ظرفیت حجمی آب سد کوثر در کهگیلویه و بویار احمد کاهش یافته است


ساعت: 15:13
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905593

ظرفیت پر کردن مخزن سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد به 75 درصد رسید، بنابراین میزان تغییرات ورودی نسبت به سال گذشته منفی 3 درصد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، حجم آب مخازن سدهای کشور پس از گذشت یک ماه از سال آبی جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است و اولین سال آبی گذشته خشک ترین پاییز را در سال آبی گذشته تجربه کرد. 50 سال گذشته

کاهش بارندگی در چند سال گذشته، استفاده بی رویه از آب، ناسازگاری منابع و مصارف که مسئولیت اصلی آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سیاست غیرمنطقی خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی باعث شده است. تنش خشکسالی در سال آبی جدید تشدید شده و حجم ذخایر آبی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کشور را با کمبود مداوم ذخایر آبی مواجه کرده است.

آخرین آمار گزارش مدیریت منابع آب ایران از میزان بارندگی در اولین ماه سال آبی جدید (مهر) نشان می دهد که میانگین بارندگی در سال آبی جاری کمتر از سال گذشته بوده و 19 استان از جمله کهگیلویه و بویراحمد در آن حضور دارند. امسال باران نباریده است

آمارهای سرویس اطلاعات و داده های آب کشور نشان می دهد که پس از گذشت 30 روز از سال آبی، حجم آب مخازن سدهای کشور حدود 18.12 میلیارد متر مکعب است و بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، میزان بارندگی در سال جاری با 70 درصد شرایط نرمال کاهش یافته است و میزان بارندگی در پاییز 50 درصد است که کمتر از شرایط نرمال خواهند بود. وضعیت بارندگی در مهرماه نیز نشان می دهد که این پیش بینی ها و هشدارها اشتباه نیست.


b5f407be 826c 4678 bd6f 6b2143c8f5b9 خبر خاکستری

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشور واقع شده و با استان های خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری همسایه است و مساحت آن ها 15504 کیلومتر مربع، حدود یک درصد کل کشور است. مساحت و جمعیت استان طبق آمار سال 97 حدود 734 نفر می باشد.

میانگین بلندمدت بارندگی استان 632 میلی متر است که تقریباً دو و هشت دهم میانگین کشوری 240 میلی متر است، حجم رواناب سطحی و کل پتانسیل آب تجدیدپذیر استان به طور متوسط ​​8373 میلیون مترمکعب معادل 8 درصد است. از مجموع پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر کشور.

تعداد سدهای در حال بهره برداری استان شامل دو سد کوثر و شاه قاسم با ظرفیت 586 میلیون متر مکعب است که نزدیک به 7 درصد آب تجدیدپذیر استان، حدود 93 درصد آب مصرفی استان است. مربوط به بخش کشاورزی، 5 درصد مربوط به شرب و 2 درصد مربوط به بخش صنعت است.

آمارهای سرویس اطلاعات و داده های آب کشور نشان می دهد که ذخیره مخزن کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد 409 میلیون مترمکعب است و ورودی این سد نسبت به سال گذشته سه درجه کاهش یافته است.

به نظر می رسد میزان پر شدن مخزن این سد تنها 75 درصد است و این امر باعث می شود با توجه به اهمیت و نقش آب، منابع آبی، هشدارهای این کاهش را بپذیرند و به دنبال راه حل باشند. این کاهش‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی، حوزه اجتماعی، امنیت و محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد، این کاهش‌ها می‌تواند در آینده یک بحران باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید