کنند. تاثیر بسیاری از اتفاقات به طهارت برمی گردد، الان خلوص در هیئت ها خیلی کم شده است.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته برای عزاداری گریه می کردند، اکنون برای یک نفر گریه می کنند، تصریح کرد: در هیئت ما فردی بود که سلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) می گفتند گریه می کرد اما الان اینطور نیست. هیئت باید موثر باشد و به گونه ای باشد که اعضای هیئت، زنان خانواده حجاب خود را رعایت کنند، قرآن خود را بخوانند، نماز خود را اول وقت بخوانند، اما متاسفانه اینطور نیست.

رئیس مرکز مداحی استان به سبک های سنتی عزاداری در آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: الان شکل جدیدی از عزاداری در حال شکل گیری است و دغدغه ماست. من در سال 86 یکی از هفت نفری بودم که روز میلاد حضرت زهرا(س) را مداحی کردم. مداحین بودوم رهبری در یک جمله فرمودند: در ضمن حفظ مراسم سنتی، باید نوآوری هم داشته باشد. ما این نوآوری را اشتباه متوجه شدیم، منظور آقای آقا در مورد سبک های جدید نبود، منظور ایشان نوآوری در مفهوم بود، نه سبک هایی که الان رایج شده است. مثلاً در گذشته به ازدواج حضرت قاسم پرداخته می شد، اما اکنون با گذشت زمان باید به عبارت «احلی من عسل» حضرت قاسم بیشتر توجه شود، این بدعت ها برای رهبری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از اصحاب امام حسین و جوانان بنی هاشم باید پرسید که هدفشان چه بوده، آیا امور مادی و دنیوی در اولویت بوده و یا نظرشان در مورد همراهی با امام حسین چیست؟ اینطور نباشد که شعر فلان خواننده را بخوانیم و همان آهنگ را تعریف کنیم! بنابراین تا وارد خط عصمت و طهارت اهل بیت نشویم، نمی توانیم به درستی عزاداری کنیم. آنهایی که با ریتم تند حسین حسین می گویند واقعا تاثیری دارند یا اندیشه امام حسین را درباره جنگ با یزید به تصویر می کشند؟!

مصطفی با بیان اینکه شکایات قدیمی در دوره قاجار نوشته شده است، گفت: هم اکنون نیز خوانده می شود. مثلاً صافی در دوران قاجار و پهلوی اشعاری می سرود که هنوز به صورت دسته جمعی خوانده می شود. اما حالا ببینیم آیا شعری که با آواز بدیع خوانده می شود بعد از 5 سال باز هم قابل خواندن است؟

وی اذعان داشت: قدیم ها که می خواستم سرود راه بیندازم یکی به من می گفت می خواهی خواننده شوی باید دو چیز را رعایت کنی باید کمتر بخوانی البته اگر خوب بخوانی باید کمی ادامه بدهی. بقیه میگن امیدوارم ادامه داشته باشه ولی اگه بد بخونی و زود تموم کنی میگن خدا پدرشو بیامرزه فهمید و زود تموم کرد! و این باعث جذب مخاطب می شود. ما در مورد آن لنگ هستیم. اینطور نیست که علاقه ای به کارهای زنجیره ای و صنایع دستی نباشد، در گروه ما جوانانی هستند که پایه هستند. شاید نتوانستم مدا را جذب کنم، وگرنه می دانیم که جوان ها بیشتر به اشتیاق علاقه دارند. اما باید فرهنگ سازی صورت گیرد. ما باید به دنبال نوحه معتبر و خداپسند باشیم.

این مداح اهل بیت (علیهم السلام) با تأکید بر اینکه جماعت فقط برای آواز خواندن و سینه زدن و گریه کردن نیست، تصریح می کند: هدف از جماعت بیان روشن احکام دین و ترویج دین است. من حسین را دارم، نیازی به گریه ندارم. اگر هیئت بر این اساس باشد، مخاطب خود را جذب می کند. مرد را به هیئت تحویل دهیم یا هیئت را به مرد تحویل دهیم؟ ما باید بهترین الگوهای خود را پیدا کنیم.

گفت: من الگوی مداح هستم. به صراحت می گویم به عنوان کانون مداحان می گویم از بی احتیاطی ماست. برخی از هیئت های مذهبی باید سامان یابد. اما این ترتیب باید از ابتدا ایجاد شود. کشت باید انجام شود. امام زمان برای ما بت است، باید مثل او رفتار کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید